Zaujímavosť

Od Čeladnej po Kaliforniu – Pininfarina Battista je auto, ktoré bude snívať s vami

Automobilový svet má niekoľko úrovní. Autá z bežnej a prémiovej nájdete u nás často a tvoria gro jeho obsahu.

No občas sa dostaneme k autám, ktorých cena sa dostáva do závratných výšok. Nielen pre nízky počet vyrobených kusov, ale aj pre špičkové konštrukčné riešenia.
Vydané  Text: 

Preto sme nemohli odmietnuť pozvanie do českého horského strediska Čeľadná. Tam sa nachádza výnimočné miesto. Galéria, v ktorej môžete obdivovať a v prípade záujmu si aj objednať vozidlo, z ktorého jedinečnosť srší z každého centimetra. Pininfarina Battista.

Nie je to len o aute

Čaro mnohých automobilových prezentácií spočíva nielen v tom, že si sadnete do výnimočných automobilov, prípadne ich šoférujete. Ale v tom, že sa stretnete s ľuďmi, ktorí vám o týchto autách vedia povedať oveľa viac, ako si prečítate v dostupných materiáloch. Preto bolo fascinujúce počúvať, keď sa k slovu dostal Dave Amantea, šéfdizajnér automobilky Pininfarina. Ako správny horkokrvný a hrdý Talian odhalil mnohé zákutia vývoja vozidla.

Nabíjací konektor nájdete vzadu pri spojleri. Netradičné umiestnenie? Ako sa to vezme. V tomto prípade ide o výsledok diskusií s ľuďmi, ktorí majú vo svojich zbierkach viacero automobilov a pre udržiavanie napätia pripájajú batérie k nabíjačkám. Znepokojuje ich, keď káble zanechávajú na karosérii nepekné šmuhy. Preto Dave umiestnil konektor tak, aby mali k nemu užívatelia jednoduchý prístup a po pripojení sa kábel nedotýkal karosérie. Čo mu na to povedali konštruktéri? Že oproti pôvodne navrhovanému umiestneniu na boku by to znamenalo zvýšenie hmotnosti vozidla o približne 5 kg. To pripadá na vrub vysokonapätovým káblom. Pri dynamike, ktorá hovorí o výkone 1 400 kW (1 900 k) a zrýchlení z 0 na 100 km/h za menej ako 2 sekundy, to nejako prežijete.

A že vám Pininfarina k modelu Battista pribalí aj predplatné na nabíjanie na 5 rokov? To je už len taký príjemný bonus. Podstatnejšie vyzerá informácia o tom, že na 120 kWh tekutinou chladenú batériu v tvare T umiestnenú za vodičom poskytuje výrobca 10-rocnú záruku.

Kúsok za hranicami, v českom horskom stredisku Čeladná, nájdete pri skvostnom hoteli Miura niečo ako galériu moderného umenia. Tam si môžete podľa svojich snov zostaviť umelecké dielo na kolesách – Pininfarin Battista. Jeho tvorca, Dave Amantea, má za sebou zastávky vo viacerých automobilkách a jeho rozprávanie je zážitok

Tvary a ­čary

Vytvoriť vozidlo, ktoré má jazdiť najlepšie možne, a pritom rovnako aj vyzerať, si vyžaduje otvorenú myseľ. A tak Dave Amantea spravil všetko pre to, aby bolo jeho dielo nanajvýš funkčné. Aby každá molekula vzduchu vedela, kadiaľ má auto obtekať. Aby samotný tvar auta vytváral dostatočný prítlak. Potom úplne stačí, že zadné výsuvné krídlo vytvára dodatočný prítlak s hodnotou 250 kg. Zvlášť, keď sa krídlo dokáže nastaviť do kolmej polohy a pôsobiť ako aerodynamická brzda. Pri detailnom pohľade zo spodnej strany zadnej časti odhalíte, že splývajúce línie vytvárajú niečo ako krovky chrobáka. Prírodou inšpirované tvary majú svoje opodstatnenie pri vytváraní optimálneho prúdenia vzduchu.

A že vám tvary spätných zrkadiel niečo pripomínajú? Dave má okolo toho celý príbeh. Krídelko na hornej strane spätných zrkadiel spĺňa hneď niekoľko funkcií. Vytvára pocit, akoby bolo auto nižšie. Pritom vozidlo je relatívne priestranné a zmestia sa do neho dvaja dospelí chlapi. Napríklad aj bez dvoch centimetrov 2-metrový Michael Jordan, ktorý patrí medzi hrdých majiteľov. Konštruktéri krídelko vytvarovali tak, aby eliminovalo nepríjemné hvízdavé zvuky obtekajúceho vzduchu. A to sú len niektoré zo špeciálnych prvkov na vozidle. Počúvať, ako Dave hovorí o všetkých riešeniach, ktoré použili, by bolo viac ako na jednu prezentáciu. Chcelo by to minimálne nerušený let medzi Turínom, pri ktorom sídli automobilka Pininfarina a Kaliforniou, kde býva zopár majiteľov tohto automobilového skvostu.

Do detailov

Podvozok? Kompletne zakrytý a s dvojitými trojuholníkovými ramenami vpredu aj vzadu. Batéria? V ľahkom a pevnom obale. Motory? Rovno štyri. Pre každé koleso jeden. To sa potom presne dávkuje výkon! Stabilizácia a dávkovane výkonu sa dostávajú na úroveň, ktorej sa s mechanickými komponentmi veľmi ťažko konkuruje. Systémový výkon 1 400 kW (1 900 k) dopĺňa krútiaci moment 2 340 Nm, takže vôbec neprekvapí zrýchlenie z 0 na 200 km/h za 4,75 sekundy a na 300 km/h za 10,5 s. Túto divočinu treba aj nejako zabrzdiť. O to sa stará predovšetkým mimoriadne účinná rekuperácia, ktorá na elektrinu premení väčšinu brzdnej energie. A keď treba, zapoja sa 6-piestikové karbón-keramické brzdy, ktoré sa zahryznú do 390 mm kotúčov. V tomto prípade ide o premiéru brzdovej technológie. Pod všetkými 20-palcovými kolesami.

