Na trh prichádza vlajková loď Fordu Mustang , no v inej podobe, ako ju poznáme
Nové Shelby GT350 a GT350R boli nedávno predstavené firmou Shelby American, po novom ale výroba obľúbeného „pony caru“ nebude podporovaná Fordom.
Vydané Text: Adam Rón
Je to už takmer 60 rokov od predstavenia prvého Mustangu, ktorý nesie slávne meno Shelby. Carroll Shelby odštartoval vlnu vysokovýkonných „muscle cars“ od Fordu modelom GT350, čo taktiež značilo aj dlhodobé partnerstvo so značkou Ford. Nové GT350 sa však vracia ku koreňom. Bude vyrábané menšou firmou Shelby American so sídlom na pôvodnom mieste Shelbyho dielne, po novom ale bez podpory Fordu kvôli emisným problémom.
Čo sa zmenilo?
Oproti poslednej generácii už pod kapotou nenájdete atmosférický 5,2 litrový „Voodoo“ V8 agregát s výkonom 526 koní, ale vysoko modifikovaný 5,0 litrový osemvalec, ktorý pôvodne pochádza z Mustangu GT. Shelby sľubuje rôzne výkonové varianty – je na výber medzi kompresorom (Whipple) preplňovaným alebo atmosférickým Coyote agregátom, disponujúcimi 480 alebo až 821(!) koňmi. Taktiež garantuje výber medzi tradičným 6-stupňovým manuálom alebo 10- stupňovým automatom.
Rozoznať Mustang GT od Shelbyho výtvoru nie je ťažké: rozsiahly bodykit s veľkým prítlačným krídlom, kapotou s masívnym nasávacím otvorom a agresívnejšou prednou maskou značí, že to GT350-ka myslí vážne. Taktiež by to nebolo GT350 bez riadneho pritvrdenia podvozku a nového výfukového systému.
GT350R
Shelby spolu s už tak nažhaveným GT350 vypustilo do sveta aj prvé obrázky ešte ostrejšieho GT350R. Bude sa jednať o traťovú hračku, ktorá môže legálne jazdiť po cestách. O túto úpravu sa postará firma Turn Key Motorsports, ktorá sa špecializuje na stavbu pretekárskych áut. Prinesie zvýšený výkon až na 841 koní, pritvrdené šasi, uhlíkové prvky karosérie, väčšie prítlačné krídlo a ešte tvrdšie nastavenie tlmičov. Z uhlíkových vlákien sú aj škrupinové sedadlá a iné prvky interiéru.
Nesmú chýbať pretekárske brzdy Alcon, ktoré sa pobijú s mohutným výkonom GT350R-ka. Je nutnosť taktiež spomenúť, že do GT350R sa bude dodávať iba 6-stupňový manuál. Podobne ako Mustang GTD, Shelby GT350R bude pretekársky špeciál s povolením na cesty. Shelby oznámilo, že ku koncu tohto roka bude štartovať v americkej sérii Trans Am.
Shelby plánuje v roku 2025 vyrobiť presne 562 kusov GT350 a 36 kusov GT350R – presne toľko, koľko bolo vyrobených pôvodných Shelbyho výtvorov z roku 1965. Cenovka sa bude pohybovať na hranici 110-tisíc dolárov za preplňovanú verziu GT350. Cena základného GT350 a GT350R zatiaľ nie je známa.