Aktualita

Nasledujúce roky budú pre automobilky ťažké. Analytici sa obávajú „čínskeho cunami“

Čínske autá dobývajú svet a pripravujú sa na európsky trh. Čo nás v tomto roku čaká a ako sa mení automobilový priemysel?

Vydané  Text: 

Keď sa povie „čínsky automobilový trh,“ predstavíte si desiatky miliónov predaných áut ročne? Ak nie, mali by ste. Čína nielenže kraľuje svetovým štatistikám predaja áut, ale postupne začína narúšať aj pokojné vody európskeho trhu. Otázkou však ostáva, či bude z tejto vlny mierneho prílivu niekedy skutočné cunami, ktoré by mohlo zamávať veľkými hráčmi.

Minulý rok sa v Číne predalo 31,4 milióna nových áut. Pre lepšiu predstavu – je to akoby každý Slovák, kúpil takmer šesť áut. Z toho až 12,8 milióna spadalo do kategórie NEV (nové energetické vozidlá), kam patria elektromobily a plug-in hybridy. A čo je zaujímavé, ich počet medziročne vzrástol o ohromných 35 %.

Čínske autá dobývajú svet a pripravujú sa na európsky trh. Spôsobí to cunami? Čo nás v tomto roku čaká a ako sa mení automobilový priemysel?

Inzercia

Najpredávanejším modelom v Číne bola Tesla Model Y, ktorú si vlani kúpilo až 480 000 Číňanov. Tesla tak opäť dokázala, že elektromobily nemusia byť len ekologické, ale aj trendové. Medzi značkami zas dominuje BYD s 3,7 miliónmi predaných áut, čím zatienil aj Volkswagen, ktorý skončil druhý.

Európa pod tlakom čínskych áut

Aj keď čínske autá zatiaľ nevytvorili v Európe silný front, zástupcovia značky MG, ktorá patrí čínskej spoločnosti SAIC, ukazujú, že vedia zaujať. Do konca novembra 2023 predali v Európe 217 000 áut, čím sa dostali na úroveň Tesly a Suzuki. Ostatné značky, ako napríklad BYD, však zatiaľ zaostávajú – za prvých šesť mesiacov roka 2023 dodali do Európy len 21 000 áut.

Prítomnosť čínskych značiek na starom kontinente komplikuje aj nedávne zvýšenie ciel na čínske elektromobily. Číňania sa preto začali sústrediť na benzínové a hybridné modely, ktoré clám nepodliehajú. Navyše, čínska vláda obmedzila investície do krajín, ktoré podporili tieto clá, a výrobu smeruje do miest, kde majú priaznivejšie podmienky. Napríklad v maďarskom meste Szeged BYD čoskoro otvorí svoju prvú európsku továreň.

Čínske autá dobývajú svet a pripravujú sa na európsky trh. Spôsobí to cunami? Čo nás v tomto roku čaká a ako sa mení automobilový priemysel?

Čínska inovácia verzus európska tradícia

Čo teda čaká Európu? Čínske automobilky prinášajú inovácie, nízke ceny a nečakanú konkurenciu. Otázkou je, ako na to zareagujú tradičné európske značky. Kým sa cunami preženie Európou, môže to trvať ešte niekoľko rokov. No prvé vlny už dorazili. A ak ste si mysleli, že MG, BYD či Geely sú len exotické mená, pripravte sa – možno ich čoskoro uvidíte na slovenských cestách.