Aktualita
Ceny nových áut v Európe lámu rekordy. Ak si myslíte, že zlacnejú, máte smolu
Ceny nových áut za päť rokov vzrástli o desiatky percent. Prečo sú dnes autá drahšie ako kedykoľvek predtým?
Vydané Text: Ivan Kratochvíl
Každý rok drahšie a drahšie. Ale prečo vlastne? Začnime rokmi 2019-2020, keď sa ešte zdalo, že svet je normálny. Pred covidom sa v Európe ročne predalo skoro 14 miliónov nových áut. Potom však prišla pandémia a s ňou chaos. Zastavili sa fabriky, ľudia menej nakupovali, a keď už sa zdalo, že je po všetkom, zistilo sa, že polovodiče na autá nestačia. Akoby nestačilo, ešte výrobu zasiahla aj vojna na Ukrajine. Čo z toho vzniklo? Menej áut na trhu a, samozrejme, vyššie ceny.
Rok 2020 bol doslova tragický. Predalo sa menej ako 10 miliónov áut, čo je pre priemysel masívny prepad. Dnes sme na úrovni 12 miliónov, no stále to nie je tých „slávnych“ 14 miliónov spred piatich rokov. A čo na to výrobcovia? Ceny išli hore, aby sa im vrátili straty. Výsledok? Priemerný Nemec dnes na nové auto nezarobí ani za celý rok. Pre porovnanie – auto v Nemecku stojí priemerne 56 000 eur, zatiaľ čo priemerný ročný plat je 51 900 eur. A to je ešte lepší prípad, v Británii či Taliansku sú ceny nových áut vyššie o 45 % oproti roku 2019.
Zohrať úlohu tu musela aj inflácia. Tá najväčšia už pominula, no ceny áut sa naspäť neznížili. A do toho ešte technológie – viac bezpečnostných prvkov, drahšie komponenty a, samozrejme, elektromobily. Na počudovanie za posledných päť rokov benzínové autá zdraželi viac ako tie na elektrinu.
Čo nás čaká ďalej? Ak sa nič nezmení, ceny áut s klasickými pohonmi pôjdu hore – kvôli prísnejším emisným normám a vyšším nákladom. Elektromobily by naopak mohli zlacnieť, hlavne ak na trh dorazia menšie modely. Takže možno sa raz dočkáme dňa, keď elektrina nebude len ekologická, ale aj ekonomická voľba. Ak sa chystáte kupovať nové auto, pripravte si peňaženku.
TOP 10 najspoľahlivejších jazdeniek do 10 000 € podľa odborníkov. Možno máte jednu aj doma