Prvá jazda

Prvá jazda: Audi A6 e-tron ohúri aj na okruhu, skrýva sa v ňom totiž športovec

Audi A6 e-tron prináša nový štandard elektrických kombi. S 800V architektúrou, rýchlym nabíjaním a luxusným komfortom je pripravené stať sa lídrom na trhu.

Vydané  Text: 

Kombi s čisto elektrickým pohonom, dostatočne veľké a praktické aj pre rodinu? Dlho to bol iba vzdialený sen, až kým MG a Nio nezačali do Európy dovážať svoje rodinné modely. Potom sa prebrali aj nemecké automobilky, Volkswagen s ID.7 Tourer či BMW s i5 Touring. A teraz prichádza konečne aj kráľ luxusných kombi Audi s novinkou A6 e-tron. Na výber bude Sportback alebo tradičný Avant. Podobne ako Q6 e-tron stojí aj tento model na Premium Platform Electric (PPE) základe vyvinutom spoločne s Porsche. Konečne teda máme elektrické kombi s 800-voltovou architektúrou a vysokovýkonnou nabíjačkou, podľa verzie až do 270 kW. Pri akumulátoroch s prizmatickými článkami je na výber kapacita 75,8 alebo 94,4 kWh (netto).

Audi A6 Avant e-tron

Toľko teda na úvod k elektrickým záležitostiam, vrhnime sa na batožinový priestor. S objemom 502 až 1 422 litrov ho nemožno považovať za zvlášť obrovský, benzínové A6 zvládlo s 565 litrami o čosi viac. No aj prvé elektrické kombi od Audi disponuje tradičnými Avant-vychtávkami ako sú sieťky a flexibilné pásky na fixáciu batožiny či trojdielne sklápacie operadlo, ktoré sa dá odistiť aj na diaľku. Plusom je maximálna hmotnosť prívesu až 2,1 tony, a to pre všetky verzie bez rozdielu. Takže s e-tronom môžete vyraziť na dovolenku aj s obytným prívesom, je pripravený.

Pri našom prvom zoznámení s novým A6 e-tron sme si dopriali rovno to najlepšie, teda S6. Táto verzia má vpredu asynchrónny elektromotor s výkonom 140 kW, ktorý pracuje naozaj len vtedy, keď je to potrebné. Inak sa len s minimálnym odporom vezie. Vzadu je potom synchrónny elektromotor s 280 kW a 580 Nm, ktorý je pracuje neustále. Najvyšší systémový výkon je 370 kW, alebo pri krátkodobej špičke až 405 kW. Takže aj 2,4 tony vážiace kombi zdolá šprint na „stovku“ za 3,9 sekundy a bez únavy ťahá až do najvyššej rýchlosti 240 km/h.

Audi A6 Avant e-tron

A čo keď sa blíži zákruta? Tento Avant sa ani trochu nezľakne, odhodlane a zároveň uvoľnene vykrojí oblúčik. Inžinierom sa podarilo skonštruovať mimoriadne citlivé progresívne riadenie s veľkorysou spätnou väzbou, aké nemá žiadny iný elektromobil. Na cestách plných zákrut veľmi rýchlo zabudnete, aký ťažký kus auta A6 e-tron vlastne je. Neprehliadnete však, že s dĺžkou 4,93 metra a šírkou 2,14 metra (vrátane zrkadiel) je to obrovské vozidlo, ktoré potrebuje na ceste svoj priestor. V kritickej situácii sa môžete spoľahnúť na dobre dávkovateľné klasické brzdy, rekuperáciou dokáže spomaľovať až do 2,5 m/s2, takže sa dá pohodlne ovládať aj jedným pedálom.

Výjazd zo zákruty je iný príbeh. Aj v športovom režime sa môžete oprieť o stopercentnú trakciu a pokojný zadok. Zásluhu na tom nemá len prefíkané vektorovanie krútiaceho momentu, ale aj masívne 21-palcové kolesá so zmiešanými pneumatikami (245/40 vpredu, 275/35 vzadu). Viac zábavy ponúkne verzia Performance s pohonom iba zadných kolies. Vpredu ju totiž neťaží druhý elektormotor, sily pohonu neprechádzajú do precízneho riadenia. A vzadu máte stále k dispozíci 565 Nm. Tomu sa hovorí vymetanie zákrut! Predné kolesá majú vynikajúcu priľnavosť, vzadu striedavo oblačno podľa nálady šoféra. Stále však na bezpečnej strane, reakcie auta sa dajú dobre odhadnúť a stabilizačný systém zasahuje veľmi decentne.

