Poradca

Rezervné koleso vs. lepiaca sada: Čo by ste si mali vybrať?

Lepiaca sada na opravu pneumatiky je veľmi praktické riešenie, ale má množstvo limitov. Zistite, kedy sa na ňu môžete spoľahnúť a kedy nie.

Vydané  Text: 

Defekt na ceste je nočná mora mnohých vodičov. Hoci dnes väčšina nových áut ponúka lepiace sady na opravu pneumatiky ako riešenie, nie vždy je to najlepšia voľba. Poďme sa na túto tému pozrieť zblízka a s ľahkým nadhľadom. Čo je lepšie mať v kufri – klasickú rezervu alebo modernú sadu?

Sada na opravu: Praktická, no nie bez obmedzení

Sady na opravu defektov sú dnes takmer neoddeliteľnou súčasťou moderných áut. Nahradili rezervy, pretože sú kompaktnejšie, ľahšie a nezaberajú miesto. Navyše, ich použitie je pre mnohých vodičov jednoduchšie – stačí sprej, prípadne malý kompresor a hurá do najbližšieho pneuservisu.

Inzercia

Ale pozor, nie všetko je také jednoduché, ako sa zdá. Tu sú hlavné limity sád na opravu pneumatík:

  • Teplotná citlivosť: Spreje nefungujú dobre pri nízkych teplotách (blízko nuly alebo pod ňou), a ak ste si auto v lete nechali zaparkované na slnku, môže teplota nad 45 °C ich účinnosť úplne zrušiť
  • Rozsah poškodenia: Väčšina sád si poradí len s dierami do 6-8 mm, väčšie poškodenia sú pre ne neriešiteľné. Ak prejdete klinec, máte šancu, ale ak o obrubník prasknete ventil, ste odkázaní na odťahovú službu
  • Obmedzenia TMPS systému: Moderné vozidlá s kontrolou tlaku v pneumatikách môžu po použití lepiacej sady hlásiť chybu – a nie je zábava jazdiť so „svietiacou kontrolkou

Rezervné koleso: Tradičný, ale spoľahlivý kamarát

Rezerva má svoje čaro. Osadíte ju, poškodené koleso hodíte do kufra, a ak je plnohodnotná, môžete na nej jazdiť pokojne aj celé mesiace. No treba mať na pamäti toto:

  • Kontrola stavu: Rezerva, ktorú ste nekontrolovali celé roky, vás môže nemilo prekvapiť. Ak nie je správne nahustená, môže byť doslova zbytočná
  • Fyzická náročnosť: Vymeniť koleso vyžaduje silu, zručnosť a trpezlivosť – a nie každý má chuť a schopnosti na túto aktivitu, najmä v daždi či na krajnici diaľnice

The tire is punctured, can it be repaired, or must it be replaced? - iNEWS

Aké je ideálne riešenie?

Ak ste vášnivý motorista, ktorý chce byť pripravený na všetko, ideálne je mať v aute kombináciu rezervného kolesa a sady na opravu pneumatiky. Prečo? Ak dostanete dva defekty na tej istej trase, jedno riešenie môže doplniť druhé. Nezabudnite však na pravidelnú kontrolu stavu rezervného kolesa a občasnú kontrolu, či sada na opravu nie je po záruke. Tiež majte na pamäti, že niektoré sady obsahujú spreje, ktoré sa ľahko čistia, a iné, ktoré môžu pneumatiku úplne znehodnotiť. Každé riešenie má svoje výhody a nevýhody. Sady sú moderné, rýchle a skladné, no majú svoje limity. Rezerva je klasika, no vyžaduje priestor a údržbu. Rozhodnutie je na vás, no pamätajte – defekt na ceste je otázka kedy, takže buďte pripravení.