Test
TEST Fiat 500 Collezione 1957: Rozlúčka s legendou?
Štýlová rozlúčka s ikonou: Fiat 500 Collezione 1957 prináša jedinečné detaily, retro dizajn a nádych nostalgie, ktorý oživuje 67 rokov histórie talianskej legendy
Text: Dávid Hecl
Vydané Text: Autoviny.sk
Nestáva sa často, že sa dostanem za volant auta, ktoré je staršie ako moji rodičia. Čas totiž plynie neúprosne a jednoducho staré klasiky už ľudí príliš nezaujímajú. Dnes sa trh zameriava hlavne na autá typu SUV, ktoré nemajú až tak bohatú históriu. Samozrejme česť výnimkám. Avšak auto, ktoré sa mi pred časom dostalo do rúk je úplne iné. Jeho počiatky totiž siahajú hlboko do 20. storočia. Konkrétne hovorím o roku 1957 kedy svetlo sveta uzrelo malé auto určené do úzkych talianskych mestských ciest. Dnes, po dlhých 67 rokoch je FIAT 500 považovaný za kultový model a zároveň akýsi symbol Talianska. Práve pri príležitosti ukončenia výroby jednej z jeho najúspešnejších generácií prichádza špeciálna edícia s označením FIAT 500 Collezione 1957.
- Lúčenie má pre každého iný význam. Niekto to berie ako smutnú udalosť, niekto zase ako začiatok niečoho nového. FIAT 500 Collezione 1957 to zobral ako prepojenie minulosti so súčasnosťou. 1957 posledných kusov auta, ktoré bolo len s minimálnymi zmenami na trhu od roku 2007 sa tak nesie v znamení silnej nostalgie. Dvojfarebné retro lakovanie karosérie, biele disky kolies, plátenná strecha či biely interiér, to sú základné črty limitovanej verzie novodobej legendy.
- Vietor nad hlavou si síce v tomto sychravom období príliš neužijete, no FIAT 500 Collezione 1957 je jednoducho unikátom. Ak hľadáte auto s ktorým sa nenápadne odlíšite a nebudete príliš vyčnievať, tak presne táto verzia je pre vás. Všetko je to o detailoch, ktoré vytvárajú unikátny celok.
- Čím je FIAT 500 Collezione 1957 výnimočný? Neberte to ako urážku, ale určite to nie je jeho technika. Ide totiž o rokmi overené riešenia, ktoré sú funkčné, no nie high-tech. Napríklad v tradične okrúhlych predných svetlometoch narazím len na klasické osvetlenie. Vadí mi to? Ale kdeže! Auto svojim „kukučom“ totiž obmäkčí každého.
- Biele kolesá nie sú dnes samozrejmosťou. V minulosti však neboli biele len kolesá ale taktiež aj bočnice pneumatík. Biela na diskoch navyše krásne dopĺňa pozitívny vzhľad auta. Samostatnou kategóriou je potom logo 500 v strede diskov. Nepatrný detail, no k auto ako celku to pridáva na prémiovosti.
- Zadné svetlá sú tradične len akými podsvieteným prstencom s plastovým krytom v ich strednej časti. Veľmi sa mi páči ako nenápadne svetlá pôsobia. Na niektorých autách sa dnes dizajnéri snažia vyrobiť rôzne „patvary“ či ich zbytočne prepájajú slepými lištami. Zadné svetlá sa síce od roku 2007 zmenili, no zachovali si svoju pôvodnú myšlienku a zadok auta tak pôsobí príjemne ucelene. Všimnite si predovšetkým nápis, ktorý je pod tým pravým svetlom. Od roku 2007 totiž po kratučkú kapotu malého Cinquecento pribudol moderne pôsobiaci hybridný pohon.
Ďalší z detailov odkazujúci na bohatú minulosť talianskej legendy. 67 rokov vývoja zachytených v dvoch siluetách pôvodného a súčasného FIAT 500. Tento detail nájdete na ľavom zadnom okne.
- Pôvodne som tento odstave chcel začať slovami „či ho milujete alebo nenávidíte“… Potom som si však uvedomil, že FIAT 500 nemožno nenávidieť. Okrem turínskych ulíc mu to svedčí aj vo viniciach. Je teda ideálnym autom na výlet naprieč vinicami v Toskánsku.
- Keď tam už budete, nesmiete zabudnú zhodiť strechu. Plátenný klobúk je možné otvoriť v dvoch hlavných úrovniach. Po zadné sklo alebo aj so zadným sklom ako ukazuje fotografia vyššie. Celý manéver nepatrí medzi tie najrýchlejšie, no umožní vám prekvapivo dobre vyčistiť hlavu. Za volantom tejto legendy totiž zabúdam na všetky problémy.
Biely interiér je v posledných rokoch akousi výsadou prémiovej triedy. Z času na čas ho však nájdeme aj v bežných autách, ktorých cenovka je na úrovni 50-tisíc eur. Fiat 500 Collezione 1957 však stojí 23 990 eur. Jeho štýlový interiér má síce niektoré ovládacie prvky, ktoré sú už skôr historického typu, avšak ide z neho nezameniteľný šmrnc a šarm. Pred vodičom je umiestnený kruhový displej spoločne s „budíkom“ zobrazujúcim otáčky trojvalcového hybridného agregátu. Na jeho pravej strane zase nájdete informácie o aktuálnom dobití batérie či stave paliva v nádrži.
