Novinka

Nový Fiat Grande Panda – už poznáme technické informácie a ceny

Nový model talianskej automobilky začne prichádzať na trhy až v priebehu jarných mesiacov roka 2025. Koncern Stellantis už teraz zverejnil prvé technické informácie a ceny.

Vydané  Text: 

V júni minulého roku sme vám priniesli prvé informácie o novom modely talianskej automobilky. Teraz prišiel čas predstaviť bližšie technické špecifikácie. Tie uzreli svetlo sveta s blížiacim sa príchodom na európske trhy. Dizajn nového modelu Grande Panda si zobral veľa detailov z konceptu „Mega Panda“, ktorý bol odhalený začiatkom roku 2024. Medzi prenesené detaily patria štvorcové pixelové LED diódy, nový svetelný podpis denného svietenia v tvare X, ako aj odsadené logo Fiat na lesklom čiernom paneli mriežky chladiča Grande Panda a trojrozmerný dizajn zadných svetiel.

Grande Panda je prvým z novej rodiny modelov inšpirovaných konceptom „Mega Panda“. Talianska automobilka sa zaviazala uviesť na trh každý rok jeden nový prírastok až do roku 2027. Všetky varianty budú využívať rovnakú platformu Smart Car a nový dizajnový jazyk. Spoločnou filozofiou nových modelov bude výrok z prostredia automobilky, že „funkčnosť by nikdy nemala existovať bez zábavy“.

Podľa vyjadrení generálneho riaditeľa Fiat Olivera Francoisa pre Auto Express, „Panda rodina“ bude zahŕňať okrem Grande aj rodinné SUV, fastback a obytný automobil, ktoré budú zdieľať  „prístup praktickosti, priestrannosti a jednoduchosti, pričom si požičajú niektoré z ikonických prvkov Pandy z osemdesiatych rokov“.

Elektrika a mild-hybrid

Kým aktuálnu generáciu Pandy dostanete ako MHEV, benzín s LPG a benzín, nová Grande Panda bude len čisto elektrická a MHEV. Elektrická Panda bude k dispozícii so 44 kWh batériou a elektromotorom s výkonom 113 koní. Hodnota dojazdu je podľa WLTP  stanovená na 320 km.

Elektrická Panda bude pod prednou kapotou obsahovať malý 13 litrový batožinový priestor, v ktorom sa nachádza unikátny špirálový 7 kW nabíjací kábel, ktorý šetrí miesto pri skladovaní. Tento istý kábel bude k dispozícii aj pre MHEV.  Nabíjanie pomocou tohto kábla sa z 20 % na 80 % dokončí za 4 hodiny a 20 minút.

Ako alternatívu k navíjaciemu káblu bude automobilka ponúkať na základe preferencií zákazníka alebo špecifických požiadaviek trhu, zadný 11 kW nabíjací port s dobou nabíjania od 20 % do 80 % za 2 hodiny a 50 minút. Druhá motorová verzia Grande Panda bude mať pod kapotou 1,2 l trojvalcový motor s malým elektromotorom. Výkon je udávaný na 100 koní a krútiaci moment 120 Nm.

Zároveň bude vybavený 48 v lítium-iónovou batériou a 6-stupňovou elektrickou dvojspojkovou prevodovkou (eDCT), ktorá zahŕňa 21 kW e-motor, invertor a centrálnu jednotku prevodovky. V oboch prípadoch bude možné Grande Pandu nabíjať aj z domu pomocou 7 kW Wallboxu, 1,5 kW alebo 3 kW pomocou nabíjacieho kábla Mode2.

Funky interiér

Interiér nového modelu je ešte viac „bláznivejší“ ako exteriér. Jednak je to tvarom palubnej dosky a po druhé aj použitými materiálmi. Ale pekne poporiadku. Tvar palubnej dosky je inšpirovaný ikonickou továrňou Lingotto v Turíne, ktorá bola dlhé roky centrálou Fiatu a na streche mala ikonickú testovaciu dráhu v tvare oválneho tvaru.

V oválnom priestore palubnej dosky sa nachádzajú dva digitálne displeje. Menší 10″ displej sa nachádza namontovaný za retroštýlovým dvojramenným volantom a v strede sa nachádza 10,25 palcový dotykový displej s úplne novým systémom ovládania. V interiéry je tiež dostatok úložného priestoru. Celkovo podľa výrobcu je pasažierom k dispozícii až 13 litrov úložného priestoru. Grande Panda tiež ponúka nadštandardný batožinový priestor s maximálnou kapacitou 361 l ( pri elektrickej verzii).

