Zaujímavosť
7 automobilov, ktorým sa pod nátlakom zmenilo meno. Toto sa dialo v zákulisí!
Vymyslieť pomenovanie pre vyrábaný model nie je až tak jednoduché, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať.
Vydané Text: Redakcia (PK)
Pomenovanie automobilov. Táto činnosť je niekedy pre výrobcov frustrujúca. Nie samotné pomenovanie, ale to, či dané meno si získa pozornosť zákazníkov alebo to bude meno, ktoré sa zapíše do histórie. Avšak, nie vždy prvotné meno je aj to správne. Posledný prípad náhleho premenovania sa stal nedávno. Talianska automobilka Alfa Romeo musela zmeniť meno nového crossoveru z Milano na Junior len päť dní po odhalení auta.
Dôvod? Nátlak talianskej vlády, ktorá tvrdila, že poľské mesto (kde sa Milano malo vyrábať) porušilo taliansky zákon. Zákon z roku 2003, ktorý má zabrániť tomu, aby sa výrobky s názvami talianskych miest, vyrábali mimo krajiny. „Auto s názvom Milano nemožno vyrábať v Poľsku. Zakazuje to taliansky zákon,“ konštatoval taliansky minister priemyslu Adolfo Urso. Odkazoval pritom na zákon z roku 2003, ktorý „stanovuje, že nesmiete uvádzať údaje, ktoré zákazníkov uviedli do omylu. Takže auto s názvom Milano sa musí vyrábať v Taliansku“ dodal.
Automobilka bola pevne presvedčená, že to bolo v rámci jej práv pomenovať model Milano. Aby sa však vyhlo ďalším sporom, pomenovanie sa zmenilo. Aj v nedávnej histórii prišli na trh modely, ktorých pomenovanie bolo zmenené pod nátlakom druhej strany. Či už prostredníctvom negatívneho prijatia, tlaku verejnosti alebo skutočných právnych hrozieb. Predstavujeme vám niektoré z nich.
Porsche 911
Prvým automobilom v našom zozname je legendárny model od Porsche. 911-tka bola verejnosti prvý krát predstavená na frankfurtskom autosalóne v roku 1963. V tom čase sa model volal Porsche 901. Je to prvýkrát, čo Porsche použilo 3-ciferný názov s centrálnou nulou. Názov prezentuje značka vo veľkom štýle. No o rok neskôr 10. novembra 1964, pred parížskym autosalónom, stuttgartská značka náhle oznamuje zmenu názvu na 911. Dôvod? Francúzska automobilka Peugeot zaregistrovala ako ochrannú známku trojčíslicové označenie modelov s nulou v strede.
Porsche nemalo teda inú možnosť ako urýchlene zmeniť tento názov a rozhodlo sa pre 911. Prečo však trojčíslie 9-1-1? Niektorí tvrdia, že táto kombinácia čísel zodpovedá číslu tiesňového volania v Spojených štátoch, a preto bola na tomto dôležitom trhu pre Porsche už dobre známa. No z prostredia automobilky prišlo tvrdenie, že keď Peugeot „zdvihol prst“ v súvislosti s problémami s ochrannou známkou okolo ich označenia 901, už mala objemovo odliate čísla 9, 0 a 1 pripravené na sériovú výrobu.
Takže aby neplytvali svojimi pozlátenými odznakmi, keď sa rozhodli splniť francúzsku požiadavku, Porsche jednoducho použilo pár 1, aby skončilo s 911. Iróniou však dodnes ostáva, že Peugeot takto „zaútočil“ len na Porsche. Pretože Peugeot pomerne rýchlo „zabudol“ na svoju známku, keď Ferrari o desať rokov neskôr uviedlo na trh model Dino 308.
Aston Martin Vantage GT12
Premenovanie sa nevyhlo ani britskej automobilke Aston Martin. Konkrétne model Vantage GT12, ktorý bol predstavený v roku 2015. Bola to špeciálna edícia určená na trate. Vychádzala zo sériového modelu Aston Martin V12 Vantage predchádzajúcej generácie. Pôvodne označenie tejto špeciálnej edície nieslo pomenovanie Vantage GT3.
A tu nastal problém. Hoci GT3 mala byť poctou úspechu značky v pretekoch kategórie GT3, nestalo sa tak. Automobilke sa totiž ozvali právnici zo Stuttgartu. Áno, správne išlo o automobilku Porsche. Právnici poukázali na fakt, že Porsche od roku 1999 používa názov GT3 pre svoje vlastné verzie 911 s orientáciou na trate. Zároveň zdvorilo požiadali o rešpektovanie tohto značenia a žiadali premenovanie modelu Vantage GT3.
