Test
Porovnávací test Volvo EX30: Vyskúšali sme dve verzie, získali veľa dojmov a jediný záver
Volvo EX30: štýlové, ekologické a šikovné mestské SUV, ktoré zaujme dizajnom a pokročilými funkciami. Pre Volvo znamená veľa.
Vydané Text: Eva Karolčíková
Volvo EX30 je mestský elektromobil, ktorý si ide svojou vlastnou cestou. Je to malé, obratné a šikovné auto, ktoré sa hodí na každodenné jazdy mestom. Už pri prvom pohľade na toto kompaktné SUV nás zaujal (aj zrak okoloidúcich) jeho moderný dizajn, ktorý kombinuje severskú jednoduchosť s inovatívnymi prvkami.
Napäté línie karosérie sú doplnené o charakteristické detaily, ktoré dávajú autu dynamický vzhľad. Predné svetlá v tvare Thorovho kladiva jednoznačne odkazujú na švédske korene značky a vzadu vodiča zas privítajú viacstupňové svetlá, ktoré dávajú EX30 ten správny high-tech nádych. Tento moderný vzhľad sa spája s praktickosťou, čo ocení každý, kto sa pohybuje v mestskom ruchu. Výsledkom je auto, ktoré je na prvý pohľad atraktívne, ale zároveň praktické.
S dĺžkou 4,23 metra je EX30 o niečo dlhšie ako Renault Megane E-Tech, čo poskytuje dostatok priestoru na pohodlné sedenie vpredu. Pre tých, ktorí hľadajú priestrannosť a komfort, je EX30 rozhodne dobrá voľba. Priestor vzadu je však trošku menší, a to najmä pokiaľ ide o nohy. Kým na predných sedadlách je dostatok miesta, na zadných sedadlách je to už o niečo tesnejšie, najmä pre vyšších cestujúcich. Pre menšie deti alebo na kratšie vzdialenosti to však nie je problém.
EX30 je predovšetkým určené pre páry alebo malé rodiny, ktoré žijú mestom. Ak je treba, prepravíte sa aj na dovolenku, no na dlhé trasy s viacerými dospelými pasažiermi nie je miesta na rozdávanie. Avšak vzhľadom na to, že ide o kompaktné mestské SUV, tento problém nie je neprekonateľný. Pokiaľ sa vozidlo používa prevažne na krátke cesty po meste alebo na výlety s malými deťmi, tento priestor bude úplne postačujúci. Pre rodiny s jedným alebo dvoma deťmi bude EX30 ideálne, no ak máte väčšiu rodinu, pravdepodobne budete potrebovať väčší automobil. Možno nové XC90?
Zabudnite na head-up displej
V interiéri Volvo EX30 sa odráža filozofia značky, ktorá kladie dôraz na jednoduchosť, funkčnosť a kvalitu. Všetky použité materiály sú premyslené a ekologicky šetrné. Volvo sa pochválilo tým, že používa vložky z ľanových vlákien tkané z recyklovaných materiálov a plastové vložky, ktoré pochádzajú z recyklácie plastového odpadu. Netradičné, no kvalitné spracovanie dodáva autu pocit sviežosti a pokroku.
Kľúčovým a vlastne jediným prvkom palubovky, ktorý zaujme, je obrovská 12,3-palcová dotyková obrazovka (nemáte tu ani head-up displej, a v konečnom dôsledku ho ani nepotrebujete). Zobrazenie rýchlosti, jazdné pomôcky, ovládanie klimatizácie a dokonca aj otváranie príručnej skrinky sa vykonáva dotykom na displeji. Mnohé ovládacie prvky sú nahradené dotykovými tlačidlami na volante, čo môže byť pre niektorých vodičov trochu nezvyčajné. Pri prvých jazdách budete musieť chvíľu hľadať, kde sa vlastne čo nachádza.
Na dverách už po novom nenájdete ovládanie okien ani nastavenie zrkadiel. Sťahovať okná v oboch radoch môžete cez mechanické ovládače na lakťovej opierke a spätné zrkadlá zas viete nastavovať kombináciou displeja a tlačidiel na volante. Na druhej strane, obrazovka ponúka veľké množstvo funkcií a možností prispôsobenia, ktoré umožňujú vodičovi nastaviť si auto presne podľa svojich potrieb. Tento nový spôsob ovládania rozhodne zvyšuje technologickú úroveň vozidla, ale zároveň sa s ním treba naučiť zaobchádzať.
