Novinka
Nové BMW iX: Chcete väčší dojazd? S faceliftom máte až 701 km na jedno nabitie
Nové, vylepšené BMW iX príde do predaja v prvej polovici tohto roka. Prinášame vám prvé technické informácie o prichádzajúcej novinke.
Vydané Text: Redakcia (PK)
Na úvod treba povedať, že nejde o komplet nový model BMW iX, resp. medzigeneračnú výmenu. Ide o facelift. Najväčšie elektrické SUV mníchovskej automobilky bolo predstavené na konci roka 2020. Do predaja sa ale dostalo až v 4 kvartáli roka 2021. V BMW dodržali „tradíciu“ a po 4 rokoch ako podľa príručky prichádza modernizácia.
Z prvých fotografií vidno, že najväčšie zmeny sa udiali na prednej časti. Modernizovaná iX-ka dostala nové predné svetlá inšpirované štúdiou Neue Klasse, šikmé lamely v ľadvinkách, nové nárazníky, a úpravou prešla grafika zadných svetiel. Produktová manažérka BMW Marisa Hammersenová povedala, že „tvrdo pracovali na optimalizácii efektívnosti v každej oblasti, v ktorej mohli“. Ako príklad uviedla použitie nových svetlometov, ktoré sú pri svietení menej energeticky náročné.
Inzercia
Okrem zmien v dizajne automobilka hovorí aj o zmenách pod kapotou či o vylepšení prevádzkovej efektivity. V prípade prevádzky sú to nové ložiská s nižším valivým odporom a nové pneumatiky. Vďaka takýmto, voľným okom neviditeľným zmenám, sa podarilo znížiť spotrebu elektrickej energie o 8%. Mnohým sa toto číslo bude zdať malé, ale opak je pravdou. Napríklad v prípade verzie xDrive60 tieto percentá znamenajú väčší dojazd o 60 km. A pre vodičov, ktorí chcú čo najmenšiu spotrebu, resp. najväčší dojazd, má nové iX funkciu MAX RANGE, vďaka ktorej sa dojazd predĺži až o 25 %.
Nové označovanie
Súbežne s vylepšením prevádzkovej efektivity sa vylepšenia dočkali motory a označovanie. Základný variant iX xDrive40 sa mení na xDrive45. Jeho výkon stúpol o 82 koní na aktuálnych 408 koní. Tento výkon umožňuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,1 s. Táto konfigurácia je vybavená batériou s kapacitou 94,8 kWh, čo je v porovnaní s xDrive40 o 30% viac. V závislosti od štýlu jazdy a iných podmienok metodika WLTP stanovila maximálny dojazd pre „45-ku“ na 601 km.
Z xDrive50 je po novom xDrive60 s batériou o kapacite 109,1 kWh. Jeho výkon sa navýšil o 21 koní na 544 koní, vďaka čomu absolvuje šprint na stovku za 4,6 sekundy. Za optimálnych podmienok prejde „60“ 701 km na jedno nabitie. Reálne však treba počítať s približne 682 km. Vlajkovou loďou po novom bude iX M70 xDrive. Oproti M60 sa výkon zvýšil na 659 koní a na jedno nabitie prejde 590 km. Menší dojazd je spôsobený predovšetkým menšou kapacitou batérie oproti xDrive 60. V tomto prípade je kapacita na 108,9 kWh.
Ako tvrdí automobilka, batérie všetkých troch variantov sú vybavené novou technológiou článkov, zároveň sú vybavené novými tepelnými čerpadlami a funkciou predhrievania batérie. ktorá ponúka približne o 30 % viac využiteľnej energie. Modernizovaný model iX je možné nabíjať aj výkonom 22 kW na AC pripojenie a na rýchlonabíjačkách s jednosmerným prúdom. V prípade xDrive45 je to 175 kW, pre „60 a M70“ je to výkon 195 kW.
Ohľadom jazdnej dynamiky sa Hammersenová vyjadrila, že „hlavný dôraz bol kladený na jazdnú dynamiku, pričom podvozok a odpruženie boli pre každý variant vyladené tak, aby čo najlepšie zodpovedali ich príslušnému výkonu“. Model iX naďalej sedí na oceľovom odpružení a nie na vzduchovom. Miernou úpravou prešli aj tlmiče, aby bolo vozidlo stabilnejšie počas prejazdom zákrutami.
Faceliftovaná verzia iX sa bude naďalej vyrábať v nemeckom meste Dingolfing. Ceny pre slovenský trh nového BMW iX zatiaľ nepoznáme. Britskému webu AutoCar sa však podarilo zistiť ceny pre tamojší trh. Na britských ostrovoch začína cena xDrvie45 na sume 74 400 libier, v prepočte podľa aktuálneho kurzu 88 870 €. Pre silnejšie varianty sú ceny 92 200 libier (110 125 €) pre xDrive60 a M70 bude za 135 327 eur (113 300 libier).