Športovec sa vracia. Predstavujeme Nissan Ariya Nismo

Ste si istý, že poznáte všetky športové odnože automobiliek? A čo také Nismo? Že vám bliká kontrolka kdesi vzadu? To nás teší. Ide totiž o športovú odnož Nissanu, ktorá sa opäť intenzívne hlási o slovo.

Vydané  Text: 

Opätovné prihlásenie sa o slovo prichádza v Európe v spojení s modelom Ariya Nismo. Nissan si povedal, že keď už má prehovárať elektromobilita, tak nech je to s poriadnymi emóciami. Lebo zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5 sekúnd vyvolá v posádke nejedno zvýsknutie. To sa môže ozvať aj pri predbiehaní, pretože z 80 na 120 km/h vás Ariya Nismo katapultuje za okamih trvajúci 2,4 sekundy. To bude posádka výskať od radosti, alebo od preťaženia.

Tieto hodnoty pochádzajú z dvoch synchrónnych elektromotorov, pričom predný poháňa predné kolesá, zadný, pochopiteľne, zadné. Aj podľa označenia ide o zhodné pohonné jednotky s výkonom 160 kW (218 k) a krútiacim momentom 300 Nm. Ich spolupráca prináša systémový výkon 320 kW (435 k) a krútiaci moment 600 Nm. Takéto jednoduché zrátanie nebýva vo svete elektromobilov pritom vôbec bežné. Napriek tomu, že elektromotory vytvárajú pohon všetkých kolies, smeruje 60 percent výkonu na zadné kolesá, čo podporuje dynamické jazdné vlastnosti. K tým prispievajú aj 20-palcové pneumatiky Michelin vyvinuté pre výkonné elektromobily.

Červené linky dávajú jasne najavo, že Nissan Ariya Nismo ponúka viac. Výkonu, zábavy, emócií a lepšie jazdné vlastnosti. Tie podporujú aj tvarované sedadlá. Aerodynamické prvky plnia svoju funkciu a nie sú iba na okrasu

Červené linky dávajú jasne najavo, že Nissan Ariya Nismo ponúka viac. Výkonu, zábavy, emócií a lepšie jazdné vlastnosti. Tie podporujú aj tvarované sedadlá. Aerodynamické prvky plnia svoju funkciu a nie sú iba na okrasu

Ariya Nismo ponúka aj zvýšenú priľnavosť v zákrutách. Dynamické odpruženie modelu zahŕňa upravené pružiny, stabilizátory a tlmiče, spolupracuje s vyváženým podvozkom na lepšej kontrole pohybu karosérie a poskytuje vodičovi zvýšenú tuhosť. Posilňovač riadenia mení svoje reakcie v závislosti od rýchlosti a v spolupráci s odpružením vytvára bezkonkurenčnú stabilitu.

Športový pocit z vozidla umocňujú aj aerodynamické úpravy karosérie. Spojlery nájdete na prednej časti, bokoch, aj vzadu, takže reálne upravujú prúdenie vzduchu okolo vozidla a zvyšujú prítlak. Aby prišli na svoje aj emócie, pridali konštruktéri na karosériu červené linky. Tie si našli miesto aj v interiéri. Najmä na volante a na športových sedadlách, ktoré veľmi dobre podržia telo v zákrutách. Výkonom nešetrí Nissan Ariya Nismo ani pri nabíjaní. Palubná nabíjačka umožňuje nabíjanie striedavým prúdom s výkonom 22 kW, takže využiteľných 87 kWh batérie nabijete z 10 na 100 percent za 5 hodín. Rýchle nabíjanie jednosmerným 130 kW prúdom zvládne nabiť batériu z 0 na 80 % za 40 minút. A to aj vďaka vyhrievaniu batérie, ktoré pred nabíjaním dokáže zapnúť aj vodič. No a spotreba? Tá sa pohybuje okolo 23 kWh/100 km, čo znamená dojazd na úrovni 420 km.