Ďalším praktickým prvkom je parkovacia kamera, ktorá je vybavená systémom senzorov. Kamera ponúka výborný prehľad o okolí auta, čo uľahčuje parkovanie, najmä v mestských podmienkach, kde je potrebné rýchlo zaparkovať v úzkych priestoroch. Práca s týmto malým SUV je naozaj hračkou, je veľmi obratné a šikovné, takže sa bez problémov zmestí aj do tých najtesnejších medzier. Rozlíšenie poskytuje realistický pohľad na okolie vozidla, čo umožňuje vodičovi bezpečne manévrovať aj v náročnejších podmienkach.
Kufor s objemom 318 litrov ponúka dostatok miesta na bežné nákupy, tašky alebo menšie batožiny. Alebo aj športový kočík. Ak potrebujete toho naložiť viac, jednoducho sklopíte sedadlá a získate väčší úložný priestor, ktorý je ideálny na krátke výlety alebo prepravu väčších predmetov. Aj keď tento objem nepatrí medzi najväčšie v segmente, pre každodenné použitie je úplne postačujúci.
Volvo EX30 Twin Permormance vs. Single Motor
Volvo EX30 ponúka na výber medzi dvoma typmi batérií, ktoré ovplyvňujú nielen dojazd, ale aj uhlíkovú stopu vozidla. Prvá možnosť – lítium-železo-fosfátová (LFP) batéria s kapacitou 51 kWh – je určená pre verziu Single Motor (šedá testovaná kráska). Druhá, niklovo-kobaltovo-mangánová (NMC) batéria s väčšou kapacitou 69 kWh, je základom pre verziu Single Motor Extended Range, a aj súčasťou verzie motora Twin Permormance.
Čo to znamená v praxi? Ak chcete elektrické SUV, ktoré sa nabíja rýchlo a má dlhší dojazd, verzia s NMC batériou bude pre vás správna voľba. Ak sa však zameriavate na ekologickejší prístup a hľadáte nižšiu uhlíkovú stopu a hlavne nižšiu obstarávaciu cenu, LFP batéria je jednoznačným favoritom. Jej výroba má o 16 % nižší dopad na životné prostredie, čo je v súčasnosti dôležitý aspekt pre mnohých zákazníkov.
LFP batéria však nezaostáva ani prakticky. Aj keď ponúka o niečo kratší dojazd, jej technológia je známa vyššou odolnosťou voči opotrebovaniu a stabilnejším výkonom pri extrémnych teplotách. To môže byť veľká výhoda, najmä ak plánujete jazdiť v rôznych klimatických podmienkach.
Ak jazdíte prevažne po meste alebo absolvujete kratšie trasy, LFP batéria (lítium-železofosfátová) vo verzii Single Motor je ideálnou voľbou. Táto technológia je nielen cenovo dostupnejšia, ale aj šetrnejšia k prírodným zdrojom. Vďaka jednoduchšej chémii výroby má výrazne nižšiu uhlíkovú stopu, a to bez zbytočných kompromisov na výkone.
LFP vs. NMC
Výber medzi LFP a NMC je teda otázkou vašich preferencií:
- LFP je robustnejšia, odolnejšia voči opotrebovaniu a ideálna na každodenné jazdenie. Navyše, jej ekologický profil je výrazne priaznivejší
- NMC zas ponúka dlhší dojazd a vyšší výkon, ale za cenu väčšieho dopadu na životné prostredie
Ak chcete malé SUV s vyšším výkonom a spomínanou NMC batériou, je tu variant EX30 Twin Performance. Príjemne prekvapí 315 kW (428 k) a krútiacim momentom 543 Nm, pričom túto silu prenáša na všetky štyri kolesá. Čísla znejú impozantne, ale pri v každodennej jazde to nemusí byť iba trhač asfaltu, v meste sa správa ticho a nenápadne – ideálny parťák na bežné cesty.