GWM Ora 03
Nielen európske automobilky majú problém s pomenovaním. Jeden prípad sa týka aj čínskej automobilky GWM a jej modelu Ora 03. Tento malý elektromobil z Číny si po príchode na trh Spojeného kráľovstva v roku 2023 získal veľkú pozornosť. Bolo to hlavne kvôli kombinácii retro štýlu s moderným dizajnom. Avšak pozornosť upútalo aj pomenovanie. Pri príchode na trh sa volalo GWM Ora Funky Cat. Na domácom trhu nesie označenie Good Cat.
Po vyše pol roku prišlo premenovanie. Oficiálnym dôvodov na zmenu mena je podľa čínskej strany slabý záujem britského, resp. európskeho zákazníka o tento model. Automobilka sa nechala počuť, že do Európy privezie ďalšie modely. Malo by ísť o Lightning Cat and Mecha Dragon (blesková mačka a čajový drak). Je však nad slnko jasné, že ani tieto vtipné pomenovania sa na európskych trhoch „neudomácnia“ a pravdepodobne budú nahradené.
Toyota GR86
Kým vyššie spomenuté automobilky spravili výraznejšie zmeny v pomenovaní, japonská značka Toyota „zaostrila“ na detail. Aktuálny model Toyota GR86 niesol na začiatku predaja pomenovanie Toyota GR 86. Správne, práve tá medzera medzi písmenom R a číslom 8 je zmena v pomenovaní. Japonská automobilka túto zmenu vykonala z veľmi jednoduchého dôvodu. Optimalizácia pre webové prehliadače. Vysvetlenie automobilky spočíva v tom, že vyhľadávanie „GR86“ je oveľa viac zamerané na samotný model ako vyhľadávanie „GR 86“, kde by vyhľadávače vytiahli aj „nesúvisiace“ výsledky s modelom.
McLaren 12C
McLaren MP4-12C je športový automobil vyrábaný anglickou automobilkou McLaren od roku 2011. Model MP4-12C je druhým produkčným automobilom od McLarenu po legendárnom F1. Automobilka pri jeho výrobe využila prvky z monopostu F1, ako napríklad celokarbónový podvozok a karosériu, sekvenčnú dvojspojkovú prevodovku, brzdy a iné. Neskôr automobilka pozmenila názov na 12C. Dôvod zmeny nie je úplne jasný, podľa vyjadrení automobilky bol malý záujem o tento model a pomenovanie „mp4“ sa vraj viac hodí na pomenovanie domáceho spotrebiču ako na vozidlo McLaren.
Ferrari 150º Italia
Zmena premenovania sa nevyhla ani obľúbenému motoršportu. Monopost Ferrari v sezóne 2011 niesol pomenovanie F150. Týmto označením si značka chcela pripomenúť 150. výročie zjednotenia Talianska. Ale pomerne rýchlo prišla reakcia. Námietku podala nemecká automobilka Ford. Poukazovala na ochrannú známku produktu s názvom F-150.
Spravte si sami názor na to, či automobilka adekvátne zareagovala, keďže sa jedná o nie len vzhľadovo, ale aj technicky a motoricky výrazne odlišné modely. Každopádne, Ferrari sa rozhodlo monopost premenovať a za číslom pridalo symbol. Symbol však neoznačuje stupne, ale je ekvivalentom k prípone „th“ v anglickom jazyku.
Alfa Romeo Giulietta
Tento článok sme začínali Alfou Romeo, a tak ho touto značkou aj ukončíme. A opäť bude figurovať pomenovanie Milano. Písal sa rok 2010. Talianska automobilka uvádzala na trhy svoj nový malý model. Model, ktorý mal zvýšiť predaje a „vzkriesiť“ automobilku. Pomenovali ho Milano. Znie to povedome? Áno, presne tak sa mal volať nový model v roku 2010 aj v roku 2024.
Model z roku 2010 dostal napokon meno Giulietta. Dôvodom premenovania bola mrzutosť zamestnancov automobilky v dôsledku presťahovania výroby z mesta Miláno do iného mesta. Treba veriť, že talianska automobilka sa poučila z dvojnásobnej chyby a v budúcich modeloch nepoužije pomenovanie talianskych miest.
Toto sú tie najlepšie minivany na trhu ojazdených vozidiel: Spoľahlivé, priestranné a lacné!