Novinka
Nové dane na obzore: Ako ovplyvní váha auta vašu peňaženku? Tieto opatrenia zvažujú európske krajiny
Ťažké autá verzus životné prostredie: Prečo by sa hmotnosť mala stať kľúčovým faktorom pri výpočte dane vozidiel?
Vydané Text: Eva Bednáriková
Vážite viac, platíte viac? Aj tak by sa dal nazvať návrh britského odborníka na motorizmus Nicka Moldena. Priemerná hmotnosť nových áut v EÚ totiž narastá – v roku 2022 to bolo 1 518 kilogramov, čo je o 19 % viac ako v roku 2001. Molden verí, že práve hmotnosť by mala byť hlavným ukazovateľom, podľa ktorého by sa vyrátavali nové dane z vozidiel.
Prečo práve kilogramy? Podľa Moldena je váha auta priamo spojená so všetkým, čo zaťažuje životné prostredie: od produkcie CO2 cez opotrebovanie pneumatík a brzdových doštičiek až po ničenie ciest. A elektromobily, ktoré sú často považované za „zelenú alternatívu“, sú na tom ešte horšie. Štúdia ukazuje, že elektromobily bývajú v niektorých prípadoch o 40 % ťažšie ako ich benzínové a naftové náprotivky.
Nóri už platia, Francúzi takisto
Nie je to iba teória. Nórsko zaviedlo „hmotnostnú daň“ v januári 2023. Každý kilogram nad 500 kg vás tam vyjde na 1,04 eura pri kúpe nového auta. Francúzi na to idú trochu miernejšie – za spaľovacie autá, ktoré vážia viac ako 1 800 kg, zaplatíte jednorazovo 10 až 30 eur za kilogram navyše.
Molden tvrdí, že ľudia majú chaos v tom, čo je naozaj ekologické. Upozorňuje na to, že veľké elektrické SUV, ako napríklad Tesla Cybertruck, môžu mať vyššiu uhlíkovú stopu ako malé benzínové autá. A tu prichádza jeho návrh: zjednodušme to. Váha auta vynásobená prejdenými kilometrami by podľa neho poskytla spravodlivý model na výpočet daní, ktorý by mohol nahradiť aktuálne komplikované systémy.
Zaujímavý príklad poskytuje vývoj populárneho Volkswagenu Golf. V roku 1974 vážil iba 775 kg, zatiaľ čo dnes sa jeho váha takmer zdvojnásobila. Výnimkou nie sú ani elektrické modely. Napríklad Tesla Model Y váži okolo 2 000 kg, čo je o tretinu viac než tradičné benzínové autá podobnej veľkosti. Molden však nie je jediný, kto varuje pred „zeleným paradoxom“. Zatiaľ čo sa elektromobily chvália nulovými výfukovými emisiami, ich vyššia váha znamená vyššie opotrebovanie pneumatík, brzdových doštičiek a ciest, čo spôsobuje znečistenie inými spôsobmi.
Nový návrh zdanenia podľa hmotnosti síce znie logicky, no otvára otázku: Koľko ešte budú vodiči ochotní platiť za „zelené“ technológie, ktoré sú paradoxne čoraz ťažšie?