Aktualita
Európa pravdepodobne dostane dotácie pre elektromobily. Sú viac než potrebné
Podpora elektromobilov, či už ako dotácie pre výrobcov alebo nákupných stimulov je vnímaná ako krok na zvýšenie konkurencieschopnosti.
Či sa nám to páči alebo nie, inak sa náš trh nerozbehne.
Vydané Text: Redakcia (sp)
Elektromobilita v Európe čelí mnohým výzvam. Slovensko naposledy podporilo nákup elektromobilov v roku 2019, keď sa dotácie vo výške 8 miliónov eur rozdelili za pár minút. Odvtedy tu chýba akákoľvek priama podpora, čo mu vyčítajú viaceré inštitúcie. Európska únia však teraz pripravuje kroky, ktoré by mohli pomôcť oživiť celý sektor, a to aj u nás na Slovensku.
Okrem plánovaných dotácií pre samotných výrobcov elektromobilov sa zvažuje aj zavedenie plošných nákupných stimulov pre zákazníkov vo všetkých členských krajinách. Takéto niečo spomína Olaf Scholz, nemecký kancelár, a to na Svetovom ekonomickom fóre v Davose. Podľa neho celý európsky trh s automobilmi stagnuje, najmä kvôli tomu, že je slabší záujem po elektromobiloch.
Konkurencia z Číny a zmeny v USA
Európski výrobcovia zároveň čelia veľkej konkurencii z Číny, kde vláda výrazne dotuje domáce automobilky, čo im umožňuje ponúkať cenovo dostupnejšie modely. EÚ na to už reagovala zavedením špeciálnych ciel na čínske elektromobily, čím chce vyrovnať konkurenčné podmienky. Čínske dotácie na domácu produkciu sú totiž niekedy až nerozumné, kde samotné automobilky sú bez nich stratové, no krajine to nevadí, lebo chce byť jednotkou v predajoch na tomto trhu.
Inzercia
Situáciu komplikuje aj politika USA, kde administratíva Donalda Trumpa uvažuje o zrušení dotácií a podpory pre elektromobily. To by mohlo znížiť tlak na amerických výrobcov, ale zároveň oslabiť globálny boj proti klimatickým zmenám. Aj samotný Elon Musk sa párkrát vyjadril, že dotácie nedávajú veľký zmysel.
Olaf Scholz zároveň propaguje súčasť programu svojej Sociálnodemokratickej strany, ktorá navrhuje dočasné daňové úľavy na podporu nákupu elektromobilov vyrobených v Nemecku. Podobné opatrenia by mohli motivovať viac zákazníkov k prechodu na elektromobilitu a posilniť postavenie nemeckých výrobcov, čo sa ale nemusí páčiť výrobcom z iných krajín.
Podpora elektromobilov, či už vo forme dotácií pre výrobcov, alebo nákupných stimulov, je vnímaná ako nevyhnutný krok na zvýšenie konkurencieschopnosti Európy na globálnom trhu. V nasledujúcich rokoch bude rozhodujúce, či Európa dokáže obstáť v pretekoch o technologické inovácie.