Aktualita
130 000 motoriek bez kupcov: Legendárny výrobca motocyklov sa dostal do slepej uličky
Pandémia síce predaju motocyklov výrazne pomohla, no KTM teraz zápasí s plnými skladmi a finančnými problémami.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Zdalo sa, že ikonický rakúsky výrobca motocyklov KTM má pod kontrolou nielen pretekárske trate, ale aj predajné rebríčky. No realita posledného roka ukazuje, že ani najväčší hráči nie sú imúnni voči nástrahám trhu. Po období prudkého rastu počas pandémie COVID-19, keď dopyt po motocykloch raketovo vzrástol, sa situácia otočila o 180 stupňov. Prebytok zásob, finančné straty a reštrukturalizácia teraz tlačia KTM do zložitej situácie.
Od pandemického boomu k povestnému brzdnému účinku
Pandémia COVID-19 spôsobila o svet motocyklov nebývalý záujem . Ľudia sa chceli vyhnúť hromadnej doprave a zároveň si užiť slobodu na dvoch kolesách. KTM na túto vlnu reagovala zvýšením výroby, no po ústupe pandémie prišiel aj útlm dopytu. Sklady sa zaplnili viac než 130 000 motocyklami, z ktorých niektoré už nespĺňajú nové emisné normy Euro5+. Výsledok? Zastavenie výroby v rakúskom Mattighofene v decembri a prepúšťanie zamestnancov.
Situácia je kritická aj z finančného hľadiska. Majiteľ KTM, spoločnosť Pierer Mobility, zaznamenal v prvej polovici minulého roka stratu viac než 172 miliónov eur a celkový dlh spoločnosti dosiahol závratných 1,8 miliardy eur. Medzi veriteľmi sú banky, zamestnanci, ktorí stále čakajú na svoje novembrové výplaty, a dokonca aj dodávatelia, ktorých existenciu KTM ohrozuje. Insolvenčné konanie už zasiahlo napríklad firmu RJ-Werkzeugbau, ktorá bola na KTM závislá z polovice svojich príjmov.
Inzercia
Prepúšťanie 250 zamestnancov pred Vianocami bolo pre mnohých mrazivou ranou. A situácia sa nezlepšuje – koncom januára ďalších 288 pracovníkov obdržalo správu o strate pracovného miesta. KTM pritom zamestnáva približne 3 600 ľudí, čo naznačuje, že aktuálne reštrukturalizačné opatrenia majú ďalekosiahle dopady na celé odvetvie.
KTM čaká na rozhodnutie o reštrukturalizačnom pláne, ktoré by malo byť známe 25. februára. Aj keď situácia vyzerá pochmúrne, motocykle tejto značky stále majú obrovský potenciál – či už na pretekárskych tratiach, alebo v srdciach fanúšikov po celom svete. Budú však musieť nájsť spôsob, ako sa dostať z tejto nebezpečnej zákruty.
TOP20: Toto sú najhodnotnejšie značky áut na svete. Mercedes-Benz bol zosadený z trónu…