Oválna téma sa niekoľkokrát opakuje v interiéri Pandy a je spárovaná s radom kontrastných materiálov vrátane textúrovaných látok, tónovaného akrylu a svetlých plastov. Farebná kombinácia na fotografiách predstavuje nápadnú kombináciu modrej látky so žltým prešívaním, ktorá je inšpirovaná predstavou Fiatu, že „Panda je pre svet automobilov tým, čim sú modré džínsy pre svet módy“.

Po druhé, Fiat dosiahol ďalší míľnik v automobilovom priemysle, keď pre výbavu La Prima použil „BAMBOX Bamboo Fiber Tex®“, špeciálnu textíliu obsahujúcu skutočné bambusové vlákna, na vytvorenie obalu palubnej dosky Grande Panda. Prístrojová doska verzie La Prima je potiahnutá špeciálnou textilnou kompozíciou špeciálne vytvorenou pre Grande Panda, ktorá pripomína bambus nielen zvonka, ale aj svojou štruktúrou: 33 % tejto látky je vyrobených zo skutočných a čistých bambusových vlákien.

Výbavy a ceny

Nová Grande Panda prichádza na trhy s 2 stupňami výbavy pre elektrickú verziu a 3 stupňami pre MHEV. Elektrická Panda bude k dispozícii vo verziách La PrimaGrande Panda RED. Druhá spomínaná výbava sa vyznačuje výraznými dizajnovými prvkami, ako sú 16″ biele oceľové kolesá, logo „RED“na B-stĺpiku a výrazná červená farba. Grande Panda RED zároveň predstavuje záväzok spoločnosti Fiat k globálnemu zdraviu v partnerstve s RED.

Partnerstvo, ktoré vzniklo v roku 2021, je príkladom spoločného presvedčenia, že každý z nás môže niečo zmeniť. Veď napokon aj podľa vyjadrení automobilky je nová Grande Panda ekologická a etické riešenie vďaka použitiu udržateľných materiálov pri výrobe. Na každú vyrobenú Pandu pripadá pri výrobe 140 kartónov z nápojových fliaš. Zo 140 kusov bolo pri výrobe použitých 80% kartónu a 20 % nerecyklovateľných plastov a hliníka. Cena elektrickej verzie Pandy začína na sume 25 000 €.

Pre mild-hybrid verziu budú k dispozícii výbavy POP, ICON a La Prima. Výbava POP je v podstate základná výbava, ktorá obsahuje kompletný ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), manuálna klimatizácia, 10 palcový prístrojový panel, automatická prevodovku eDCT, elektrickú parkovacia brzda (EPB) a „dokovaciu“ stanicu pre smartfóny. Tá poskytuje funkciu Autolaunch vybavenú technológiou NFC. Aktivuje sa jednoduchým položením telefónu na stanicu a tlačidlom „Domov“, ktoré sa nachádza na prístrojovej doske. Zároveň toto tlačidlo umožňuje používateľovi rýchly návrat na hlavnú obrazovku alebo rozhranie aplikácie jeho stlačením.

Výbava ICON obsahuje navyše informačno-zábavný systém s 10,25″ obrazovkou, predné svetlomety a zadné svetlá s technológiou LED. K tejto výbave je možné si dokúpiť balíčky tech alebo style. Balík tech obsahuje automatickú klimatizáciu, integrovanú navigáciu, predné parkovacie senzory, cúvaciu kameru a bezdrôtovú nabíjačku.

V balíku style nájde zákazník okrem iného 16 palcové zliatinové disky, strešné nosiče, zadné sedadlá delené v pomere 60:40, lakťovú opierku a čalúnená palubná doska, ktorá dodáva interiéru rafinovanejší vzhľad. Najvyššia výbava La prima obsahuje navyše špeciálne 17″ zliatinové disky, vysokokvalitné látky v interiéry a inovatívny BAMBOX Bamboo Fiber Tex®. Cena mild-hybridnej verzie nove Pandy začína pre európske trhy na sume 19 000 €.

Zdroje:  Stellantis