Jeho výkonné vlastnosti sa ukážu až pri dynamickými prejazdami zákrut. S dobrou spätnou odozvou a stabilným správaním na ceste dodá vodičovi pocit istoty. Vďaka trakcii a vyváženiu prednej nápravy budete mať pocit, že všetko máte pod kontrolou. Možno by som ocenila iba lepšie držanie karosérie pri ostrejších manévroch. Ak chcete zažiť za volantom trochu viac zábavy, Twin Performance je rozhodne tolerantnejší ako verzia s jedným motorom, ktorá môže byť trochu netaktná v zákrutách.
A čo sa týka zrýchlenia? Twin Performance je neskutočne živé. Akcelerácia je typická pre každý elektromobil, ale v tomto prípade ani v náročných situáciách nezaznamenáte žiadne výrazné ubratie výkonu. Dokonca aj pri rýchlostiach nad 125 km/h je zvuk na palube skôr tlmený, takže sa môžete sústrediť na jazdu alebo rozhovor so spolujazdcom. Rýchlosť naskočí bez toho, aby ste museli čeliť nepríjemnému aerodynamickému hluku, čo je príjemné, keď si porovnáte, ako to vyzerá u niektorých iných konkurentov.
Na druhej strane, variant s názvom Single Motor kombinuje menší akumulátor a jeden motor s výkonom 200 kW (272 k) na zadnej náprave. To je stále viac než dosť. Zrýchlenie pri stovke zďaleka nekončí, pretože z 80 na 120 km/h to vytiahne za 3,9 sekundy, pričom predbiehanie zvládne mihnutím oka. Tento nápor výkonu dobre zvláda aj podvozok, ktorý s vami nebojuje, a to ani za mokra, kde sa elektronika okamžite snaží „upokojiť“ zadnú nápravu. Trochu tejto ráznosti by sme však vymenili za väčšiu autonómiu. Pri výkonnejšej verzii je jasné, že dojazd klesá úmerne s používaním plynového pedálu, no Single Motor a jeho 51 kWh LFP batéria stačí prevažne do mesta.
Spotreba Volvo EX30 Single Motor
Mesto + okresky | 17,6 kWh/100 km |
Mesto | 16,2 kWh/100 km |
Diaľnica (130 km/h) | 22,5 kWh/100 km |
Diaľnica (110 km/h) | 20,9 kWh/100 km |
Spotreba Volvo EX30 Twin Performance
Mesto + okresky | 19,6 kWh/100 km |
Mesto | 16,4 kWh/100 km |
Diaľnica (130 km/h) | 24,3 kWh/100 km |
Diaľnica (110 km/h) | 22,0 kWh/100 km |
Poznámka redakcie: Vozidlá boli testované v teplotách pohybujúcich sa v rozmedzí -4 °C do + 5 °C.
Dojazd, spotreba a nabíjanie podľa WLTP | ||
Single Motor | Twin Performance | |
Dojazd kombinovaný | 337 km | 450 km |
Dojazd mesto | 441 km | 590 km |
Celková spotreba na 100 km | 17,1 kWh | 17,5 kWh |
Spotreba v meste na 100 km | 13,1 kWh | 13,5 kWh |
Nabíjanie doma (11 kW) 0 – 100 % | 6 hodín | 8 hodín |
Nabíjanie na stanici (175 kW) 10 – 80 % | 26 minút | 26 minút |
Celkový dojem?
Volvo EX30, či už Twin Performance alebo Single Motor, je živé, komfortné a plné výkonu, ktorý v mestskom prostredí ani nepostrehnete. To všetko s elegantným, tichým chodom a pohodlným jazdným zážitkom. Je to elektromobil, ktorý vás nesklame, ak hľadáte moderné, praktické a ekologické auto do mesta. Svojím jednoduchým, ale inovatívnym dizajnom, prepracovanými materiálmi a technologickými vychytávkami je skvelou voľbou pre tých, ktorí hľadajú kvalitne spracované vozidlo na každodenné používanie. Záleží, čo preferujete – výkon alebo nižšiu cenu? To, že budú na ňom visieť všetky oči, je už iba čerešnička na torte.