Poradca
Turbo križovatky: Keď logika premávky dostane nový rozmer. Prečo sa ich netreba báť?
Turbo križovatky na Slovensku vídať čoraz častejšie. Prečítajte si, prečo sú bezpečnejšie a ako sa v nich nestratiť.
Vydané Text: Marek Lehmann
Klasické kruhové objazdy už „nie sú v móde“ – na Slovensko prišli takzvané turbo križovatky. Tento systém, ktorý si získal obľubu v Holandsku a Nemecku, sa šíri ako lavína po celej Európe. Ak ste ešte nemali tú česť, pripravte sa, pretože s nimi určite prídete do kontaktu – či už doma, alebo na cestách v Poľsku a Česku.
Čo sú zač a prečo by ste sa ich nemali báť?
Turbo kruhové objazdy sa na prvý pohľad môžu zdať ako zložitá skladačka. V skutočnosti však majú presne opačný zámer – minimalizujú chaos, eliminujú nebezpečné situácie a zrýchľujú premávku. Ich tajomstvo spočíva v tom, že vodiči si už pred vjazdom musia vybrať jazdný pruh a držať sa ho až do výjazdu. Takže žiadne hektické preskakovanie z pruhu do pruhu na poslednú chvíľu.
A čo je najdôležitejšie? Znižuje sa riziko nehôd. V bežnom kruháči sa totiž vozidlá neustále križujú a prepletajú, kým v turbo verzii sú pruhy fyzicky oddelené. To znamená, že menej vodičov sa ocitne v situácii „do kelu, kam teraz?“ a viac áut prejde objazdom plynule a bez zbytočných zastavení.
Pravda je taká, že turbo objazdy nie sú pre vodičov komplikované – sú len nové. A čo je nové, to si vyžaduje zvyk. Ak ste celý život jazdili po klasických kruháčoch, prvé stretnutie s týmto systémom môže vyvolať obavy. No po pár prejazdoch pochopíte, že je to v skutočnosti intuitívne a prehľadné.
Čo pomôže k rýchlejšiemu zvyknutiu si? Dobré značenie! A tu prichádza výzva pre správcov ciest – aby vodičom poskytli jasné a logicky umiestnené dopravné značky. Nikto predsa nechce riešiť rébus v momente, keď sa blíži k objazdu rýchlosťou 50 km/h.
Ako zvládnuť turbo objazd bez stresu?
Dopravné značenie je váš najlepší priateľ – pozorne ho sledujte ešte pred vjazdom do križovatky.
Rozhodnite sa vopred, kadiaľ budete pokračovať. Keď vojdete do objazdu, už nemáte priestor na improvizáciu.
Plne sa sústreďte na jazdu – ideálne bez rozhádaných detí na zadnom sedadle a vibrujúceho telefónu na palubnej doske.
Ak si nie ste istí, večer si križovatku prejdite nanečisto – menej áut znamená viac času na pokojné oboznámenie sa s trasou.
Ak miniete výjazd, nepanikárte. Pokračujte v jazde a objazd si dajte ešte raz – cúvanie je absolútne neprípustné.
Používajte smerovky! Vážne. Ostatní vodiči nie sú jasnovidci a nevedia, kam sa chystáte zabočiť.
Test: Citroën C3 je klenot segmentu. Taký komfort a priestor za menej ako 16 000 eur ponúka málokto