Celý cluster informácií vyčnieva z palubnej dosky a aspoň vo mne vzbudzuje príjemný retro dojem. Apple CarPlay síce funguje len cez káblové pripojenie, no jeho prítomnosť na palube ma potešila. Pod relatívne malým displejom infotainmentu vidno zub času azda najviac. Reč je predovšetkým o klasických starých displejoch ukazujúcich teplotu klimatizácie či väčšom množstve hardvérových tlačidiel. Musím však oceniť, že aj po rokoch je ovládanie auta jasné a intuitívne.
- Predné sedadlá sú pohodlné, avšak asi by som ich nezaradil medzi to najlepšie čo je na trhu. Sú určené najmä na kratšie trasy v meste, kde svoju úlohu spĺňajú dokonale. Pri dlhšej trase niektorí cestujúci pocítia menšie rozmery auta aj vďaka sedadlám. Oceňujem ich kožené prevedenie a vyšitý nápis „ONE OF 1957“ na operadle.
- Zadné sedadlá sú úplnou núdzovkou. Úprimne, FITA 500 Collezione 1957 je skôr dvojmiestne auto než štvormiestne. O výraznej priestorovej limitácii v oblasti kolien nemusí byť reč, no aj cestujúci s priemernou výškou narazia na limity výšky kabíny. Inými slovami, vzadu som sa do vzpriamenej polohy neposadil bez toho, aby som nemusel otvoriť strechu.
- Obkladová lišta palubnej dosky v béžovej farbe nesie označenie modelu. Ide samozrejme o plastový diel s imitáciou dreva. Interiér je vďaka nej príjemne osviežený. Nakoľko je vnútrajšok auta priestorovo skromnejší, kontrastná lišta ho príjemne opticky zväčšuje.
- Ďalším bodom, ktorý jasne odkazuje na limitovanú sériu FIAT 500 Collezione 1957 je plaketa medzi prednými sedadlami. Podobne ako na okne vzadu vľavo, aj tu je silueta pôvodného a súčasného FIAT 500.
- Ďalší detail minulosti? Kľučka dverí sa výrazným spôsobom odkazuje na minulosť. Podobné riešenia mali kedysi takmer všetky autá. Dnes už je takéto prevedenie kľučky skôr dizajnovým doplnkom.
Dynamika do mesta
Pod kratučkou kapotou Ciquecento pracuje trojvalcový litrový hybridný motor. Čo to v praxi znamená? Jeho výkon je skromných 51 kW. Jeho dynamika teda nie je ukážková, no od auta tohto typu to ani nečakáte. Motor je vyslovene určený na mestskú jazdu. Jeho hybridný pohon by sa dal skôr nazvať akýmsi medzistupňom medzi mild-hybridom a klasickým hybridom.
Na elektrickú energiu dokážete prejsť vyslovene len niekoľko metrov. Hybrid však často využíva elektromotor vo vyšších rýchlostiach kedy dochádza k pomoci spaľovacej jednotke. Výsledkom je, že motor nie je zbytočne vo vysokých otáčkach a jeho prejav je kľudnejší. Na druhú stranu sa však nebojí vybehnúť nad 5-6 tisíc otáčok, čo je sprevádzané aj charakteristickým zvukovým prejavom. A ešte jeden poznatok z testu, neviem či to Fiat urobil naschvál, no z výfuku vychádzajú príjemné športové zvuky až mám miestami pocit, že pod kapotou je niečo omnoho silnejšieho ako litrový hybrid.
Hybridný motor je spojený s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Jednotlivé stupne majú dobre poskladané dráhy. Jednotka je vyslovene určená len na rozbiehanie a následne po vás Fiat okamžite pýta druhý prevodový stupeň. Pohonné ústrojenstvo je tak navrhnuté najmä na mestskú premávku. V diaľničnom tempe síce stíha, no hluk v kabíne je aj vďaka plátennej streche pomerne citeľný.
Rokmi overený dizajn tejto generácie FIAT 500 končí práve s výbavou Collezione 1957. Nostalgický „kukuč“ auta v mnohých vyvoláva pozitívne emócie a okamžite im pred očami premieta pohľad na vinice Toskánska či uličky Turínu.
Čo dodať na záver?
Fiat 500 Collezione 1957 je dokonalou ukážkou talianskeho temperamentu. Na tak malé auto má omnoho viac emócií a odvolávok na minulosť než akékoľvek iné auto, ktoré je dnes na trhu. Bohužiaľ, každý príbeh sa raz končí. 17 rokov na trhu prakticky bez výraznejších zmien však už nedokázali oklamať bezpečnostné pravidlá a tak je limitovaná edícia 1957 kusov tým posledným, čo táto generácia Fiat 500 ponúkne.
Netreba sa však obávať. Fiat 500 tu je aj v modernej podobe s elektrickým pohonom. Pred časom som mal tú časť si toto auto vyskúšať. Navyše sa už o pár týždňov či mesiacov dočkáme nasadenia klasického spaľovacieho motoru pod kapotu novej verzie. Fiat 500 teda s nami zostáva, no jedna z legiend jeho rodovej línie sa s nami definitívne lúči.