Zaujímavosť

Výrobný trik, o ktorom sa nehovorí: S koľkými litrami paliva opúšťajú autá továreň?

Koľko paliva majú nové autá, keď opustia výrobnú linku? Prekvapivo veľa – alebo naopak, príliš málo?

Vydané  Text: 

Vaše nové auto práve prešlo poslednou kontrolou, zišlo z výrobnej linky a je pripravené vydať sa na cestu do autosalónu. Ale s koľkými litrami paliva sa vlastne lúči so svojím „rodičovským domovom“ – automobilkou? Odpoveď je prekvapivejšia, než by ste čakali.

Továreň, destinácia a ročné obdobie – všetko hrá rolu

Ako príklad si vezmime závod Volkswagenu v španielskej Pamplone, kde sa vyrábajú modely T-Cross a Taigo. Táto fabrika v roku 2024 vyprodukovala vyše 270-tisíc vozidiel a až 90 % z nich zamierilo na export. A práve exportné destinácie rozhodujú o tom, koľko paliva dostane každé auto do vienka.

Inzercia

Inzercia

Podľa údajov z tejto továrne je priemer 5 litrov paliva na vozidlo. Tento údaj sa však mení v závislosti od:

  • Krajiny, do ktorej auto smeruje – Autá určené pre Japonsko či Čínu dostanú viac paliva ako tie, ktoré mieria do Nemecka. Dôvod? Dlhšie cesty v kontajneroch znamenajú dlhší čas, počas ktorého môže byť potrebné s autom manipulovať.
  • Ročného obdobia – V zime sa autá pred transportom často štartujú na zahriatie, takže potrebujú viac paliva.
  • Spôsobu prepravy – Ak sa auto presúva len na kamióne do susednej krajiny, vystačí si s minimálnym množstvom paliva. Ak ho čaká dlhá cesta loďou, bude na tom o čosi lepšie.

Kilolitre benzínu len na transport

Keď sa všetky tieto faktory spočítajú, výsledné číslo nie je zanedbateľné. Len závod v Pamplone ročne potrebuje na „štartovací balíček“ pre svoje autá vyše 370 000 litrov paliva, čo predstavuje náklady okolo 640 000 eur. A tak, kým si vyzdvihnete svoje nové auto v showroom-e s „rezervou“ pár litrov, vedzte, že predtým už niečo z nádrže stihlo ubudnúť.