Test
TEST Fiat 500 Collezione 1957: Rozlúčka s legendou?
Štýlová rozlúčka s ikonou: Fiat 500 Collezione 1957 prináša jedinečné detaily, retro dizajn a nádych nostalgie, ktorý oživuje 67 rokov histórie talianskej legendy
Text: Dávid Hecl
Vydané Text: Autoviny.sk
Nestáva sa často, že sa dostanem za volant auta, ktoré je staršie ako moji rodičia. Čas totiž plynie neúprosne a jednoducho staré klasiky už ľudí príliš nezaujímajú. Dnes sa trh zameriava hlavne na autá typu SUV, ktoré nemajú až tak bohatú históriu. Samozrejme česť výnimkám. Avšak auto, ktoré sa mi pred časom dostalo do rúk je úplne iné. Jeho počiatky totiž siahajú hlboko do 20. storočia. Konkrétne hovorím o roku 1957 kedy svetlo sveta uzrelo malé auto určené do úzkych talianskych mestských ciest. Dnes, po dlhých 67 rokoch je FIAT 500 považovaný za kultový model a zároveň akýsi symbol Talianska. Práve pri príležitosti ukončenia výroby jednej z jeho najúspešnejších generácií prichádza špeciálna edícia s označením FIAT 500 Collezione 1957.
Ďalší z detailov odkazujúci na bohatú minulosť talianskej legendy. 67 rokov vývoja zachytených v dvoch siluetách pôvodného a súčasného FIAT 500. Tento detail nájdete na ľavom zadnom okne.
Biely interiér je v posledných rokoch akousi výsadou prémiovej triedy. Z času na čas ho však nájdeme aj v bežných autách, ktorých cenovka je na úrovni 50-tisíc eur. Fiat 500 Collezione 1957 však stojí 23 990 eur. Jeho štýlový interiér má síce niektoré ovládacie prvky, ktoré sú už skôr historického typu, avšak ide z neho nezameniteľný šmrnc a šarm. Pred vodičom je umiestnený kruhový displej spoločne s „budíkom“ zobrazujúcim otáčky trojvalcového hybridného agregátu. Na jeho pravej strane zase nájdete informácie o aktuálnom dobití batérie či stave paliva v nádrži.
Celý cluster informácií vyčnieva z palubnej dosky a aspoň vo mne vzbudzuje príjemný retro dojem. Apple CarPlay síce funguje len cez káblové pripojenie, no jeho prítomnosť na palube ma potešila. Pod relatívne malým displejom infotainmentu vidno zub času azda najviac. Reč je predovšetkým o klasických starých displejoch ukazujúcich teplotu klimatizácie či väčšom množstve hardvérových tlačidiel. Musím však oceniť, že aj po rokoch je ovládanie auta jasné a intuitívne.
Dynamika do mesta
Pod kratučkou kapotou Ciquecento pracuje trojvalcový litrový hybridný motor. Čo to v praxi znamená? Jeho výkon je skromných 51 kW. Jeho dynamika teda nie je ukážková, no od auta tohto typu to ani nečakáte. Motor je vyslovene určený na mestskú jazdu. Jeho hybridný pohon by sa dal skôr nazvať akýmsi medzistupňom medzi mild-hybridom a klasickým hybridom.
Na elektrickú energiu dokážete prejsť vyslovene len niekoľko metrov. Hybrid však často využíva elektromotor vo vyšších rýchlostiach kedy dochádza k pomoci spaľovacej jednotke. Výsledkom je, že motor nie je zbytočne vo vysokých otáčkach a jeho prejav je kľudnejší. Na druhú stranu sa však nebojí vybehnúť nad 5-6 tisíc otáčok, čo je sprevádzané aj charakteristickým zvukovým prejavom. A ešte jeden poznatok z testu, neviem či to Fiat urobil naschvál, no z výfuku vychádzajú príjemné športové zvuky až mám miestami pocit, že pod kapotou je niečo omnoho silnejšieho ako litrový hybrid.
Hybridný motor je spojený s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Jednotlivé stupne majú dobre poskladané dráhy. Jednotka je vyslovene určená len na rozbiehanie a následne po vás Fiat okamžite pýta druhý prevodový stupeň. Pohonné ústrojenstvo je tak navrhnuté najmä na mestskú premávku. V diaľničnom tempe síce stíha, no hluk v kabíne je aj vďaka plátennej streche pomerne citeľný.
Rokmi overený dizajn tejto generácie FIAT 500 končí práve s výbavou Collezione 1957. Nostalgický „kukuč“ auta v mnohých vyvoláva pozitívne emócie a okamžite im pred očami premieta pohľad na vinice Toskánska či uličky Turínu.
Čo dodať na záver?
Fiat 500 Collezione 1957 je dokonalou ukážkou talianskeho temperamentu. Na tak malé auto má omnoho viac emócií a odvolávok na minulosť než akékoľvek iné auto, ktoré je dnes na trhu. Bohužiaľ, každý príbeh sa raz končí. 17 rokov na trhu prakticky bez výraznejších zmien však už nedokázali oklamať bezpečnostné pravidlá a tak je limitovaná edícia 1957 kusov tým posledným, čo táto generácia Fiat 500 ponúkne.
Netreba sa však obávať. Fiat 500 tu je aj v modernej podobe s elektrickým pohonom. Pred časom som mal tú časť si toto auto vyskúšať. Navyše sa už o pár týždňov či mesiacov dočkáme nasadenia klasického spaľovacieho motoru pod kapotu novej verzie. Fiat 500 teda s nami zostáva, no jedna z legiend jeho rodovej línie sa s nami definitívne lúči.