Poradca
Toto sú tie najlepšie minivany na trhu ojazdených vozidiel: Spoľahlivé, priestranné a lacné!
Minivany stále nepovedali svoje posledné slovo a na sekundárnom trhu sú stále populárne. Ktoré sú tie naj a aké majú chyby?
Vydané Text: Marek Lehmann
Minivany. Autá, ktoré sa kedysi považovali za nevyhnutné pre rodiny so záplavou detí a hračiek. Boli to vozidlá, ktoré poskytovali priestor, pohodlie a praktickosť, a o nich sme si hovorili v minulosti takmer ako o základnej nevyhnutnosti. No potom sa na scénu dostali SUV a celá táto rodinná sláva sa začala vytrácať.
No a dnes sa to začína meniť, pretože záujem o minivany na sekundárnom trhu stále pretrváva. Čo je na nich také skvelé a ktoré majú predpoklady na to, aby splnili všetky požiadavky rodiny?
Renault Grand Scenic 3
Renault Grand Scenic 3. generácie je dlhodobo populárnou voľbou pre rodiny, ktoré hľadajú praktické riešenia bez obetovania komfortu. Tento model je známy svojou priestrannosťou – v dĺžke 4,57 metra ponúka dostatok miesta nielen pre pasažierov, ale aj pre batožinu. V predĺženej verzii XL je kufor schopný pojať až 648 litrov, čo je ideálne na rodinné výlety či veľké nákupy. Interiér je variabilný, s možnosťou sklopenia zadných sedadiel na vytvorenie rovnej plochy pre väčšie predmety.
Pod kapotou nájdete hlavne turbodieselové motory, spomedzi ktorých je najväčšou hviezdou 1,5 dCi. Tento motor je spoľahlivý, úsporný a zároveň dostatočne dynamický na každodenné jazdenie. Ak preferujete automatickú prevodovku, Renault ponúka robotizovanú prevodovku EDC, ktorá však môže vyžadovať drahšiu údržbu. Okrem toho treba venovať pozornosť elektrickým komponentom, ktoré môžu byť u starších modelov slabším miestom.
Opel Zafira
Opel Zafira, obľúbený rodinný minivan, sa stal legendou už s príchodom prvej generácie. Tretia generácia, predstavená v roku 2011, posunula tento model na novú úroveň. Vyniká moderným dizajnom a praktickosťou – kufor s objemom 710 litrov je jedným z najväčších vo svojej triede, pričom flexibilita interiéru umožňuje jednoduché prispôsobenie podľa vašich potrieb. Zadné sedadlá sa dajú sklopiť do roviny, čo oceníte pri sťahovaní alebo prevážaní väčších predmetov.
Motorová ponuka je pestrá, od benzínových jednotiek po úsporné diesely. Na bazároch je najbežnejší 2,0-litrový dieselový motor – spoľahlivý, ale vyžaduje pravidelnú údržbu, najmä čo sa týka tesnenia a rozvodov. Automatická prevodovka môže byť pre niekoho pomalšia v reakciách, ale pri správnej starostlivosti bude šliapať ako hodinky. Zafira si tiež zachováva dobrú hodnotu v pomere cena/výkon.
Toyota Verso I
Toyota Verso je dokonalým príkladom spoľahlivosti, ktorá je pre japonské autá typická. Tento model je navrhnutý ako praktický a všestranný minivan, ktorý dokáže slúžiť rodine roky bez väčších problémov. Interiér je jednoduchý, ale funkčný, s variabilnými možnosťami usporiadania sedadiel. Napriek kompaktným rozmerom ponúka dostatok miesta pre pasažierov aj batožinu.
Pod kapotou nájdete benzínové motory s objemom 1,6 alebo 1,8 litra, ktoré sú spoľahlivé a nenáročné na údržbu. Pre priaznivcov dieselov je tu verzia s motorom 1,6 D-4D vyvinutým BMW, ktorý poskytuje dobrú dynamiku aj pri nižšej spotrebe. Treba si však dávať pozor na pravidelnú údržbu reťaze a kvalitu paliva, aby ste sa vyhli nepríjemným prekvapeniam.
Citroën C4 Grand Picasso
Citroën C4 Grand Picasso je synonymom francúzskeho komfortu a štýlu. Tento model sa preslávil nielen svojím nezameniteľným dizajnom, ale aj praktickosťou. Predĺžená verzia ponúka kufor s objemom až 645 litrov, pričom variabilita sedadiel umožňuje prepraviť väčšie množstvo batožiny alebo až sedem pasažierov. Interiér je pohodlný, s množstvom úložných priestorov, čo ocení každá rodina.
Motory sú najčastejšie dieselové, ako 1,6 a 2,0 HDi, ktoré sú úsporné a majú celkom slušnú dynamiku. Benzínové verzie nenájdete tak často, najmä kvôli svojej povesti, ale modernizované modely už ponúkajú vyššiu spoľahlivosť. Automatická prevodovka môže byť pri starších modeloch kazová, preto je vhodné ju pri kúpe skontrolovať.
