Aktualita

Nemecký automobilový gigant čelí pokute 1,5 miliardy eur za nesplnenie…

Elektrické modely automobilového giganta zaostávajú za konkurenciou. Aké kroky musí značka podniknúť?

Vydané  Text: 

Automobilový gigant Volkswagen má pred sebou zložitú cestu. Čelí pokute vo výške 1,5 miliardy eur za nesplnenie emisných cieľov Európskej únie, ktoré sú naplánované na rok 2025. Táto sankcia poukazuje nielen na problémy v elektrifikačnej stratégii značky, ale aj na širší problém európskeho automobilového priemyslu v boji proti konkurencii z USA a Ázie.

Elektrické modely automobilového giganta zaostávajú za konkurenciou. Aké kroky musí v tomto roku značka podniknúť?

Neúspech elektrických modelov?

V posledných rokoch boli európski výrobcovia postavení medzi kameň a múr a doslova nútení investovať do elektrifikácie bez toho, aby trh (teda kupujúci) primerane reagoval. Súčasný sortiment elektrických vozidiel Volkswagenu nie je ani zďaleka lídrom v tomto odvetví. Modely ako ID.3 a ID.4, hoci sú technicky spôsobilé, nedokázali zaujať potrebný záujem európskych spotrebiteľov. Zákazníci často spomínajú aj nedokonalý softvér, ktorý zaostáva za konkurenčnými značkami ako Tesla či čínske BYD.

Nemeckej skupine chýba ekonomický model prístupu, a značky ako BYD sa presadzujú agresívnymi cenami a technológiami, ktoré sú, povedzme si úprimne, o niečo pokročilejšie. Napriek globálnym iniciatívam smerujúcim k elektrifikácii sú spotrebitelia citliví na cenu. Volkswagen sa rozhodol pre stratégiu adekvátnych cien, ktorá obmedzuje jeho schopnosť konkurovať na trhu, kde dotácie na elektrické vozidlá klesajú alebo dokonca začínajú narážať na mnohé prekážky. Napríklad v Nemecku, domácom trhu, registrácie elektromobilov v roku 2024 klesli o 27,4 % po zrušení vládnych dotácií.

Elektrické modely automobilového giganta zaostávajú za konkurenciou. Aké kroky musí v tomto roku značka podniknúť?

Pokuta vo výške 1,5 miliardy eur by mohla byť pre výrobcu obrovskou finančnou ranou. A pritom Volkswagen nie je jediný, ktorý musí takémuto tlaku čeliť. Francúzsko a Taliansko už vyzvali Brusel na zmiernenie pravidiel pre európskych producentov, no zatiaľ bez úspechu. Jednou z možností, ako sa pokute vyhnúť, by bol nákup uhlíkových kreditov od iných automobiliek, no vedenie Volkswagenu zdôrazňuje, že chce riešiť tento problém vlastným úsilím a zlepšením svojej produktovej ponuky. Prezident francúzskeho Volkswagenu Xavier Chardon uviedol, že spoločnosť sa spolieha na zvýšenie predaja elektromobilov najmä vo Francúzsku a Nemecku. Pokuta je pre Volkswagen aj reputačným rizikom. Ak spoločnosť neprehodnotí svoju stratégiu, hrozí jej strata dôvery nielen u zákazníkov, ale aj u investorov.