Novinka
Dávame zbohom jednému z najznámejších motorov vôbec: VR6 po 34 rokoch naozaj končí
Legendárny motor VR6 od Volkswagenu končí po 34 rokoch výroby. Aký bol jeho príbeh a prečo ovplyvnil celý automobilový svet?
Vydané Text: Marek Lehmann
Pamätáte si tie časy, keď autá mali charizmu a ich motory dušu? Jedným z týchto symbolov bol aj motor VR6 od Volkswagenu. Tento jedinečný agregát počas 34 rokov neostal len pod kapotou áut, ale dostal sa aj do sŕdc milovníkov áut po celom svete. Bol odvážny, originálny a svojím spôsobom jednoduchý, a predsa geniálny. Jeho éra sa však skončila. 12. decembra 2024 sa vyrobil posledný kus. Ikona odchádza do dôchodku, ale jej príbeh bude ešte dlho rezonovať.
Koniec jednej éry
Správu o konci VR6 oznámil Andreas G. Schleith, manažér komunikácie Volkswagenu, prostredníctvom Linkedinu. Jeho slová boli stručné, no výstižné: „Po 34 rokoch a takmer 1,87 miliónoch vyrobených kusoch sa s ikonickým VR6 lúčime.“ Len si to predstavte – skoro dva milióny motorov, ktoré poháňali všetko od hatchbackov, cez minivany až po superšporty. Každý z nich bol malým umeleckým dielom, ktoré svojím zvukom a výkonom písalo históriu.
Prvé VR6 motory sa objavili v modeloch Volkswagen Corrado a Passat (B3) už v roku 1991. Mali objem 2,8 litra, dva ventily na valec a výkon 174 koní. V tej dobe to bola sila, ktorú si mohli dovoliť aj bežní vodiči. A to bol presne zmysel VR6 – priniesť šesťvalcovú dynamiku do cenovo dostupných áut. Tento motor si však nenašiel domov len vo Volkswagene. Postupne sa dostal do motorových priestorov značiek Audi, SEAT, a dokonca aj Porsche. Vďaka svojej kompaktnosti a všestrannosti mohol poháňať takmer čokoľvek.
Možno by ste čakali rozlúčku s týmto motorom v niečom športovom, čo by naplno ukázalo jeho schopnosti – v hatchbacku, kupé alebo aspoň v sedane. Žiaľ, realita je o čosi konzervatívnejšia. Posledná „veverica“ sa ocitla v modeli Audi Q6, veľkom SUV predávanom výlučne v Číne. Pod jeho kapotou nájdeme VR6 s objemom 2,5 litra, doplneným turbodúchadlom. Výkon 300 koní a krútiaci moment 500 Nm z neho robia slušný motor, no priznajme si, nie je to úplne finále, aké by si táto legenda zaslúžila.
Čím bol VR6 výnimočný?
Označenie VR6 nebolo len marketingovým ťahom. Kombinovalo vlastnosti radových a V-čkových motorov do jednej kompaktnej jednotky. Uhol medzi valcami bol len 15 stupňov, čo je výrazne menej než tradičné hodnoty 60, 90 či 120 stupňov. Vďaka tomuto úzkemu uhlu mohli inžinieri použiť iba jednu hlavu valca a dva vačkové hriadele, čo zjednodušilo výrobu a znížilo náklady. Navyše bol tento motor užší a nezaberal toľko miesta, čo ho predurčilo na použitie v modeloch s predným náhonom.
VR6 nebol dokonalý. Jeho špecifická konštrukcia znamenala určité obmedzenia pri výkone a efektivite. No tieto kompromisy mu nebránili stať sa základom pre ďalšie ikonické modely, ako sú Bugatti W8, W12 a dokonca aj W16, ktoré poháňali hyperšporty Veyron a Chiron. Áno, aj tieto motory majú svoje korene v skromnom VR6.
Dedičstvo, ktoré nezanikne
Aj keď VR6 už nebudeme vidieť vo výrobe, jeho vplyv budeme cítiť ešte dlho. „VR6 možno odchádza do dôchodku, ale jeho dedičstvo bude naďalej burcovať,“ povedal Andreas G. Schleith. A mal pravdu. Tento motor nebol len technológiou. Bol to symbol doby, v ktorej autá mali nielen účel, ale aj charakter. Je to ako lúčenie so starým priateľom, ktorý nás sprevádzal celým životom. A hoci je smutné, že už ho neuvidíme, spomienky na jeho zvuk, výkon a jedinečný dizajn zostanú navždy.