Poradca
Takáto drobnosť robí na STK niekedy problém, kvôli ktorému nakoniec nemusíte prejsť
Môžu byť nálepky na aute dôvodom, pre ktorý neprejdete STK-čkou?
Vydané Text: Marek Lehmann
Všimli ste si niekedy, koľko rôznych nálepiek nájdete na autách? Niektoré vás pobavia, iné nútia krútiť hlavou a pri niektorých je lepšie si ich nevšímať. Ale čo ak vám poviem, že obyčajná nálepka môže spôsobiť poriadny problém?
Nálepky sú už dlho súčasťou našej motoristickej kultúry. Niekto nimi vyjadruje svoje záľuby – napríklad logo obľúbenej kapely alebo športového tímu. Nábožensky založení vodiči často pridávajú symbol rybičky, zatiaľ čo iní majú nálepky, ktoré ukazujú podporu… povedzme, že kontroverzným názorom. A potom sú tu tí, ktorí si auto obliekajú nielen nálepkami, ale doslova ho premenia na vizuálny chaos plný všemožných symbolov, ktorý môže byť na niekoho pohľad trocha rušivý.
TOP 10 najspoľahlivejších jazdeniek do 10 000 € podľa odborníkov. Možno máte jednu aj doma
No, nie vždy ide o zábavu. Okrem estetických dôvodov môžu nálepky spôsobovať aj technické problémy. Napríklad nálepky na oknách môžu znížiť viditeľnosť a tým aj bezpečnosť počas jazdy. Ak máte nálepku na zadnom okne auta, je možné, že vám môže zhoršiť výhľad do spätného zrkadla alebo obmedziť viditeľnosť pri parkovaní.
Ešte vážnejšie však môžu byť problémy s nálepkami na prednom skle. Často totiž narazíme na nálepky, ktoré pokrývajú dôležité oblasti, ako je miesto, kde sa nachádza senzor, ktorý ovláda vaše stierače alebo iné bezpečnostné systémy. Takéto prekrytie môže interferovať s ich funkciou, čo môže viesť k zníženej účinnosti počas nepriaznivého počasia.
Niektorí vodiči možno ani nevedia, že aj kvôli nálepke na aute môže prísť k pokute. Podľa predpisov v niektorých krajinách je totiž zakázané umiestňovať nálepky na čelné sklo a na predné okná, pretože môžu obmedziť viditeľnosť. Ak teda jazdíte s takouto výzdobou, riskujete, že sa stanete terčom kontroly, ktorá môže skončiť pokutou a nutnosťou odstrániť nálepku.
Niektoré nálepky môžu tiež znižovať hodnotu auta. Aj keď pre niektorých sú to len vtipné alebo osobné predmety, pre potenciálnych kupcov môžu byť nežiaduce. Pretrvávajúca nálepka na aute môže odrádzať od kúpy, pretože sa môže zdať, že auto nebolo dostatočne starostlivo ošetrované. A aj keď ich odstránenie môže byť relatívne jednoduché, niektoré môžu poškodiť lak.
Samostatnou skupinou môžu byť motoristi, ktorí majú nálepky na tabuľkách s evidenčným číslom (TEČ). Robia napríklad aj preto, aby prekryli symboly Európskej únie, alebo odlíšili svoje vozidlo estetickejším dizajnom tabuľky s kompletne čiernou grafikou.
Motoristi svojvoľným upravovaním tabuliek s evidenčným číslom vozidla riskujú problémy. Podstatné je uvedomiť si, že tabuľka s evidenčným číslom nie je majetkom majiteľa vozidla, ale majetkom štátu. Podľa § 72 Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 je policajt oprávnený zadržať osvedčenie o evidencii časť I alebo časť II aj v prípade, že je na vozidle nečitateľná alebo poškodená tabuľka s evidenčným číslom alebo táto tabuľka nie je umiestnená v súlade so zákonom.
Čo môže byť problém?
Kľúčové slovo je „nečitateľná“. Nálepky, ktoré zasahujú do evidenčného čísla, môžu spôsobiť, že vaše auto bude na STK označené za nespôsobilé. Ak prelepíte štátny znak Slovenska, písmená SK alebo štylizovaný kruh z hviezdičiek Európskej únie (áno, aj tie drobné hviezdičky sú dôležité), technik môže povedať: „Nič z toho nevidím, takže neprejdete.“ Podobný problém nastáva, ak sa zmení farebná schéma tabuľky – napríklad modrá na červenú alebo čokoľvek kreatívne.
