Test

Test: Citroën C3 je klenot segmentu. Taký komfort a priestor za menej ako 16 000 eur ponúka málokto

Citroën C3 je praktické, priestranné a cenovo dostupné auto s výborným pomerom cena/výkon. Svoje miesto na trhu si určite nájde.

Vydané  Text: 

Keď Citroën uviedol na trh koncom minulého roka novú generáciu modelu C3, mnohí očakávali, že pôjde o „základné“ auto s niekoľkými modernými prvkami. Musím ale povedať, že toto malé autíčko rozhodne nie je žiadnym skromným zázrakom. C3 má od svojho predchodcu už poriadny náskok – je dlhšia o 15 cm a vyššia o 8 cm. To znamená viac priestoru pre vodiča aj pasažierov. Tento nárast je jasne viditeľný, čo automobilu dodáva elegantnejší a moderný vzhľad. Kto by si bol pomyslel, že auto, ktoré sa tvári ako kompaktné mestské vozidlo, bude mať také množstvo priestoru a pohodlia?

Moderný dizajn, ktorý nezavádza

Dizajn Citroënu C3 je príjemným mixom medzi klasikou a modernými trendmi. Je to ako keď si dáte kávu s mliekom – na začiatku si poviete, že je to len ďalšia nudná kombinácia, ale nakoniec zistíte, že je to vlastne skvelá voľba. C3 spojil tradičné hodnoty značky s dnes obľúbenými crossoverovými prvkami, ktoré v spojení s vyššou svetlou výškou dávajú autu dynamický, no stále praktický charakter. Rovnaký dojem vyvoláva aj jeho dizajn, ktorý je, musím povedať, skutočne príťažlivý. Iste, nejedná sa o revolúciu, no C3 rozhodne nevyzerá ako nudný člen rodiny. S jeho silnejšími líniami a modernými svetlami máte pocit, že ste v aute, ktoré vyzerá skvele v každom prostredí – či už ho vezmete do mesta, alebo na výlet na Oravu.

Zároveň si C3 zachováva skutočnú priestrannosť, na ktorú sa dá spoľahnúť. Zadné sedadlá sú prekvapivo priestranné, čo je veľkým plusom, najmä ak máte v rodine krpca, ktorý ešte potrebuje mohutnú autosedašku. A to nehovorím len o samotných sedadlách, ale aj o kufri, ktorý má objem 310 litrov – pre malé autíčko je to naozaj veľmi slušné číslo. Na bežné nákupy, výlety alebo aj pre rodinu s deťmi je C3 ako stvorený. Čiže môže vhodnou voľbou byť pre mladých ľudí, ale aj pre mladé rodiny.

A čo sa týka komfortu? Poviem to takto – C3 je veľmi komfortná, o niečo mäkšia, než si som si myslela. V aute sa budete cítiť pohodlne aj pri dlhších trasách, a to vďaka použitiu progresívnych hydraulických tlmičov. Pravdupovediac som sa pripravovala na mierne odskakovanie a horšie filtrovanie nerovností vozovky, lebo od menších modelov to človek tak akosi očakáva. Ale tu nie. Do kabíny sa nejaké otrasy dostanú len zriedka (aj to to musí byť riadny výmoľ) a zrazu nadobudnete pocit, že toto je trošku iná podvozková „krvná skupina“. Predchádzajúca generácia mala totižto v tomto svoje medzery. Som rada, že C3-jka si zachováva na ceste rovnakú rozvahu, akú by som čakala skôr vo väčších modeloch. Navyše, Citroën sa naozaj nebál dať do sedadiel viac peny, takže ich komfort je priam hýčkajúci. Po pár kilometroch cesty sa mi už ani nechcelo vystúpiť.

Citroën sa snaží, ale nie je to športiak

Teraz k tomu, čo by mohlo niekoho trochu sklamať: Dynamika jazdy. C3 nie je najrýchlejšia v triede. Nemyslím tým, že by bola nudná – rozhodne nie! Ale v porovnaní s inými modelmi v tejto kategórii nie je úplne na vrchole. To však vôbec neznamená, že by bola zlou spoločníčkou. S manuálnou prevodovkou a vyváženým podvozkom si jazdu naozaj užijete, aj keď to nebude ako na divokej horskej dráhe. Trojvalcový benzínový motor s výkonom 75 kW (110k) je presne tým agregátom, ktorý v aute tejto kategórie očakávate. Je tu aj verzia pre tých pohodlnejších s automatickou prevodovkou, ale tučný príplatok by mohol mnohých odradiť.

Časom sa samozrejme dostaneme aj k elektrickej verzii, no zatiaľ som mala možnosť otestovať iba „klasiku“. Ale elektrický model C3 sa na Slovensku už čochvíľa rozbehne. Očakáva sa, že v budúcom roku bude tvoriť menej než tretinu predaja. Čo sa týka ceny, pri elektrickej verzii bude cenový rozdiel vyše 10 000 eur medzi benzínovou a elektrickou verziou. Síce bez potrebnej dotácie, no vzhľadom na ceny konkurencie v tejto triede to stále môže byť zaujímavá voľba. A samozrejme, s batériou typu LFP, ktorá má menšiu degradáciu a peknú výdrž, to už znie ako niečo, čo by si mohlo nájsť svojich fanúšikov.

