Test

TEST Peugeot e-2008 GT: Mestský lev v elektrickom kabáte vie prekvapiť oboma smermi

Peugeot e-2008 je bezpochyby moderný elektromobil, ktorý kombinuje dizajn, praktickosť a mestskú mobilitu. S dojazdom však opatrne.

Vydané  Text: 

Peugeot e-2008, najmenší crossover od Peugeotu s elektrickým pohonom, je tak trochu ako šťastné dieťa medzi autami. Odvážny dizajn, priestranný interiér a kufor s objemom 434 litrov mu pridávajú na sebavedomí. Keď k tomu pridáte elektrický pohon, získate moderného mestského spoločníka, ktorý sa tvári ekologicky a pritom nezabúda na praktickosť.

Interiér Peugeotu e-2008 je presne taký, ako by ste od Francúzov očakávali – sofistikovaný, no zároveň hravý. Farby a materiály sú zmiešané s precíznosťou šéfkuchára pripravujúceho michelinský dezert. Vzory na rukovätiach a lakťových opierkach dodávajú autu štipku „haute couture“ a jemné ozdobné prvky na palubnej doske vám pripomenú, že detail je dôležitý. A keď už hovoríme o štýle, špeciálny displej pre elektrický výkon, ktorý kombinuje 3D efekt s multimediálnou dotykovou obrazovkou, je veľmi zaujímavý.

Inzercia

Inzercia

Volant je kompaktný a pohodlný, presne taký, aký si chcete chytiť počas jazdy mestskými ulicami. Francúzi sa neuchýlili k žiadnym výstrelkom, ktoré by pripomínali, že sedíte v elektromobile – žiadne sci-fi nápisy alebo divoké LED efekty. A to je dobre, nie každý chce pri jazde cítiť, že riadi kozmickú loď. Páka „Shift and Park by wire“ je intuitívna a pripomína známy automat EAT8, no s extra funkciou „B“, ktorá vás poteší pri regeneratívnom brzdení.

 i-Cockpit: Láska na druhý pohľad?

Za volantom sa okamžite ocitnete vo víre inovatívneho, no nie pre každého prirodzeného dizajnu, ktorý Peugeot nazýva i-Cockpit. Ak patríte medzi tých, ktorým takýto štýl sadne, budete sa cítiť ako pilot lietadla. Ak nie, pravdepodobne si budete chvíľu zvykať. Každý vodič je iný, a tak platí staré známe: 100 ľudí, 100 chutí. 

Centrálna dotyková obrazovka zaujme peknou grafikou, ale trochu pomalšia odozva vás občas vyvedie z miery – ako keď si objednáte kávu a čašník na vás zabudne. 10-palcový HD displej, ktorý je technologickým darom pre všetkých gadgetových nadšencov, ponúka 3D navigáciu a DAB rádio, takže sa nestratíte ani v digitálnom svete. A čo tie „klavírne“ tlačidlá pod displejom? Štýlové a tak trochu nostalgické, ale trochu nepraktické vzhľadom na to, že je na nich okamžite vidieť odtlačky a prach…

Inzercia

Ak patríte medzi ľudí, ktorí do auta nosia polovicu domácnosti, Peugeot e-2008 vás nesklame. Priehradky sú všade – vo dverách, pod lakťovou opierkou, pred radiacou pákou a dokonca aj v spodnej časti stredovej konzoly. Špeciálna priehradka s indukčnou nabíjačkou je geniálna: veko môžete použiť ako držiak na smartfón, takže máte mobil vždy na očiach – vertikálne alebo horizontálne, podľa chuti. 

TEST Peugeot e-2008 GT: Mestský lev v elektrickom kabáte vie prekvapiť oboma smermi

Elektrická pohoda

Pod kapotou e-2008 sa ukrýva elektromotor s výkonom 115 kW (156 koní). Na bežné mestské jazdy je to ideálne riešenie. Zrýchlenie z nuly na stovku za 9,1 sekundy nie je práve závratné, ale povedzme si úprimne – koľko mestských križovatiek potrebujete prejsť na plný plyn? Jazdné režimy vás nechajú hrať sa s dynamikou podľa nálady – od eko cez normálnu jazdu až po športový režim, ktorý dodá autu trochu štipľavosti.

Podvozok e-2008 má svoju francúzsku eleganciu. Aj keď vás na hrboľoch môže trochu prekvapiť tvrdšia odozva, na rovných cestách si to vykompenzuje istým správaním v zákrutách. Auto reaguje ochotne a s presnosťou, čo oceníte pri svižnejšej jazde. Tiché elektrické pohonné ústrojenstvo však občas rušia rôzne zvuky z podvozka – možno akási forma „autoterapie,“ ktorá dáva vedieť, že sa auto stále snaží komunikovať.

Nabíjanie: Na kávu aj obed

Francúzi tvrdia, že na jedno nabitie zvládne e-2008 až 406 kilometrov. Realita je trochu iná, ale úprimne, nie je to problém len Peugeotu. Jazdný štýl, počasie či zapnuté vyhrievanie sedadiel si vždy ukradnú pár desiatok kilometrov z batérie. V režime Sport je to ako s čokoládou – viete, že by ste nemali, ale nemôžete si pomôcť. Na druhej strane režim Eco predlžuje dojazd a robí jazdu efektívnejšou. A hoci vyššia hmotnosť auta môže byť cítiť v zákrutách, má aj výhodu – nižšie ťažisko prispieva k stabilite.

Batéria s kapacitou 54 kWh (50,8 kWh využiteľných) v praxi? Pri bežnom používaní, kde sa mieša jazda mestom, obchvatmi a občas diaľnicou, môžete rátať skôr s reálnymi 200 kilometrami. Nabíjanie môže byť rýchle – 30 minút na 80 % kapacity, ak nájdete stanicu s výkonom 100 kW. . Väčšina nabíjacích staníc ponúka nižší výkon, takže si pri nabíjaní stihnete nielen kávu, ale aj dezert.

Mestský lev

Peugeot e-2008 je ako stvorený pre mestské prostredie. Na krátke vzdialenosti sa cíti ako ryba vo vode a spotreba energie je celkom rozumná. Na dlhšie trasy už budete potrebovať plán B, pretože diaľničná jazda dokáže batériu vybíjať rýchlejšie, než by ste čakali. To ale nie je problém len tohto auta – všetky elektromobily sa stále snažia zvládnuť túto výzvu. Peugeot e-2008 je auto, ktoré má svoje silné stránky aj niekoľko slabín, ale vo svojej podstate ponúka viac než dosť. Ak hľadáte štýlové, praktické a ekologické vozidlo do mesta, tento francúzsky crossover by mohol byť presne to, čo potrebujete. 

Technické údaje

Výkon 115 kW/156 k
Krútiaci moment 260 Nm
Pohon Predná náprava
Kapacita batérie 54 kWh/50,8 kWh netto
WLTP dojazd 406 km
Palubná nabíjačka 11 kW
DC nabíjací výkon 100 kW
Objem batožinového priestoru 434 l
Prevádzková hmotnosť 1 623 kg
Užitočná hmotnosť 482 kg
Maximálna povolená hmotnosť 2 030 kg
Maximálna rýchlosť 150 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 9,1 s
WLTP spotreba 15,2 kWh / 100 km

 

Na dosah / Test Volkswagen Multivan Bulli 2.0 TDI