Test
TEST: Kia EV6 GT má elektromotor, ktorý vo vás prebudí vášeň pre rýchlosť
Futuristický dizajn, 585 koní pod kapotou a zrýchlenie z 0 na 100 za 3,5 sekundy? Kia EV6 GT mení pravidlá hry.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Skok do budúcnosti. Aspoň tak (približne) si pamätám svoje prvé zoznámenie s EV6-tkou. Kia EV6 GT má všetko, čo moderný elektromobil potrebuje: špičkový dizajn, luxusný interiér, a hlavne brutálny výkon, ktorý prekoná aj mnohé legendárne spaľovacie autá. Súčasne dokazuje, že čisto elektrický pohon nemusí znamenať kompromisy v zážitku z jazdy. S výkonom 430 kW (585 k) a dojazdom viac ako 400 kilometrov som sa vydala na cesty, aby som zistila, či si táto „nezastaviteľná sila“ zaslúži svoju reputáciu.
Dizajn, ktorý si nepomýlite
Ak ste niekedy na cestách zbadali EV6, pravdepodobne ste sa sami seba spýtali: „To je Kia?“ Jej ostré krivky, úzka svetelná lišta vzadu a elegantne padajúca strecha pôsobia skôr ako koncept z autosalónu, nie sériový model. Predná maska Digital Tiger Face, atletické blatníky, agresívne LED svetlá a charakteristické 21-palcové disky kolies so športovými brzdovými strmeňmi v neónovej zelenej farbe. Všetko kričí, že toto auto bolo navrhnuté pre tých, ktorí sa chcú odlíšiť. Každý pohľad ľudí prezrádzal, že ich tento futuristický dizajn naozaj zaujal.
Zadné svetlá, ktorých svetelný podpis pripomína klávesy klavíra, spolu so spojlerom na piatych dverách a elegantnou aerodynamickou siluetou posúvajú EV6 GT na hranicu medzi umením a automobilom. Úsporná paleta farieb—od perleťovej bielej po magma červenú—je presne taká, aká má byť. Tu musia v prvom rade vyniknúť jednotlivé krivky auta.
Interiér EV6 GT je miesto, kde sa prelína moderna s praktickosťou. Je ukážkou minimalistického dizajnu, ktorý však nestráca na osobitosti. Mäkké a čisté línie sa harmonicky prepájajú s modernou technológiou, čo podčiarkuje mierne zakrivený 12,3-palcový displej. Ten slúži ako digitálna prístrojová doska a zároveň informačno-zábavný systém. Verziu GT prezrádzajú iba neónové zelené akcenty a ambientné osvetlenie.
Jedno tlačidlo na volante, označené jednoducho ako „GT,“ okamžite prepína celý charakter vozidla do športového módu. Keď som si sadla do športových sedadiel s logom GT, hneď som vedela, že toto nebude štandardná jazda. Sedačky boli pohodlné aj na dlhších trasách a vynikajúco držali telo pri dynamickej jazde. Použité materiály, ako vegánsky semiš, dokazujú, že aj udržateľnosť môže vyzerať luxusne. Súčasťou interiéru je takmer všetko, na čo si spomeniete: adaptívny tempomat, head-up displej s rozšírenou realitou, poloautonómne riadenie či špičkový audio systém Meridian. Hudobní fajnšmekri určite ocenia.
Systém je kompatibilný s Apple CarPlay a Android Auto, pričom umožňuje pohodlnú navigáciu medzi rôznymi menu. Vodič tak môže spravovať rádio, navigáciu, telefón či nastavenia vozidla. Jednou z užitočných funkcií je možnosť rozdeliť dotykovú obrazovku na dve časti, čím sa pravá strana môže využiť na zobrazenie dodatočných informácií, ako je napríklad názov skladby pri spustenej navigácii.
Elektrický výkon, ktorý ohromí
Tá pravá zábava začína, keď stlačíte spomínané tlačidlo GT. O tom predsa táto verzia je! Dva elektromotory spoločne produkujú 585 koní (430 kW) a 740 Nm krútiaceho momentu, čo stačí na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy. Tento čas je aj pre elektromobil skutočne neuveriteľný! Aj pri bežnej jazde je cítiť, že pod „kapotou“ drieme šéf dynamiky, pripravený kedykoľvek vyštartovať do akcie.
Počas jazdy po diaľniciach a kľukatých okreskách som si užívala okamžitú odozvu a pádnu akceleráciu. Elektronický samosvorný diferenciál a posilnený podvozok zabezpečili stabilitu aj pri ostrej jazde. Ak však jazdíte pokojnejšie, rekuperačné brzdy a možnosť jazdy na jeden pedál robia z tohto auta aj efektívneho spoločníka na dlhšie cesty.
Pod podlahou sa skrýva batéria s kapacitou 77,4 kWh, ktorá dokáže poskytnúť reálny dojazd (pri pokojnej jazde) až 420 kilometrov, minimálne na jeseň, kedy sa pohybujú teploty v rozmedzí 12 – 18 °C. Pri aktívnejšom stláčaní plynového pedálu je realita okolo 400 kilometrov. Oficiálna spotreba je ďaleko pod hranicou toho, čo som namerala počas testovacieho týždňa, no vzhľadom na prevažne dynamickú jazdu sa na hodnotu okolo 21 kWh/100 km nechcem vôbec sťažovať. O to viac, že vám pri každom naštartovaní zrazu z dojazdu nezmizne len tak 20 kilometrov.
