1. ČASŤ DLHODOBÉHO TESTU
Nepodceňovať! Dlhodobý test Mitsubishi Colt 1.0 T-MPI Instyle 6MT
Trojvalcový motor pod kapotou Mitsubishi Colt je v skutočnosti jeho tajnou zbraňou. Ako sa tento preplňovaný agregát správa v každodennej premávke, na diaľnici a s plne obsadeným vozidlom?
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Motor 1.0 MPI-T pod kapotou Mitsubishi Colt je preplňovaný zážihový trojvalec s objemom 999 cm³. Dosahuje výkon 67 kW (91 k) pri 5 500 ot./min a maximálny krútiaci moment 160 Nm je k dispozícii už od 3 500 ot./min. Tento údaj je kľúčový, pretože umožňuje motoru pružné zrýchlenie a svižné reakcie aj pri nižších otáčkach. Hodnota maximálneho krútiaceho momentu zodpovedá veľmi dobrej atmosférickej jedna-šestke, ktorá by ho však dosahovala oveľa neskôr v otáčkovom spektre – väčšinou až okolo 4 300 otáčok. V praxi to znamená, že s trojvalcom budete mať väčšinu času k dispozícii viac výkonu. To znamená lepšiu pružnosť aj vyššiu efektivitu. Toľko teória.
Ozaj, je ešte jeden dôvod, prečo je z dnešného hľadiska motor MPI-T zaujímavý. Zákazníci Mitsubishi vždy oceňovali spoľahlivosť, ktorá často pramení aj z jednoduchosti. V tomto zmysle má motor 1.0 MPI-T dobrý potenciál. Využíva totiž nepriame vstrekovanie paliva, a tak sú náklady na jeho servis z dlhodobého hľadiska veľmi priaznivé. Pre mnohých je to rozhodujúci parameter. Nejde totiž len o to, že prípadná výmena vstrekovača paliva bude menej nákladná, pretože nízkotlakový vstrekovač je oveľa lacnejší, ale aj samotný vstrekovač má pre menšiu námahu menšiu pravdepodobnosť, že sa časom poškodí.
Ďalším faktorom je mnohými obávané usadzovanie karbónu na sacích ventiloch motora. Pri nepriamom vstrekovaní omýva sacie ventily zmes benzínu, ktorá karbónové usadeniny efektívne čistí. Pri priamom vstrekovaní sa proti tomuto fenoménu dá čiastočne bojovať tankovaním prémiového paliva, ale raz za čas sa fyzickému čisteniu sacích ventilov (väčšinou pieskovaním rozdrvenými orechovými škrupinami) nevyhnete. Takáto operácia pritom nemusí stáť málo. Testovaný model bol vybavený 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá motoru umožňuje naplno využiť jeho potenciál v rôznych jazdných režimoch.
Pružný v meste
Pri jazde v meste motor 1.0 MPI-T vyniká svojou svižnosťou. Vďaka preplňovaniu nemáte pocit, že by vozidlo potrebovalo naháňať otáčky, čo je často slabinou menších trojvalcov. Reakcie na plyn sú dostatočne plynulé, a to aj pri nižších rýchlostiach. Spotreba sa v mestskej premávke pohybovala okolo 5,7 l/100 km, čo je na takúto konfiguráciu veľmi dobrá hodnota.
Na diaľnici motor prekvapil tichosťou, aj dostatkom výkonu. Pri vyššej rýchlosti jeho charakteristický zvuk úplne zanikne. Šiesty prevodový stupeň je dostatočne dlhý na to, aby sa pri diaľničnom tempe otáčky držali na rozumnej úrovni. Pružné zrýchlenie napríklad z 80 na 120 km/h zvláda motor oveľa presvedčivejšie než atmosférické ekvivalenty. Na jeho hranice skôr narazíte pri plnom obsadení vozidla pri predbiehacích manévroch, ktoré si treba o čosi viac naplánovať.
Výhody trojvalca s turbom
Hoci niektorí motoristi môžu považovať atmosférické štvorvalce za spoľahlivejšie a poctivejšie, realita moderných pohonných jednotiek ukazuje, že preplňované trojvalce prinášajú zreteľné výhody. Motor 1.0 MPI-T je nielen úsporný, ale vďaka preplňovaniu ponúka dostatok dynamiky aj pri nižšom objeme. Najmä s prázdnym autom si jazdu v zákrutách môžete dokonca aj užiť. Prispieva k tomu mimoriadne dospelácky a dobre naladený podvozok, ktorý skvele kombinuje dynamiku a pohodlie. Agilitu pri zatáčaní podporuje aj fakt, že pohonná jednotka je veľmi ľahká. Auto sa teda ochotnejšie vrhá do zákrut.
Bez turba
Mitsubishi Colt 1.0 MPI-T je dôkazom, že moderné trojvalcové motory dokážu nahradiť objemnejšie štvorvalce nielen z hľadiska efektivity, ale aj jazdných vlastností. Preplňovanie a dobre odstupňovaná manuálna prevodovka robia z Coltu univerzálne mestské vozidlo, ktoré vás nesklame ani na diaľnici. Ak si odmyslíte predsudky voči trojvalcom, zistíte, že tento motor je nielen technicky vyspelý, ale aj príjemne použiteľný v každodennom živote. V ponuke je aj verzia bez preplňovania, ktorá láka ešte nižšou cenou, no úprimne, tú by som volil len pre ozaj nenáročných a pokojne jazdiacich motoristov.
Čo sme na Colte ocenili | Čo by si zaslúžilo zlepšenie |
+ Pomer vybavenie/cena + Nízka spotreba + Praktický interiér + Fyzické ovládače klimatizácie + Reakcia displeja infotainmentu + Nízke servisné náklady + Spoľahlivé nepriame vstrekovanie |
– Pohodlnosť sedadiel počas dlhej cesty – Grafika parkovacej kamery – Prejav trojvalca na voľnobehu – Systém otvárania kufra |
TECHNICKÉ ÚDAJE MITSUBISHI COLT 1.0 T-MPI
- Motor preplň. benzínový R3, 999 cm3
- Výkon 67 kW (91 k) pri 4 500 ot./min.
- Krútiaci moment 160 Nm pri 2 000 – 3 750 ot./min.
- Pohon a podvozok: 6-st. manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu torzná priečka.
- Brzdy vpredu kotúčové, vzadu bubnové. Pneu 205/45 R17.
- Batožinový priestor 391/1 069 dm3
- Rozmery: 4 053 × 1 798 × 1 440 mm, rázvor 2 583 mm,
- Prevádzková/celková hmotnosť 1 195/1 600 kg,
- Objem nádrže 42 l.
- Najvyššia rýchlosť 174 km/h
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h 12,2 s
- Spotreba (WLTP) 5,2 l/100 km
- Emisie CO2 118 g/km
- Cena/testované auto 16 800/20 844 €
Juraj Hrivnák
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.