Slovenské zákony sú v tomto smere prísne: na tabuľke s evidenčným číslom a v jej blízkosti nesmie byť nič, čo bráni čitateľnosti čísla. Žiadne nápisy, nálepky ani iné kreatívne „vylepšenia“.
Fólie
Špecifickou kategóriou sú fólie na oknách, ktoré takisto môžeme považovať za nálepky (v širšom zmysle slova). Používanie fólií na zasklených plochách motorových vozidiel, ako dodatočnej výbavy, upravuje vyhláška č. 134/2018 Z. z., informuje Ministerstvo dopravy SR.
Montáž fólií na sklá motorových vozidiel musí byť vykonávaná a potvrdená odbornými pracovníkmi zaškolenými výrobcom alebo zástupcom výrobcu fólií v zmluvných odborných pracoviskách výrobcu alebo zástupcu výrobcu fólií. Motorista dostane potvrdenie o montáži a tieto fólie má povinnosť zapísať do osvedčenia o evidencii vozidla, teda ľudovo do techničáku.
Dôležitá je skutočnosť, že Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky neudeľuje výnimku pre tónovanie čelného alebo predných bočných skiel vozidiel. Schválené fólie sa teda môžu na vozidle dodatočne nalepiť iba na zadné bočné okná a zadné sklo.
Umiestnenie fólií, dodatočné tónovanie skiel a vykonávanie úprav zasklených plôch, ktoré majú za následok zníženie priepustnosti svetla (napr. montáž proti slnečných fólií, reklamných fólií , fólií určených na tónovanie skiel alebo bezpečnostných fólií) je:
-
-
na vozidlách kategórie M1 a N1 na zadné bočné sklá a na zadné sklo pod podmienkou, že vozidlo je vybavené pravým vonkajším spätným zrkadlom,
-
na vozidlách kategórie M2 a M3 na zadné sklo, na bočné sklá určené na výhľad pre cestujúcich, okrem skiel dverí určených na výhľad z miesta vodiča, pričom tieto musia umožniť najmenej 50 % priepustnosti svetla a viditeľnosť do vozidla,
-
pre ostatné vozidlá ( t.j. okrem vozidiel kategórie M1, M2, M3, N1 ) na zadné sklo, bočné sklá, ktoré sú určené na výhľad z miest pre cestujúcich, okrem skiel dverí, určených na výhľad z miesta vodiča,
- pre bezpečnostné fólie na ochranu proti prerazeniu skla (len čírej farby), ktoré možno použiť na zasklených plochách vozidiel kategórie M1 a N, okrem čelného skla.
-
– zakázané
- na čelnom skle a na predných bočných sklách vozidla na strane vodiča a jeho spolujazdca. To neplatí pre zatemňovací pás, ktorý musí spĺňať nasledovné požiadavky :
-
musí byť umiestnený mimo vzťažnej plochy čelného skla tak, aby sa zabezpečila ochrana proti oslneniu s plynulým prechodom zo 75 % na najmenej 40% priepustnosti svetla vrátane skla a bez plynulého prechodu najmenej 50 % priepustnosti svetla vrátane skla,
-
zatemňovací pás môže zasahovať najviac 100 mm od vrchného okraja čelného skla po celej jeho šírke a nesmie pohlcovať farbu návestných svetiel a svetelných signálov.
Ako to teda je? Môže byť kúsok nálepky dôvodom na to, že vás zo stanice technickej kontroly pošlú domov s neplatnou pečiatkou?
Čo hovoria odborníci?
Podľa metodického pokynu Ministerstva dopravy SR č. 47/2018 sa tabuľky s evidenčným číslom kontrolujú ako súčasť technickej kontroly vozidla. Ak na nich nájdu „iné než povolené nápisy alebo označenia,“ technik ich vyhodnotí ako vážnu chybu. A čo to znamená pre vás? Ak je takáto chyba na vozidle prvýkrát, auto dostane len dočasnú spôsobilosť. No ak sa pri opakovanej kontrole rovnaký problém zopakuje, auto môže byť rovno označené za nespôsobilé na prevádzku.
Čo všetko sa kontroluje?
Zákon stanovuje, že tabuľka s evidenčným číslom musí byť:
- riadne pripevnená
- neporušená
- čitateľná a identifikovateľná (žiadne nálepky, ktoré prekryjú dôležité znaky).
Rovnako dôležité je, aby bola tabuľka na správnom mieste a v dobrom stave. Ak je napríklad ohnutá, zhrdzavená alebo značne poškodená, môžete sa tiež pripraviť na problémy.
7 automobilov, ktorým sa pod nátlakom zmenilo meno. Toto sa dialo v zákulisí!