Digitálne, ale s mierou

Francúzi sa z kabíny nesnažili nasilu spraviť technológiou-preplnený futuristický priestor. V prípade Citroën-u C3 sa vyhli prehnanej digitalizácii, čo môže byť pre niekoho obrovské plus. Na stredovej konzole nájdete klasické fyzické tlačidlá, ktoré sú intuitívne a odpovedajú na základné potreby vodiča. Nechýba moderná obrazovka, ale je tu stále rovnováha medzi digitálnym a analógovým svetom, čo je príjemná zmena v porovnaní s niektorými konkurentmi, ktorí to s technológiami naozaj hrotia. Dokonca aj pre tých, ktorí nie sú úplne „digitálni“, je to vítané.

Citroën C3

A potom je tu volant. Menší a s mierne zvláštnym tvarom, ale v skutočnosti je veľmi pohodlný na držanie. Aj keď sa môže zdať, že je to maličkosť, jej výhoda pri jazde je nezanedbateľná. Ergonomicky dobre nastavená pozícia, všetky ovládacie prvky presne tam, kde by mali byť. No bolo to ešte lepšie – všetko je na dosah ruky. K tomu digitálne meradlá pod čelným sklom, čo určite uľahčuje pohľad na dôležité informácie bez toho, aby ste museli hľadať skrz volant. A áno, nie je to žiadne komplikovaný Peugeot i-Cockpit, tu ide skôr o čistý, jednoduchý prístup.

Citroën C3

Citroën C3

Je tu ale jedno ale, ktoré ma úprimne zaskočilo, skôr v z tej humornej stránky. Citroën C3 má (ako mnoho iných áut) svoje jedinečné zvuky pre indikátory smerových svetiel, pre výstrahu vodiča a rôzne ďalšie funkcie. No ten zvuk, ktorý vydáva, povedzme napríklad pri prekročení rýchlosti, je… neopísateľný. Znie totiž ako analógový budík spred 20-tich rokov. Spočiatku je to milé, človek si zaspomína na časy, keď si podobne znejúce zvonenia listoval v katalógu a za pár korún objednal. Ale po dlhšom čase, keď si ako vodič nechcete (alebo zabudnete) vypnúť zvuky asistenčných systémov, toto pípanie začne liezť poriadne na nervy. Ale aspoň je efektívne. Našťastie má auto na ľavej strane pod volantom jedno skvelé tlačidlo, ktorým si tieto nepríjemné zvuky vypnete.

Hodnota za peniaze

C3 je vynikajúcou voľbou pre tých, ktorí hľadajú auto s rozumným pomerom ceny a výkonu. Jasné, na trhu je dosť konkurencie, najmä z Číny. Pre C3 to bude určite výzva. Medzi hlavných rivalov patrí chystaný Volkswagen ID.2 či menší Renault Twingo, ale C3 si aj v tejto konkurencii môže nájsť svoje miesto. Je to kvalitne postavené auto, ktoré je silným kandidátom na trhu, len cena a konkurencia sú faktory, ktoré treba mať na pamäti.

Citroën C3

 

A čo je dôležité, aj keď cena nie je závratná, C3 nie je ani v základe holá. Suma sa pohybuje od 15 490 eur za základný model, čo naozaj nie je veľa, najmä ak vezmete do úvahy, čo všetko auto ponúka. V základnej výbave máte centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, nepriamu detekciu podhustenia pneumatík, airbag vodiča, airbag spolujazdca s možnosťou deaktivácie + bočné a hlavové airbagy, bezpečnostný balíček aj parkovacieho asistenta. A hlavne už v základe dostanete to úžasné pruženie s názvom Citroën Advanced Comfort. Možnosť dokúpiť si pohodlnejšie sedadlá alebo lepšie technológie je určite výhodou. A čo sa týka elektrického modelu e-C3 – hoci som ho zatiaľ nemohla vyskúšať, jeho cena je tiež veľmi konkurencieschopná. To znamená, že ak hľadáte ekologickú alternatívu, C3 bude pre vás lákavou voľbou.

Citroën C3

Záver: Citroën C3 je ideálnym spoločníkom na cesty

Citroën C3 rozhodne prekvapil. Nový dizajn, vyšší komfort, a predovšetkým bezproblémová jazda, ktorú ocení každý. K tomu cenová dostupnosť a konkurencieschopnosť. Kto hľadá mestské auto s crossoverovým vzhľadom a pohodlím, má svojho kandidáta. Hľadáte niečo, čo bude zábavné, pohodlné, ale zároveň aj praktické? Tieto všetky kritériá C3-jka spĺňa. A ešte k tomu sa smelo stavia čelom k čínskej konkurencii. Tak prečo nie?