Poradňa
Ako predĺžiť životnosť akumulátora: Praktické rady na každodenné jazdenie. Čo robiť a čomu sa vyhnúť?
Aká je životnosť akumulátora a ako ju predĺžiť? To, a chyby, ktorý sa treba vyhnúť, sa dočítate v tomto článku.
Vydané Text: Michal Porubčan
Akumulátor zastáva v automobile dôležitú úlohu: naštartovanie a poháňanie niektorých elektronických spotrebičov, napríklad svetiel. Priemerná životnosť akumulátora je 4-5 rokov. Ako ju však predĺžiť a ako sa k nemu správať počas zimy, ktorá je preňho najnáročnejším obdobím roka? V nasledujúcom článku si povieme pár tipov a trikov.
Pravidelné dobíjanie akumulátora
Hlavne počas zimy je akumulátor nadpriemerne namáhaný. Počas studených štartov sa viac nadrie a počas kratších jázd ho nestíha alternátor dobíjať dostatočne rýchlo. Preto vrelo odporúčame si zakúpiť alebo požičať nabíjačku. Cenovo sa zvyčajne pohybujú medzi 10 – 500 €, ale na naše potreby nám bude stačiť aj jedna z tých lacnejších. Napätie akumulátora by sa malo pohybovať približne 13V, 13,2 má úplne nová batéria. Ak má vaša batéria 12V alebo menej, blíži sa ku koncu svojej životnosti.
Čistenie kontaktov akumulátora
Počas dlhoročného používania autobatérie sa na kontaktoch začne tvoriť oxidácia. Tú treba odstrániť. Najlepšie sa odstraňuje oceľovou kefou alebo brúsnym papierom. Keď sú kontakty v dobrom stave, tak nielenže je akumulátor menej namáhaný pri štartovaní motora, ale navyše uľahčuje alternátoru ho dobiť.
Odpájanie akumulátora
Ak auto nemáte v pláne dlhšiu dobu využívať, tak sa odporúča odpájať negatívny kontakt. Ten býva väčšinou označený čiernou farbou a po odpojení sa odporúča ho zaistiť o niečo nevodivé. Vďaka tomu neprúdi v systéme elektrický prúd a akumulátor sa nevybíja. V prípade, že sa batéria nechá pripojená, prechádza systémom 50 miliampérov, čo z dlhodobého hľadiska akumulátor vybíja.
Dlhé jazdy
Počas dlhších jázd má alternátor viac času dobiť akumulátor a tým pádom predĺžiť čas do dobitia, no v celkovo meradle predĺži životnosť. Alternátor stihne váš akumulátor dobiť do pôvodného stavu po štarte za 20 minút, zo skoro prázdneho do plného hodinu a pol, záleží však od kapacity vašej autobatérie.
Akým chybám sa vyhnúť?
Zapnuté spotrebiče pri vypnutom motore
Možno ste si týmto prešli aj vy. Ráno ste prišli do práce, auto ste zaparkovali, zamkli a šli ste pracovať. O niekoľko hodín ste sa vrátili k autu a po pretočením kľúčika v zapaľovaní ste s hrôzou v očiach zistili, že auto neštartuje. Dôvod? Zabudli ste zhasnúť svetlá a nielenže sa vám vypálili žiarovky, ale dokonca vám vybilo akumulátor. Najhoršie je, že takýmto problémom sa dá predísť jednoduchým skontrolovaním počas odchodu, alebo inštaláciou zariadenia, ktoré vás upozorní na zapnuté svetlá.
,,Nakopnutie“ auta
Pokiaľ vám ide len o to, aby akumulátor vydržal čo najdlhšie, neodporúča sa ho nakopávať, ale radšej auto pomaly dobíjať. Samozrejme nie každý má na to v daný moment čas, ale treba pamätať na to, že počas rýchleho nakopnutia káblami ide do batérie okolo 400 Ampérov, namiesto zvyčajných 200.