Novinka

Lada Niva stále žije. Automobilka AvtoVaz spustila výrobu verzie Sport

Niva. Legenda, ktorá je veľmi populárna (nielen) medzi lesníkmi, poľovníkmi a rybármi, prešla menšou modernizáciou.

Vydané  Text: 

Niet najmenšej pochybnosti, že Lada Niva je žijúca legenda automobilového priemyslu. Ide o odolné a pritom mimoriadne jednoduché SUV ruskej produkcie, ktoré existuje v takmer nezmenenej podobe na trhu už od roku 1977. Podrobne o tomto modeli ani nemusíme písať. Bolo by to ako nosiť drevo do lesa.

Model sa vyznačoval skromným pohonom a zároveň špičkovými jazdnými vlastnosťami v ťažkom teréne, vďaka čomu si vytvorila nemalú skupinu off-roadových fanúšikov. Treba však dodať, že ak ide o jazdné vlastnosti na cestách, nie je na tom Niva práve najlepšie. O to viac je prekvapujúcim faktom, že samotná Niva sa dodnes vyrába, bez výrazných a zásadných zmien.

Ruský výrobca AvtoVaz  pred pár dňami predstavil novinku. Slovo novinka však berte s rezervou. Prvou časťou je oznámenie, že Niva bude vo výrobe minimálne do roku 2030. Druhá časť oznamuje začatie výroby modernizovanej Nivy s prívlastkom Sport. Hoci v modernizovanej podobe už nepôsobí tak zastaralo, stále má od moderných SUV európskej produkcie ďaleko.

Nový motor

Treba podotknúť, že sa nekoná žiadna revolúcia. Je to stále ta istá Lada Niva ako doteraz, rovnaké tvary, rovnaký skelet, rovnaký interiér, rovnaká technika. Zmena nastala len v motore. Doterajší agregát s objemom 1,7 l a 8 ventilmi nahradil motor s objemom 1,6 l a 16 ventilmi. Najväčší pokrok však nastal vo výkone. Z doterajších 61 kW (83 koní) vzrástol výkon na 89 kW (122 koní).

Ak je pravda to, čo tvrdí automobilka, tak tento „skok“ bude cítiť aj spoza volantu. Podľa vyjadrení automobilky zmenami tiež prešla prevodovka a systém prenosu výkonu z motora na kolesám. Z fotografie interiéru je jasné, že modernizovaná Niva už nemá tretiu páku na stredovom tuneli. Doterajšie dve páky na redukciu prevodovky a uzávierku medzinápravového diferenciálu nahradila jedna páka ovládajúca obidve funkcie.

Úpravami taktiež malo prejsť naladenie podvozku so širšími rozchodmi, ktoré majú zabezpečiť lepšiu stabilitu v zákrutách. Interiér dostal nové materiály, nové sedadlá a červené doplnky. Z vonkajšieho pohľadu spoznáte vylepšený model Sport podľa nového typu zliatinových diskov, strešných nosičov, rozšírených blatníkov a prídavných diódových svetiel na denné svietenie, smeroviek pod čírim sklom a podľa nápisu Sport na prednej maske. Výrobca cenu nateraz nezverejnil, no podľa informácii by mal nový model stáť približne 2 milióny rubľov, v prepočte približne 17 000 €.

Bezpečnosť na prvom mieste? Toto je zoznam tých najbezpečnejších áut sveta

Zdroje:  AvtoVaz