Poradca

Týchto pár vecí musíte vedieť pred kúpou auta s trojvalcom. Prečo sa na ne automechanici pozerajú inak?

Chcete kúpiť alebo už máte auto s trojvalcom? Tu sú výhody, problémy a tipy na údržbu.

Vydané  Text: 

Trojvalcový motor. Možno sa vám pri tejto zmienke vybaví niečo malé, slabé a hlučné. Alebo si poviete: „To predsa nie je normálny motor, veď tam chýba jeden valec!“ A máte pravdu, v podstate je to polovica bežného šesťvalca. No aj keď je takýto motor pre niekoho stále tabu, v praxi sa ukazuje, že trojvalce nie sú až takým diablom, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Čo všetko treba vedieť o tomto motorovom trende a čo vás môže zaskočiť pri kúpe ojazdeného auta s trojvalcom? Poďme sa na to pozrieť.

Trojvalce nie sú novinkou, aj keď si možno myslíme opak. Ich história siaha až do roku 1979, keď sa prvýkrát objavili v japonských autách. A hoci ich mnohí stále považujú za „krok späť“ v motorovom vývoji, s trojvalcom sa stretnete čoraz častejšie aj v dnešných moderných autách – od malých mestských prevážadiel až po veľké sedany a dokonca SUV. Ich popularita stúpla najmä v súvislosti s ekologickými normami a túžbou po znižovaní emisií. Väčší objem? Prečo, keď môžeme získať úsporu s menším motorom a turbínou?

Jasné, trojvalce majú aj svoje muchy. No aj niektoré motory s tromi valcami získali ocenenia ako „motor roka“ – aj keď u nás je stále viac bežné, že pri takýchto agregátoch nastupuje iný zmysel pre jazdu. Aj keď sa trojvalce nevyznačujú veľkým objemom, prekvapivo dokážu vyvinúť slušný výkon, ak sú správne nastavené. Ak k tomu pridáte turbo, vaše mestské autíčko sa v okamihu zmení na slušného „ťahúňa“, ktorý vie občas prekvapiť.

Ako to už býva, všetko, čo znie príliš dobre na to, aby to bola pravda, si často vyžaduje extra pozornosť. Poďme si preto rozobrať, čo vám môže spôsobiť problémy na ceste a v servise.

Najčastejšie problémy s trojvalcom:

  1. Vibrácie a hlučnosť: Tak, poďme k tým najhorším obavám – trojvalce sú známe tým, že ich chod pripomína viac mlynček na kávu než jemný, tichý motor. A aj keď sa väčšina motorov snaží mať čo najmenej vibrácií, trojvalec má horšie vyváženie, najmä pri nízkych otáčkach. Často je to také bzučanie, že si ho všimne aj váš pes, ak je pri vás v aute. Našťastie, niektoré motory sa dokázali zlepšiť vďaka vyvažovacím hriadeľom, ale nikdy to nebude úplne „mŕtvy tichý chod“ ako pri štvorvalcoch.
  2. Problémy s výkonom pri nižších otáčkach: Nízky krútiaci moment pri nízkych otáčkach je ďalší problém, na ktorý by ste si mali dávať pozor. Vzniká pocit, že auto nemá dostatok výkonu, keď potrebujete zrýchliť, a to najmä pri vyššej záťaži alebo predbiehaní. Niekedy sa vám auto môže „prekrútiť“ pri nízkych otáčkach, ale keď sa dostanete do tých vyšších, motor sa zrazu rozbehne.
  3. Údržba a poruchy remeňa: Tu prichádza ďalší šok. Kým sa auto s väčšími motormi nezaoberá nejakými extra problémami s remeňmi, trojvalce sú na to citlivé. Ozubený remeň v oleji mal byť dobrý nápad, ktorý mal chrániť remeň pred opotrebením, no realita je, že v praxi sa tento remeň rozpadá. A keď sa to stane, môže to viesť k vážnemu poškodeniu motora. Jeho časti padajú do olejového čerpadla, čo vedie k upchatiu filtra a zníženiu výkonu.

09_motory_EA211_08d7ee2a_7b018faf

Trojvalce – Príležitosť alebo nočná mora?

Trojvalcové motory sú určite zaujímavou voľbou pre moderné mestské autá. Ak sa rozhodujete pre kúpu nového auta, trojvalec môže byť pre vás ideálny. Zatiaľ čo staršie trojvalce s mechanickými problémami majú pred sebou ešte nejaké problémy, v nových autách sú tieto motory už celkom spoľahlivé. A ako sa zistilo, ak si doprajete pravidelnú údržbu – výmenu remeňa každé dva roky, častejšie výmeny oleja – problém s opotrebovaním a poruchami môžete minimalizovať.

Ale pozor, kúpou ojazdeného auta s trojvalcom si dávate na hlavu klobúk plný otázok. Koľko kilometrov má za sebou? Kedy bol naposledy menený remeň? Všetky tieto faktory môžu ovplyvniť životnosť vášho trojvalca. Preto ak sa rozhodujete pre ojazdený model, uistite sa, že máte pod kontrolou celú históriu údržby.