Aktualita

Výrobca predával údaje o vodičoch bez ich vedomia tretím spoločnostiam. Pozrite sa, na čo to využili

Škandál v automobilovom svete: GM potajomky zbieral a predával citlivé dáta vodičov. FTC zakročila – aké budú následky?

Vydané  Text: 

Automobilový gigant General Motors sa dostal do nemilosti regulačných orgánov. Vyšetrovanie ukázalo, že cez svoju službu OnStar zbieral a predával citlivé údaje o vodičoch bez ich výslovného súhlasu. Takže áno – ak ste jazdili s GM, možno o vás vedeli viac, než by ste chceli. A aby toho nebolo málo, tieto dáta mali priamy vplyv na vaše poistné sadzby.

Keď vaše auto vie viac, než by malo

Dnešné autá sú múdre a inteligentné, ale možno až príliš. Napríklad senzory, kamery a systémy ako OnStar sledujú každý pohyb. General Motors s ich pomocou získaval informácie o geolokácii, rýchlosti, prudkom brzdení, zrýchľovaní či dokonca o tom, kedy a kam najčastejšie vodiči jazdili. A potom tieto údaje predával tretím stranám, ako sú analytické spoločnosti LexisNexis, Verisk či dokonca Jacobs Engineering.

Škandál v automobilovom svete: GM potajomky zbieral a predával citlivé dáta vodičov. FTC zakročila – aké budú následky?

Čo s tým robili? Vytvárali profily vodičov, na základe ktorých poisťovne určovali, komu zvýšiť poistku. Ak jazdili agresívne alebo často v noci, mohlo ich to stáť stovky eur navyše. Horšie je, že mnoho vodičov ani netušilo, že ich auto sa správa ako donášač.

FTC zakročila: GM dostal stopku na päť rokov

Americká Federálna obchodná komisia (FTC) si na GM posvietila a stanovila tvrdé podmienky:

  • Zákaz predaja údajov o vodičoch bez ich výslovného súhlasu
  • Povinné vymazanie už nazbieraných dát (pokiaľ s tým zákazník nesúhlasí)
  • Prehľadná politika transparentnosti, aby bolo jasné, ako sa dáta zbierajú a používajú
  • Možnosť vodičov kontrolovať svoje údaje, vymazať ich alebo zakázať sledovanie v reálnom čase

Ak GM tieto podmienky poruší, môže ich každé jednotlivé porušenie stáť 51 744 USD. Automobilka má na zavedenie zmien 180 dní.

Škandál v automobilovom svete: GM potajomky zbieral a predával citlivé dáta vodičov. FTC zakročila – aké budú následky?

Poškodená dôvera zákazníkov?

Pre GM ide o vážny reputačný problém. Bývalá predsedníčka FTC Lina M. Khan upozornila, že sledovanie geolokácie je „extrémne invazívne“ a môže prezradiť aj citlivé informácie – napríklad či niekto pravidelne jazdí do nemocnice. GM sa snaží hasiť škandál rýchlymi krokmi a tak už zrušili program Smart Driver, cez ktorý sa dáta zbierali. Tiež ukončili spolupráci so spoločnosťami LexisNexis a Verisk a zjednodušili vyhlásenia ochrane súkromia. Tým by mali zákazníci získať kontrolu nad svojimi údajmi. Automobilka tvrdí, že ochrana súkromia jej zákazníkov je prioritou. Otázkou je, či si spotrebitelia tieto vyhlásenia po tomto škandále ešte vezmú k srdcu.

Tento prípad však ukazuje širší problém v automobilovom priemysle. V Texase už žalovali poisťovňu Allstate za to, že jej dcérska spoločnosť Arity tajne zbierala dáta o 45 miliónoch vodičoch. A ešte bližšie k nám – Volkswagen cez svoju dcérsku spoločnosť Cariad nechtiac odhalil geolokačné údaje až 800 000 vozidiel. Aj keď VW tvrdí, že to bola nehoda, otázky o bezpečnosti údajov v autách ostávajú. Konektivita sa stáva povinnou súčasťou nových áut (vďaka nariadeniu GSR2), no zdá sa, že automobilky s ňou nepracujú vždy tak, ako by mali. Čo všetko o vás vie vaše auto? Možno viac, než si myslíte…

Ako si vyčistiť interiér auta ako profík a bez drahej chémie? Tu je postup, ako na to