Šípite za tým pocit, ako keby ste vyhodili kotvu? Verte, že sa tak budete cítiť, keď zo 100 km/h zastavíte na 31 metroch. Ak pravidelne sledujete naše porovnávacie testy s nameranými hodnotami, tak viete, že ide o vynikajúci výsledok. A pneumatiky? Aj keď niektoré z predsériových a prvých modelov obúvali Pirelli, auto dostanete s pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2R. Čiže žiaden špeciálny vývoj, ale kvalitné vysoko výkonné pneumatiky. Aby ste na ich dodávku v prípade defektu, alebo po intenzívnom jazdení na okruhu, nemuseli čakať celú večnosť. Aby sme nezabudli na nabíjanie. Vysokorýchlostnej nabíjačke potrvá nabitie z 20 na 80 % iba 22,5 minúty, čo patrí na špičku elektrického sveta. Zvlášť, keď hovoríme o batérii s kapacitou 120 kWh.

Pininfarina spolupracuje na elektrickom pohone s chorvátskym priekopníkom Rimac. Popri tom konštruktéri mysleli aj na ďalšie ekologické momenty. Miesto si tu našli populárne rohože z rybárskych sietí, stopku dostali plasty. Auto pozostáva zo skla, hliníka a karbónu. Jeden z dôvodov? Ľahká nahraditeľnosť a výroba dielcov bez potreby špeciálnych foriem.

Keď extravagancia, tak poriadna. Krídlové dvere k autám s výkonom na úrovni jadrovej elektrárne akosi patria. Konštruktéri pri vývoji využili aj bohaté skúsenosti Nicka Heidfelda s rôznymi motormi vo formulových špeciáloch

Umelecké dielo na každý deň

Aspoň tak hovoria o modeli Pininfarina Battista jeho tvorcovia. Víkendový nákup do neho nedáte, no zadný batožinový priestor prijme dve cestovné tašky vytvorené na mieru. Dojazd podľa WLTP na úrovni 476 km sľubuje, že nemusíte stáť pri každej nabíjačke. Tradičné Chorvátsko na jeden ťah to nebude, ale za kultúrou do Prahy to dáte bez nabíjania aj vo svižnom tempe a do Budapešti asi aj na otočku.

A že svižne Battista jazdiť dokáže! Maximálka hraničí na viac ako 350 km/h a keďže konštruktéri chceli, aby sa s autom aj dobre jazdilo, prizvali na finálne ladenie človeka veľmi povolaného. Nick Heidfeld totiž jazdil na F1 so všetkými možnými konštrukciami motora vrátane elektrickej. A tak si môžete byt istí, že zamýšľané neutrálne jazdné vlastnosti nebudú len planými rečami.

V aute sme zatiaľ iba sedeli, no keď ho prebudili k životu, akoby sa nám chcelo prihovoriť a chytiť nás priamo za srdce. Konštruktéri naladili zvuk vozidla na frekvenciu 54 Hz, čo sa zhoduje s tepom ľudského srdca. Zježia sa vám aj oholené chlpy. Zaručene.

Dave Amantea by rozprával ešte dlho. O tom, že do turínskeho predmestia Cambiano, kde automobilka sídli, pozvú každého záujemcu o vozidlo, aby s ním doladili všetky detaily týkajúce sa farieb poťahov, nití, karosérie. Že potom nebudú dve vozidlá vyzerať rovnako? Na to vezmite jed! Aj na to, že pri dôkladnom spoznaní zákazníkov vedia zakomponovať aj drobné prekvapenia. Ako napríklad humidor na cigary pre Michaela Jordana.

Ako auto naozaj jazdí, by sme si mali vyskúšať niekedy na jar. Teraz vám už len povieme, že pri malosériových produkciách nebýva zvykom, aby malo vozidlo plnú konektivitu. No Pininfarina Battista ponúka Apple CarPlay a spojíte sa s ním aj cez aplikáciu v mobile a dokáže prijímať online aktualizácie viacerých riadiacich jednotiek. Dave Amantea to dokumentoval na príklade úpravy rozdelenia výkonu pri jazde na snehu počas toho, ako jeden z klientov večeral a pri príchode do reštaurácie sa sťažoval na problém s trakciou. Pri odchode už nič také nespozoroval.

Každá molekula vzduchu presne vie, kadiaľ má prúdiť. Výsuvné krídlo vytvára prítlak 250 kg a po natočení pôsobí ako aerodynamicá brzda.

 

Svet najvyššej automobilovej spoločnosti má rôzne špecifiká. Dizajnové, konštruktérske, cenové. No keď najvýkonnejšie talianske sériovo vyrábané auto, aj keď s výrobou limitovanou na 150 kusov, poháňa elektrina, treba sa zamyslieť nad potenciálom tohto pohonu.

Alebo sa pozrieť, aké výhry ponúkajú lotérie v okolitých štátoch. Pretože keď má Pininfarina za sebou viac ako 90 rokov vývoja a tvorby vozidiel pre najzvučnejšie automobilky sveta a na konte autá, ktoré zdobili plagáty garáží a detských izieb, má potenciál aj na to, aby sa autom snov stal aj jej elektromobil.

 

TOP20: Toto sú najhodnotnejšie značky áut na svete. Mercedes-Benz bol zosadený z trónu…




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.