Ford S-Max
Ford S-Max je skôr športovejšou alternatívou v segmente minivanov. Tento model sa pýši dynamickými jazdnými vlastnosťami, ktoré mu zabezpečuje platforma z Mondea. Jazda je stabilná a presná, čo je v tejto kategórii skôr výnimkou. Interiér je priestranný, s kapacitou kufra takmer 1 000 litrov, čo je ideálne na rodinné výlety či dlhé dovolenky.
Pod kapotou nájdete pestrú ponuku motorov vrátane benzínových EcoBoost jednotiek a úsporných turbodieselov 2,0 TDCi. Nevýhodou starších modelov môže byť korózia, najmä na prahoch a blatníkoch, čo je nutné pred kúpou skontrolovať. Po facelifte v roku 2010 sa však tento problém výrazne znížil.
Kia Carens III
Kia Carens, aj keď nie je prvou voľbou pri hľadaní minivanu, zaujme predovšetkým cenovou dostupnosťou. Tretia generácia modelu debutovala na parížskom autosalóne v roku 2012 a vo výrobe zotrvala do roku 2018. Po jej ukončení sa model na európskom trhu neobjavil, hoci na globálnych trhoch pokračoval ako crossover. Tento minivan s dĺžkou 4,53 metra a rázvorom 2,75 metra ponúka základný batožinový priestor 422 litrov.
Z technického hľadiska došlo k zmenám pod kapotou – pôvodná V6 bola nahradená dvojlitrovým turbobenzínom GDI s výkonom 164 koní. Tento motor, označený ako generácia Nu, si vyžaduje precíznu údržbu, vrátane častej výmeny oleja, aby nemal problémy. Populárnym riešením však zostáva 1,7-litrový diesel CRDI s výkonom 134 koní, ktorý je cenovo efektívnym a spoľahlivým partnerom pre dlhodobé používanie. Na trhu sa objavujú aj verzie s automatickými prevodovkami, no pri vyšších nájazdoch vyžadujú dôkladný servis.
Volkswagen Touran
Touran je dlhodobou stálicou medzi minivanmi, ktorá od roku 2010 s príchodom faceliftu zaujala najmä svojim praktickým riešením priestoru – aj napriek kompaktným rozmerom (4,40 metra) ponúka batožinový priestor až 700 litrov. Naftové agregáty 1,6 TDI a 2,0 TDI dominujú v spoľahlivosti, zatiaľ čo benzínové 1,2 a 1,4 TSI potrebujú dôkladnú údržbu, najmä kvôli zvýšenej záťaži kvôli downsizingu.
Prevodovky DSG sú tu dostupné v dvoch variantoch – 7-stupňová s obmedzenou životnosťou a robustnejšia 6-stupňová s mokrými spojkami. Pri kúpe jazdeného Touranu sa odporúča venovať pozornosť diagnostike prevodovky a stavu lakovania, ktoré môže byť problematické pri modeloch pochádzajúcich z oblastí s tuhými zimami.
Dacia Lodgy
Dacia Lodgy, vyrábaná od roku 2012, ponúka praktickosť minivanu za dostupnú cenu. Jej výnimočnosť spočíva v priestore – kufor s objemom 827 litrov alebo až 2,5 m³ po sklopení sedadiel. Dieselový motor 1,5 dCi je legendárne spoľahlivý a vyžaduje len minimálnu údržbu. Menej časté benzínové verzie, najmä 1,2 TCe, sú však známe vyššou spotrebou oleja, čo znižuje ich atraktivitu.
Hoci Lodgy neponúka automatickú prevodovku, jej manuálne 5- a 6-stupňové varianty sú mechanicky odolné. Obmedzené vybavenie interiéru je vykompenzované nízkymi nákladmi na údržbu, čo z nej robí ideálnu voľbu pre prakticky zameraných vodičov.
Honda FR-V
Honda FR-V, s tromi prednými sedadlami, predstavuje unikát v segmente minivanov. Kompaktná dĺžka 4,29 metra je doplnená šírkou, ktorá poskytuje výnimočný vnútorný priestor. Výber motorov je však obmedzený – spoľahlivé benzínové jednotky 1,7 a 1,8 VTEC zaujmú nízkou poruchovosťou, zatiaľ čo 2,2-litrový diesel i-CTDi sa vyznačuje dobrým výkonom, ale vyžaduje pravidelnú kontrolu rozvodovej reťaze a recirkulačných ventilov. FR-V je raritným zjavom na trhu ojazdených vozidiel, no jeho kvalita a odolnosť z neho robia zaujímavú voľbu.
Peugeot 5008
Prvá generácia modelu 5008 priniesla spojenie priestranného interiéru a pohodlia. Tento minivan s dĺžkou 4,50 metra ponúka batožinový priestor s objemom 680 litrov a možnosť konfigurácie až na 7 miest. Dieselové motory 1,6 HDi a 2,0 HDi sú overenou klasikou, ktorá vyniká spoľahlivosťou a prijateľnými nákladmi na údržbu. Naopak, od benzínových jednotiek 1,6 Prince a 1,2 Puretech radšej ruky preč, sú menej odolné a vyžadujú časté opravy. Pozor aj na robotizovanú prevodovku od PSA – rada robí komplikácie. Pred kúpou sa oplatí skontrolovať úniky oleja a stav palivového systému.
Bude Nemecko bez svojho Golfu? Podľa plánov Volkswagenu si možno zbalí kufre a pôjde za hranice