Inzercia

Dva elektromotory vytvárajú pohon všetkých kolies, so svetlou výškou 17 cm to bude len na ľahký terén

Dva elektromotory vytvárajú pohon všetkých kolies, so svetlou výškou 17 cm to bude len na ľahký terén

Pokiaľ patríte medzi nadšencov elektromobility a vyžívate sa vo vysokom výkone skrytom vo futuristickej karosérii SUV, môže byť práve veľmi dobre vybavená Ariya Nismo tým, to nevyhnutne potrebujete. Zvlášť, keď pri nej v cenníku momentálne svieti cena 59 990 €.

POD ROZKVITNUTOU ČEREŠŇOU

To je miesto, ktoré vyhľadávajú slobodné dievčatá, aby dostali na 1. mája bozk, čím zvýšia svoje šance na vydaj. Nissan si tento japonský symbol zvolil, aby aj počas začínajúcej sa sezóny Majstrovstiev sveta Formuly E zdobil jeho monoposty.

Popri predstavení modelu Nissan Aryia Nismo sme dostali možnosť nahliadnuť aj do nových priestorov, kde vznikajú pretekárske monoposty, s ktorými Nissan štartuje v šampionáte Majstrovstiev sveta Formuly E. Okrem priam dokonalej čistoty nás na ploche 2 600 m2 zaujali rozobraté vozidlá vo finálnej fáze vývoja, dômyselné trenažéry, na ktorých sa jazdci pripravujú na preteky, ale aj stena s monitormi, kde technici počas pretekov sledujú všetky dostupné údaje a analyzujú prípadné problémy. Prípadne sa im snažia včas predísť. Čo sa týka samotného vozidla, tak časť zostáva pre skrotenie nákladov spoločných, časť, ako napríklad pohon, si vytvárajú jednotlivé tímy samostatne. V začínajúcej sa sezóne štartujú vozidlá s označením GEN3 Evo. Novinku predstavuje pohon všetkých kolies, pričom predné kolesá sa pripoja iba v kvalifikácii, počas štartov a pri aktivovaní stíhacieho režimu Attack Mode. To, v spojení s novými a lepivejšími pneumatikami, vytvára nové požiadavky na pilotov, pričom aj pretekárska stratégia sa bude prispôsobovať podľa jednotlivých okruhov. Samotní konštruktéri z Nissanu však očakávajú, že autá budú na kolo rýchlejšie o približne 2 sekundy. Nissan obsadil v predchádzajúcej sezóne 4. miesto v hodnotení tímov, aj jazdcov, v hodnotení výrobcov obsadil 3. pozíciu. Na tieto výsledky chce v novej sezóne nadviazať s britsko-francúzskou dvojicou jazdcov Oliver Rowland a Norman Nato.

TECHNICKÉ ÚDAJE NISSAN ARIYA 87 KWH NISMO

  • Motor 2 × synchrónny s perm. magnet.
  • Výkon 2 × 160 kW (218 k)
  • Krútiaci moment 2 × 300 Nm
  • Systémový výkon 320 kW (435 k)
  • Systémový krút. mom. 600 Nm
  • Pohon a podvozok: 1-st. redukčná prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu MacPherson, vzadu multilink.
  • Brzdy kotúčové s vnútorným chladením. Pneu 255/45 R20.
  • Batožinový priestor 415/– dm3
  • Rozmery: 4 595 × 1 850 × 1 660 mm, rázvor 2 775 mm, prevádzková/celková hmotnosť 2 200/2 495 kg.
  • Kapacita batérie 87 kWh.
  • Najvyššia rýchlosť 200 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 5,0 s
  • Spotreba (WLTP) 22,7 kWh/100 km
  • Dojazd 420 km
  • Nabíjanie (130 kW DC) 40 min.
  • Cena 59 990 €

Fotogaléria: Nissan Ariya Nismo




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.