AKTUALITA
Pravda o degradácii batérií a znižovaní kapacity: Prečo prvých 30 000 km rozhoduje o všetkom?
Najvýraznejší pokles kapacity nastáva počas prvých 30 000 kilometrov, kedy sa kapacita zníži približne na 95 %.
Vydané Text: Redakcia (sp)
Batérie v elektromobiloch sú oveľa odolnejšie, než sa pôvodne predpokladalo. Podľa štúdie spoločností P3 a Aviloo, ktorá vychádza z údajov zo 7 000 vozidiel, si batérie aj po 200 000 kilometroch zachovávajú v priemere až 87 % svojej pôvodnej kapacity. Toto číslo výrazne prevyšuje záruky väčšiny výrobcov, ktoré stanovujú minimálnu kapacitu na 70 – 80 %.
Začiatky sú najťažšie
Najvýraznejší pokles kapacity nastáva počas prvých 30 000 kilometrov, kedy sa jej využiteľná hodnota zníži približne na 95 %. Tu pokles súvisí s tvorbou ochrannej vrstvy SEI na anóde batérie. Po tejto fáze sa degradácia výrazne spomalí a kapacita sa udržiava na takmer stabilnej úrovni aj pri väčších nájazdoch.
Degradáciu batérií spôsobujú dve hlavné príčiny: kalendárne starnutie, ktoré vzniká v dôsledku chemických zmien, a cyklické starnutie, ktoré je výsledkom samotného nabíjania a vybíjania. Správanie vodiča a štýl nabíjania majú preto významný vplyv na dlhodobú kondíciu batérie.
Kľúčové je vyhnúť sa častému rýchlemu nabíjaniu, prudkej akcelerácii a vysokým rýchlostiam. Batériám prospievajú nižšie teploty do 25 °C a udržiavanie nabitia medzi 10 – 50 % pri parkovaní. Nabíjanie na 100 % by sa malo realizovať len výnimočne, najmä ak má vozidlo dlhšie stáť na mieste.
Dlhá životnosť batérií otvára nové možnosti ich využitia, napríklad ako stacionárne úložiská energie. V tejto úlohe môžu batérie fungovať až 20 rokov, čím sa znižuje ich ekologická stopa. Nová štúdia tak potvrdzuje, že moderné batérie nielenže prekonajú životnosť samotných vozidiel, ale pri správnej starostlivosti môžu priniesť ďalšie ekologické výhody a sekundárne využitie.