Poradca

Mýty o parkovaní do kopca: Robíte tieto chyby aj vy?

Parkovanie do kopca či z kopca? Sprievodca, ktorý vás naučí správne techniky, bez ohľadu na to, či máte manuál alebo automat.

Vydané  Text: 

Parkovanie. Mimoriadne diskutovaná situácia v mestách a „nočná mora“ mnohých vodičov. Najideálnejšie miesto na parkovanie je na rovine a pozdĺžne. Čo však robiť, ak sa parkovacie miesto nachádza na strmom kopci? Pokiaľ neexistuje iná možnosť, zaparkujete predsa aj do kopca/z kopca.  Keď už zaparkujete, nezáleží na tom, či máte auto s automatickou alebo manuálnou prevodovkou. Pri parkovaní v kopci sa určite musí aktivovať elektrická alebo zatiahnuť ručná parkovacia brzda. A nielen to.

Mýtus č. 1 – stačí len ručná brzda

Nie nestačí! V prípade parkovania do kopca je ručná brzda je len 1/2 zabezpečenia automobilu proti pohnutiu. Prečo pri parkovaní v kopci nestačí len ručná brzda? V niektorých prípadoch, pri častom používaní ručnej brzdy, môžu byť opotrebované brzdové lanká. To znamená, že ak vodič nemá „vedomosť“ o opotrebovaní a zatiahne ručnú brzdu, môže sa stať, že automobil sa pomaličky, ale isto začne hýbať. V prípade elektricky ovládaných bŕzd ostáva vodičovi len spoliehať sa na ich správnu funkčnosť. Z tohto dôvodu je nutnosť zaradiť aj prevodový stupeň.

Tip pre vodičov s klasickou pákou: Po zatiahnutí ručnej brzdy postupne uvoľnite brzdový pedál, aby ste zistili či sa automobil nepohol. Ak je ešte citeľný pohyb, páku ručnej brzdy treba ešte trocha zatiahnuť. Ale pozor, nie úplne na maximum. Pretože pri maxime sa môže stať, že sa páka „zasekne“ a bude problém ju neskôr povoliť.

Mýtus č. 2 – zaradenie rýchlosti bez ručnej brzdy

Prečo pri parkovaní na kopci nestačí len zaradiť rýchlosť? Pretože zaradenie rýchlosti poskytuje len počiatočnú ochranu na svahu. Aj pri zaradenom prvom stupni pôsobením fyzikálnych síl sa automobil dá „do pohybu“, aj keď pomalému a trhavému. To bude mať za následok postupné poškodenie motora. V najhoršom prípade môže prevodový stupeň vyskočiť a vozidlo sa nekontrolovane „spustí“ z kopca.

Preto je dôležité pri parkovaní do kopca zaradiť prvý rýchlostný stupeň a zatiahnuť ručnú brzdu! Pri automobiloch s automatickou prevodovkou sa zaradí „P“ + ručná alebo elektrická parkovacia brzda. Pri parkovaní z kopca je potrebné zaradiť spiatočku, resp. „R“ na automate. Samozrejme aj tu platí zatiahnutie parkovacej brzdy.

Poistka v podobe kolesa a klinu

Keď si chcete byť 100 % istý, že sa vám automobil nepohne, máte ešte dve možnosti. Okrem vyššie spomenutých povinností je dobré natočiť predné kolesá. Ale nie hocijako. Pri parkovaní z kopca musia byť kolesá natočené smerom k obrubníku. To znamená otočiť volantom tak, aby kolesá smerovali na najbližší obrubník. V prípade nechceného pohybu automobilu sa kolesá zaprú o tento obrubník a zastavia vozidlo.

V prípade parkovania do kopca sa kolesá otočia presne naopak, teda aby sa auto zaprelo o obrubník pri cúvaní.

Druhou možnosťou je použiť drevený alebo kovový klin. Nie je to nonsens, dokonca ani v roku 2024. Je to poistka proti pohybu. Zaisťovací klin má podobu trojuholníka. Vodič ho použije tak, že klin „natlačí“ medzi koleso a vozovku. Dôležité je aby bol klin vždy pod kolesom v smere prípadného pohybu, teda „dole z kopca“.  No najdôležitejším predpokladom pre bezpečné parkovanie v kopci je dobrý technický stav vozidla, predovšetkým bŕzd. Na záver pamätajte – ak sa vám nedá zaparkovať v kopci/z kopca, hľadajte iné parkovacie miesto. Zákon o cestnej premávke 8/2009 v § 25 hovorí, že „vodič nesmie zastaviť a stáť pred neprehľadným vrcholom stúpania cesty, na ňom a za ním.“

7 mýtov o naftových motoroch: Toto je realita, ktorá vás možno prekvapí!