Test

TEST: Kia EV9 je viac ako len SUV. Je to vyhlásenie – odvážne, inovatívne a dôsledne premyslené

Kia EV9 je najväčší a najodvážnejší model značky, ktorý spája ekologické inovácie s nekompromisným luxusom a praktickosťou.

Vydané  Text: 

Kia EV9 je vozidlo, ktoré hovorí jedno: „Na veľkosti záleží.“ A v prípade tohto giganta to platí dvojnásobne. Je najväčšie, najťažšie a – áno – aj najdrahšie auto, aké Kia doteraz vyrobila. No a keďže vyzerá, akoby ho navrhoval umelec so slabosťou pre futuristické sci-fi, nemáte šancu si ho nevšimnúť.

Ide o model, ktorý prekonáva doterajšie štandardy značky nielen svojimi rozmermi, ale aj technologickými inováciami a ekologickými riešeniami. Počas testovacieho týždňa sa ukázalo, že toto auto nepriťahuje len pohľady, ale dokáže zaujať aj rozum a srdce.

Dizajn, ktorý rozdeľuje, ale fascinuje

Kia EV9 je vozidlo, ktoré nemá v úmysle splývať s davom. Jeho avantgardný dizajn rozdelí ľudí na dva tábory – niekomu sa bude zdať príliš odvážny, iní v ňom naopak uvidia futuristický skvost. Ostré zubaté línie karosérie, minimalistická predná maska bez tradičnej mriežky a svetelný podpis pripomínajúci sci-fi loď z vesmíru – to všetko sú prvky, ktoré uťahujú pozornosť na prvý pohľad.

Napriek masívnym rozmerom (rázvor 3,1 metra a dĺžka cez 5 metrov) nepôsobí EV9 robustne. A hlavne – vďaka šikovnému maskovaniu proporcií vyzerá omnoho kompaktnejšie, než by ste čakali od SUV, ktoré svojimi rozmermi prekonáva aj Land Rover Discovery. EV9 zbierala viac obdivných pohľadov ako zvedavých zdvihnutých obočí.

Interiér pre celú rodinu

V interiéri sa Kia posunula na novú úroveň. Tento model jasne ukazuje, že značka mieri do prémiového segmentu, kde chce konkurovať menám ako Audi či BMW. Stačí vstúpiť a pochopíte, že ste v niečom výnimočnom. Rázvor 3,1 metra znamená, že kabína ponúka toľko miesta, že by ste v ňom pokojne mohli usporiadať rodinnú oslavu – akurát by to chcelo vybrať sedadlá. Tie však nebudete chcieť dať preč, pretože patria medzi najväčšie lákadlá.

V druhom rade máte na výber medzi komfortnou verziou s relaxačným polohovaním alebo variantom, ktorý umožní otočiť sedadlá o 180 stupňov. Dokonca aj tretí rad je plnohodnotný, čo je v tejto kategórii rarita. A kufor? Pri obsadení všetkých sedadiel ponúka 308 litrov – ideálne na bežné nákupy. Po sklopení tretieho a druhého radu získate až 3 320 litrov, čo je dostatok priestoru na prevoz bicyklov, batožiny či dokonca menšieho nábytku.

Kabína je okrem komfortu nabitá aj technológiami. Palubná doska obsahuje dva 12,3-palcové displeje pre infotainment a digitálny prístrojový štít, doplnené o 5-palcový panel pre ovládanie klimatizácie. Všetko je intuitívne a prehľadné. A novinkou je tempomat s umelou inteligenciou, ktorý sa dokáže učiť vaše jazdné návyky a prispôsobiť im svoju funkcionalitu.

EV9 je prvé auto na svete, ktoré má tempomat asistovaný umelou inteligenciou . Myšlienka je taká, že sa učí z vášho štýlu jazdy a keď ho necháte riadiť veci za vás, môže to robiť rovnakým štýlom. Nie som si istá, či by chcel každý vodič učiť autopilota jazdiť rovnakým štýlom jazdy ako on, ale tento pokrok si zaslúži uznanie.

Technológie, ktoré idú s dobou

Kia EV9 stojí na platforme E-GMP, ktorá umožňuje rýchle nabíjanie a vysokú upravovateľnosť. K dispozícii sú dve verzie pohonu – zadný pohon s jednosmerným elektromotorom (204 k) alebo štvorkolka s dvoma motormi (až 384 k). Dojazd dosahuje pri zadnom pohone až 560 kilometrov, pri štvorkolke okolo 505 kilometrov.

Zistila som, že tieto hodnoty nie sú len marketingové. Po 500 kilometroch rôznorodých tratí zostalo v batérii dostatok energie na ďalších 80 kilometrov. Vďaka 800-voltovej architektúre je nabíjanie rýchle a efektívne. Na ultra-rýchlej nabíjačke si za 15 minút pridáte až 250 kilometrov dojazdu, takže si vychutnáte kávičku a prečítate, čo sa zatiaľ deje vo svete.

Prekvapivo agilná

Napriek svojej hmotnosti (2,7 tony) sa Kia EV9 pohybuje so šokujúcou agilitou. Zrýchlenie z nuly na stovku za 5,3 sekundy (vo verzii s dvoma motormi) je výkon hodný športových SUV! Jazdné vlastnosti sú vyvážené, podvozok pohlcuje nerovnosti a riadenie je prekvapivo presné. Svetlá výška 17,7 centimetra postačí na mierne terény, no EV9 sa cíti najlepšie na cestách. Režimy jazdy (Eco, Normal, Sport a Terrain) zaisťujú optimálny výkon a trakciu v rôznych podmienkach.

Pri parkovaní Kia svoje rozmery nezaprie, ja by som si vedela predstaviť ešte ako súčasť nejakej „doplnkovej výbavy“ natáčanie zadnej nápravy. Ale s elektrickým zrkadlom, senzormi a spätnou kamerou je parkovanie tejto beštie hračkou. Túto úlohu samozrejme môžete prenechať aj elektronickému asistentovi, ktorý dokáže zaparkovať aj bez toho, aby ste boli vo vnútri auta.

Verdikt

Kia EV9 je viac ako len SUV. Je to vyhlásenie – odvážne, inovatívne a dôsledne premyslené. Svojimi rozmermi, technológiami a ekologickým prístupom ukazuje, že prémia nemusí mať európske logo. Jednou z jej najzaujímavejších čŕtje dôraz na udržateľnosť. Interiér obsahuje recyklované materiály, od plastov zo starých fliaš po rybárske siete. Kia tak ukazuje, že prístup „eko“ nemusí byť na úkor luxusu. Ak hľadáte elektrické auto, ktoré ponúka viac ako len štandard, EV9 by malo byť na vrchole vašich kandidátov.