Problémy Volkswagenu stále nie sú zažehnané. Prepúšťanie je opäť na spadnutie

Horúcou témou sú ponuky čínskych automobiliek na kúpu niektorých málo využívaných tovární VW v Nemecku.

Podarí sa im ich opäť zvrátiť a vrátia sa do starých koľají?
Vydané  Text: 

Volkswagen sa dohodol s nemeckými odbormi na znížení počtu zamestnancov o viac ako 35 000 do roku 2030. Tento „sociálne zodpovedný“ program prepúšťania je súčasťou stratégie na zníženie nákladov v domácom trhu. Samotné náklady na pracovnú silu majú klesnúť o 1,5 miliardy eur ročne, pričom celkové úspory by mohli v strednodobom horizonte dosiahnuť až 15 miliárd eur ročne. A to vôbec nie je málo.

Napriek radikálnym opatreniam, ktorým predchádzali týždne rokovaní a štrajkov vo fabrikách, sa zdá, že úspory stále nie sú dostatočné. Podľa denníka Handelsblatt je nutné škrtať ešte viac. VW zatiaľ odmieta komentovať situáciu, no interné zdroje tvrdia, že automobilka už odložila svoj cieľ dosiahnuť ziskovú maržu 6,5 % o tri až štyri roky, teda po roku 2026.

Lákavé ponuky od Číny

Ďalšou horúcou témou sú ponuky čínskych automobiliek na kúpu niektorých málo využívaných tovární VW v Nemecku. Podľa agentúry Reuters by to čínskym výrobcom umožnilo obísť vysoké clá EÚ, ktoré vstúpili do platnosti v októbri 2024. Napríklad štátom vlastnená SAIC, ktorá stojí za značkou MG, čelí clám až do výšky 35,3 %.

Hoci predaj tovární by pomohol VW okamžite zlepšiť hospodárske výsledky, znamenal by aj zvýšenie konkurencie lacných čínskych elektromobilov na európskom trhu. Generálny riaditeľ VW Group a Porsche, Oliver Blume, v rozhovore pre Reuters potvrdil, že čínski investori majú o nemecké fabriky záujem. Pripustil, že prebiehajú rozhovory, no zdôraznil, že žiadne konkrétne rozhodnutia zatiaľ nepadli.

Volkswagen Multivan Bulli

Neistá budúcnosť čaká továrne v Osnabrücku a Drážďanoch. Produkcia Vosklwagen T-Roc Cabrio v Osnabrücku skončí v polovici roka 2027 a vedenie skúma alternatívne využitie závodu. Drážďany prestanú vyrábať elektrický hatchback ID.3 už koncom roka 2025, pričom VW zvažuje možnosť zapojenia fabriky do externého projektu. Už čoskoro sa uzavrie prvá továreň – Audi 28. februára ukončí výrobu modelu Q8 e-tron v Bruseli. Budúcnosť tovární a celej spoločnosti je tak veľmi otázna.