A čo dobíjanie? Tak ako pri klasickej EV6. Na ultrarýchlej 350 kW nabíjačke sa batéria dostane na 80 % z 10 % už za menej ako 20 minút. Navyše, Kia EV6 ponúka obojsmerné nabíjanie, čím si dokáže poradiť ako generátor pre externé zariadenia. Funkcia Vehicle-to-Load umožňuje využiť auto ako zdroj energie, či už na nabíjanie elektrobicykla, alebo na nabitie notebooku, keď musíte pracovať.
Rýchly ako…
Keď Kia predstavila model EV6 GT, nešlo len o výkonný elektromobil. Tento model kombinuje technológiu, dizajn a dynamické schopnosti, ktoré ho radia medzi elitu súčasných elektrických áut. Cieľom inžinierov bolo nielen zvýšiť výkon a dojazd, ale zároveň zdokonaliť pôžitok z jazdy a skrátiť časy nabíjania. A podarilo sa to.
Základom modelu EV6 GT je elektrická modulárna platforma Kia (E-GMP), ktorá bola špeciálne pre tento modelupravená. Pri dynamickej jazde vyniká elektronický samosvorný diferenciál (e-LSD), ktorý prerozdeľuje trakciu medzi kolesá tak, aby minimalizoval straty pri nedotáčavosti. Táto technológia dodáva vozidlu stabilitu, či už v rýchlych zákrutách alebo na mokrej vozovke, kde sa systém ukazuje ako spoľahlivý spoločník.
Výlučne pre verziu GT je k dispozícii elektronicky riadené odpruženie (ECS), ktoré minimalizuje negatívne efekty nadmernej hmotnosti vozidla. V športových režimoch sa tak eliminujú nakláňania či ponory karosérie, čo zaručuje plynulú jazdu aj vo vysokých rýchlostiach. Za volantom pôsobí EV6 GT v skratke ako elektrický gepard. Napriek viac ako dvom tonám hmotnosti je jeho reakcia blesková, a to hlavne v zákrutách, kde nižšie ťažisko a dobré rozloženie hmotnosti odvádzajú svoju prácu. Odpruženie je pohodlné, aj keď trochu mäkké, čo môže spôsobiť mierne nakláňanie v prudkých zákrutách.
K tomu si pridajte pádla na regeneratívne brzdenie, ktoré dokážu intenzitu rekuperácie prispôsobiť podľa aktuálnej potreby, a funkciu i-Pedal, s ktorou takmer zabudnete, že existuje brzdový pedál. Zrýchlenie pri výjazde zo zákruty je hladké, čo oceníte najmä pri športovej jazde. Niektoré aspekty však mohli byť zvládnuté lepšie. Brzdy, hoci sú dostatočne výkonné a ľahko dávkovateľné, si zaslúžia ostrejší záber pri intenzívnejšom používaní. Riadenie je presné a nenáchylné na ovplyvnenie krútiacim momentom, no jeho odozva na povrch vozovky je mierne odosobnená.
Aj pri svojom športovom zameraní dokáže EV6 GT excelovať na dlhších trasách. Elektronika kombinuje výkon a pohodlie do balíka, ktorý je tichý, dynamický a pritom stále komfortný. Vďaka prémiovým pneumatikám Michelin Pilot Sport 4S a celkovému nastaveniu podvozka je jazda príjemná, či už v meste, na diaľnici alebo pri výletoch do kopcovitých regiónov. Testovaná verzia Kia EV6 GT začína na cene 67 590 eur. V porovnaní s konkurenciou, ako je Audi Q4 Sportback e-tron alebo VW ID.4 GTX, je to produkt, ktorý rozhodne stojí za zváženie. Navyše, výbavou ani dizajnom v ničom nezaostáva – práve naopak, pôsobí ako víťaz v pomere cena/výkon.
Verdikt
Po niekoľkých dňoch za volantom Kia EV6 GT som sa presvedčila, že toto nie je len ďalší elektromobil. Je to dôkaz, že Kia dokáže konkurovať najlepším značkám na trhu, a pritom si stále dokážeš zachovať svoju tvár. Ak hľadáte auto, ktoré kombinuje futuristický dizajn, skvelý výkon a praktickosť na každodenné použitie, Kia EV6 GT je rozhodne vozidlo, ktoré by ste nemali prehliadnuť. Elektrifikácia v „kiáckej“ podobe nikdy nejazdila lepšie.
Technické údaje Kia EV6 GT
Pohon | 2× synchrónny elektromotor |
---|---|
Výkon elektromotora vpredu/vzadu (kW/ot.) | 160/4 400 – 270/6 800 |
Kombinovaný výkon | 430 kW (585 k) |
Maximálny krútiaci moment | 740 Nm |
Kapacita batérie | 77,4 kWh |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h | 3,5 s |
Max. rýchlosť (km/h) | 260 |
Reálna spotreba | 19,7 – 22 kWh (12 – 18 °C) |
Dojazd | 400 – 420 km |
Čas nabíjania | 18 minút (10 – 80 %) |
Cena testovaného vozidla | 67 590 € |
Test Kia Picanto: Má síce malé rozmery, ale za to ponúka obrovskú dávku zábavy!