Zaujímavosť
Viete o tom, že na Slovensku sme kedysi mali ľavostrannú premávku?
História dopravy na Slovensku skrýva zaujímavé momenty, medzi ktoré patrí aj prechod z ľavostrannej na pravostrannú premávku.
Vydané Text: Matej Klinko
Dnes je pre nás pravostranná premávka samozrejmosťou, no nebolo to vždy tak. História dopravy na Slovensku je plná zaujímavých zvratov a jedným z nich je fakt, že na našom území sme mali ľavostrannú premávku, najmä počas obdobia Rakúsko-Uhorska, kedy bol tento systém bežnou praxou na celom území monarchie. Kedy a prečo došlo k zmene? A aké dôsledky mala táto transformácia na dopravu a infraštruktúru?
Prečo sa jazdilo po ľavej strane?
K jazde po ľavej strane sa historicky prikláňala väčšina európskych krajín, a to najmä z praktických dôvodov. Ľavostranná premávka umožňovala jazdcom na koňoch alebo povozníkom držať zbraň v pravej ruke pre prípad obrany. Tento systém sa postupne rozšíril a stal sa normou v mnohých krajinách, vrátane územia dnešného Slovenska, ktoré bolo súčasťou Rakúsko-Uhorska. Ľavostranná premávka ovplyvňovala každodenný život tým, že povozy a konské záprahy sa museli prispôsobiť úzkym cestám, pričom na trhoch a v mestách sa ľudia pohybovali v systéme, ktorý zaručoval bezpečnosť pri predbiehaní alebo vyhýbaní sa.
Zmena na pravostrannú premávku
Kľúčovým momentom, ktorý viedol k zmene na pravostrannú premávku, bolo obdobie po vzniku Československa v roku 1918. Nový štát sa musel prispôsobiť okoliu, keďže susedné krajiny ako Nemecko, Poľsko či Maďarsko už používali pravostrannú premávku. Tento rozdiel spôsoboval problémy najmä na hraniciach.
Definitívna zmena nastala 1. mája 1939, kedy na základe vládneho nariadenia prešla celá krajina na pravostrannú premávku. Tento prechod bol súčasťou širšieho trendu v Európe, kde sa mnoho krajín rozhodlo pre jednotný systém.
Ako prebehla zmena?
Transformácia nebola jednoduchá a vyžadovala si dôkladnú prípravu. Napríklad, v mestách bolo potrebné dočasne uzavrieť niektoré hlavné ulice, aby sa mohli preinštalovať dopravné značky, pričom školenia vodičov prebiehali intenzívne v spolupráci s miestnymi úradmi a dopravnými inštruktormi. Bolo potrebné:
- Upraviť dopravné značky a svetelné signalizácie
- Preškoliť vodičov
- Informovať verejnosť prostredníctvom médií
- Prispôsobiť dopravné prostriedky, vrátane autobusov a električiek
Zmena sa uskutočnila postupne, aby sa minimalizovali nehody a chaos na cestách. Napriek tomu trvalo istý čas, kým si vodiči na nový systém zvykli.
Dôsledky zmeny
Prechod na pravostrannú premávku priniesol niekoľko výhod:
- Jednoduchšia doprava s okolitými krajinami: Znížilo sa riziko nehôd na hraniciach.
- Jednotná infraštruktúra: Nové cesty a mosty sa stavali v súlade s pravostrannou premávkou.
- Modernizácia dopravy: Zmena podporila rozvoj dopravnej siete a zvýšila bezpečnosť.
Zaujímavosti z histórie
- Niektoré staršie mosty a cesty boli pôvodne navrhnuté pre ľavostrannú premávku a dodnes nesú stopy tejto éry. Príkladom je Starý most v Bratislave, ktorý bol pôvodne navrhnutý pre ľavostrannú premávku a jeho šírka a usporiadanie reflektovali tento historický systém.
- Prechod na pravostrannú premávku sa stal jedným z najväčších logistických projektov vtedajšieho Československa.
- Zmena bola starostlivo koordinovaná aj počas druhej svetovej vojny, keď sa niektoré územia dočasne dostali pod správu iných štátov. Tento proces si vyžadoval úpravy infraštruktúry podľa aktuálnych pravidiel jednotlivých okupujúcich mocností, čo viedlo k zmätkom na hraniciach a zložitým prechodom medzi územiami s odlišnými dopravnými systémami.
Zmena z ľavostrannej na pravostrannú premávku bola dôležitým krokom v histórii dopravy na Slovensku. Aj keď sa dnes môže zdať nepredstaviteľná, bola nevyhnutná pre lepšiu integráciu s okolím a modernizáciu dopravy. Tento historický moment nám pripomína, ako sa aj zaužívané normy môžu meniť v záujme pokroku a bezpečnosti.