Aktualita

Ďalšie veľké sny o EV skončili. Nový výrobca elektromobilov skrachoval

Americký startup Canoo, známy svojimi inovatívnymi elektromobilmi, vyhlásil bankrot. Kde sa stala chyba?

Vydané  Text: 

Založíte firmu, máte veľké plány, skvelé koncepty a futuristické modely elektromobilov, ale na konci cesty zistíte, že na palivo budúcnosti – peniaze – jednoducho nevyšlo. Presne to sa stalo americkému startupu Canoo, ktorý minulý týždeň vyhlásil bankrot.

Ako to celé začalo?

Príbeh Canoo začal v roku 2017, keď dvaja bývalí manažéri Faraday Future – Stefan Krause a Ulrich Kranz – spojili sily. Pôvodný názov spoločnosti bol EVelozcity, no neskôr ho premenovali na Canoo. Ambíciou tejto firmy bolo vytvoriť univerzálnu platformu pre elektromobily – od crossoverov, cez minivany až po pick-upy.

Americký startup Canoo, známy svojimi inovatívnymi elektromobilmi, vyhlásil bankrot. Kde sa stala chyba???

Prvé náznaky potenciálu sa objavili v roku 2019, keď Canoo odhalilo svoj Lifestyle Vehicle (LV) – minivan so šmrncom budúcnosti. O rok neskôr prišli s ďalším kúskom – Multi-Purpose Delivery Vehicle (MPDV), ktorý mal zaujať firemných zákazníkov. Plány zahŕňali aj 600-koňový pick-up, porovnateľný s Fordom F-150, s plánovaným štartom výroby v roku 2022. Znie to super, však?

Ciele, sny a realita

Cena minivanu bola stanovená na 35 000 dolárov, čo vôbec nevyzeralo zle. Predobjednávky začali lietať a medzi záujemcami nechýbali veľkí hráči ako NASA, US Postal ServiceWalmart. Canoo dokonca plánovalo zaviesť systém predplatného pre elektromobily, čo malo zaujať moderný trh. Lenže odvážne plány narazili na tvrdú realitu. Výroba sa neustále posúvala, raz chceli robiť všetko sami, inokedy outsourcovať. Navyše, spoločnosť viackrát menila sídlo a vedenie. To všetko pridalo na chaose, ktorý nakoniec firmu pohltil.

Americký startup Canoo, známy svojimi inovatívnymi elektromobilmi, vyhlásil bankrot. Kde sa stala chyba???

Posledné mesiace sa Canoo zúfalo snažilo získať financovanie, dokonca rokovalo so zahraničnými investormi. Najväčšia nádej sa upierala na pôžičku od amerického ministerstva energetiky. Ale ani tá neprišla. A keďže bez peňazí neprežijete ani ako výrobca elektromobilov, spoločnosť musela kapitolu svojho podnikania uzavrieť. Canoo je ďalším príkladom toho, že trh s elektromobilmi nie je len o veľkých snoch a šikovných technológiách, ale hlavne o schopnosti správne manažovať zdroje a plánovať budúcnosť.

Toyota prevalcovala konkurenciu! Ešte nikdy v Európe nepredala toľko áut ako v roku 2024