Audi A6 Avant e-tron

Dobrá správa je, že aj verzia Performance má v podlahe zabudovaný väčší akumulátor a tak ponúka dojazd podľa normy WLTP až 720 km. Obe skúšané verzie majú spoločný výborný komfort pruženia. S adaptívnymi tlmičmi a vzduchovým pružením vyhladia všetky hrbole, záplaty aj dlažobné kocky úplne suverénne a pri tom takmer nepoznajú náklony karosérie. Vodič môže navyše meniť svetlú výšku v rozsahu 40 mm, takže A6 e-tron si poradí aj vyšším obrubníkmi a zároveň sa drží pekne pri zemi. Samozrejme, v spodnej polohe je podvozok citeľne tuhší, ale stále je to pri prémiovom športovom kombi akceptovateľné. Neprekvapí, že tento fajnový podvozok dostanete v základnej výbave len vo verzii S6, inak je za príplatok.

Základ pod 70 000 €

Nuž, pobavili sme sa, nastal čas vrátiť sa do reality. S6 Avant e-tron je teda vrchol ponuky a konfigurácia začína na sume 101 800 €. Výrazne lacnejšie je bežné quattro s výkonom 315 kW (špička 340 kW) za 81 550 €. Ešte pod ním by mala byť spomínaná verzia Performance, ktorá však zatiaľ v slovenskom cenníku chýba. Všetky tri varianty spája väčší akumulátor a teda aj rýchlejšie nabíjanie s 270 kW. Základná verzia za 69 170 € má ako jediná menší akumulátor a s ním aj maximálny výkon dobíjania 225 kW. Sportback je o takmer 1 800 € lacnejší.

Pri zapojení na striedavý prúd z wallboxu sa všetky verzie musia uspokojiť s 11 kW, silnejšia nabíjačka s dvojnásobným výkonom príde neskôr. Pohodliu pri nabíjaní niet čo vytknúť, vzadu vľavo je prípojka na jednosmerný aj striedavý prúd, na strane spolujazdca potom ešte dodatočná prípojka na striedavý prúd. Obe sú osvetlené a kryty reagujú na dotyk prsta alebo na pokyn z centrálnej dotykovej obrazovky.

Pestrá zmes

Veľký displej je jemne prehnutý a orientovaný na vodiča, ktorý ho má prirodzene v zornom poli aj na dosah ruky. To je dôležitý moment, pretože prakticky všetky funkcie vrátane klimatizácie, navigácie, manažmentu energie i celého zábavného systému sa obsluhujú práve cez dotykovú obrazovku typu OLED s vysokým rozlíšením alebo hlasovými povelmi. Na radosť fanúšikov vyspelého rozhrania MMI zostal na prehľadne rozloženej stredovej konzole aspoň otočný ovládač hlasitosti. Vedľa neho je štartovacie tlačidlo, volič jazdných režimov a magické tlačidlo, ktorým sa priamo ponoríte do bohatej ponuky asistenčných systémov. Čím menej toho potrebujete na naštartovanie a ovládanie počas jazdy, tým lepšie.

A ten zvyšok? Všetko je v poriadku. Posádka má dostatok priestoru, najmä vzadu to však nie je také veľkorysé ako v SUV Q6. V kabíne je viacero veľkých odkladacích priestorov, nechýbajú USB zásuvky a výduchy klimatizácie pre zadný rad sú až štyri. Ak vám zostali v rozpočte nevyužité peniaze, oplatí sa investovať do LED matrix svetiel, skvelých športových sedadiel, kamier namiesto spätných zrkadiel či prídavnej obrazovky pred spolujazdcom, aby sa náhodou nenudil. Tie digitálne zrkadlá možno nesadnú každému, ale celkovo mimoriadne pozitívny dojem z nového A6 e-tron nedokážu pokaziť.

Verdikt

Takéto niečo nám veru chýbalo. Poctivé elektrické kombi so skutočne rýchlym dobíjaním a pohodlným vzduchovým podvozkom. Zo stránky použitej techniky ide naozaj o špičku súčasného automobilového priemyslu. Pri takomto korábe trošku zamrzí relatívne malý batožinový priestor. S cenou vyše 100 000 € však bude S6 na cestách pomerne zriedkavé.

16 900 € za elektromobil? Dacia Spring chce zlomiť všetky rekordy, cenu znižuje o 2 000 eur