Zaujímavosť

Tieto čínske autá sa vyrábajú alebo montujú v Európe. Zaujímavý spôsob, ako obísť vysoké clá

Čínske továrne v Európe prinášajú lacnejšie autá a nové pracovné miesta. Sú to naozaj naši „nepriatelia“?

Vydané  Text: 

V posledných rokoch sa nad Európou vznáša strašidlo čínskeho automobilového priemyslu. Výrobné giganty z Ázie našli spôsob, ako obísť vysoké clá a ešte viac posilniť svoje postavenie na našom trhu – začali stavať továrne priamo v Európe. A čo je na tom najlepšie? Ich autá sa montujú doslova „za rohom“.

Ako sa dostali čínske značky do Európy?

Európska únia sa rozhodla bojovať proti lacným čínskym elektromobilom zvýšením ciel na 45,3 % (to je už naozaj mastná suma). Lenže Číňania nespia – naopak, konajú. Riešenie? Presunú výrobu priamo na európsky kontinent, kde clá strácajú svoj zmysel. Využívajú staré továrne, nové investície a lacnejšiu pracovnú silu na výrobu či montáž vozidiel z dielov dovezených z Číny. Niekto môže povedať, že ide o ekonomickú „inváziu“, no výsledok je jasný: čínske značky získavajú výhodu, kým európske automobilky čelia ťažkým časom.

Barcelona ako nový čínsky Detroit

Jedným z najvýraznejších hráčov je Chery Group, ktorá sa rozhodla investovať do starých zariadení Nissanu v Barcelone. Dnes tu znovu ožíva výroba áut – konkrétne značiek Omoda, Jaecoo a oživenej španielskej legendy Ebro.

  • Omoda 5: kompaktné SUV, ktoré ponúka benzínovú aj elektrickú verziu

Omoda 5

  • Jaecoo 7: benzín alebo plug-in hybrid. Praktické SUV pre rodiny

Jaecoo 7

  • Ebro S700 a S800: Značka Ebro sa vrátila po 40 rokoch. S700 je menšie SUV so 147-koňovým motorom a automatickou prevodovkou. S800 je väčšie, so siedmimi sedadlami, ideálne pre rodiny a dlhé cesty. Plug-in hybrid s dojazdom 90 km príde v roku 2025

Ebro S700

Investícia Chery Group do Barcelony presahuje 400 miliónov eur, pričom vytvorí 1 250 pracovných miest. A toto je len začiatok – do roku 2029 plánujú vyrobiť až 150 000 áut ročne.

BYD, Leapmotor a ďalší tiež zarezávajú

Nie je to len o Chery. Ďalší veľký hráč, BYD, vyrába v Európe autobusy už od roku 2017. Práve v Maďarsku však chystá továrne na výrobu osobných áut s kapacitou až 300 000 vozidiel ročne. Hotové by mali byť okolo roku 2026Leapmotor zase spolupracuje s európskym gigantom Stellantis (vlastní 51 % spoločného podniku). Ich modely sa montujú priamo v Poľsku a Taliansku. Ide o:

Inzercia

  • T03: malé elektrické auto pre mestských vodičov

T03

  • C10: pohodlné SUV, ktoré vyrábajú v Turíne

Leapmotor C10.

Európa je pre čínske automobilky skvelým odrazovým mostíkom – geografická poloha, dostupné pracovné sily a dopyt po lacnejších autách im hrajú do karát. Značky ako MG, Dongfeng či Great Wall Motors už koketujú s možnosťou výroby v Európe, a otázkou nie je či, ale kedy. Aj keď to možno niekomu vonia ako „útok“, pravdou je, že tieto investície prinášajú pracovné miesta, modernizujú opustené továrne a zvyšujú konkurenciu. A čínske autá? Tie sú lacnejšie, vybavené modernými technológiami a veľmi rýchlo sa stávajú konkurenciou európskych bestsellerov.

Toto sú tie najlepšie minivany na trhu ojazdených vozidiel: Spoľahlivé, priestranné a lacné!