Aktualita
Aký ste šofér? Štatistiky slovenských vodičov hovoria, že tretina z nás úmyselne ohrozuje ostatných
1 z 5 vodičov je ochotný vystúpiť z auta a vybaviť si to s vami „zoči-voči“. Naozaj je väčšina šoférov v neustálom napätí?
Vydané Text: Marek Lehmann
Ste si istí, že patríte medzi vzorných vodičov? Čerstvé výsledky 14. Barometra zodpovedného šoférovania od Nadácie VINCI Autoroutes, vypracované agentúrou Ipsos, ukazujú, že realita na európskych cestách je omnoho zaujímavejšia (a znepokojujúcejšia), než by ste čakali. Zúčastnilo sa ho viac ako 12-tisíc vodičov z 11 krajín a odhalilo mnohé zlozvyky i rizikové správanie, ktoré sa nevyhýbajú ani slovenským vodičom.
Konflikty za volantom: Vrieskanie, trúbenie a lepenie sa na iné auto
Situácia na cestách je napätá. Až 83 % európskych vodičov priznáva, že sa obáva agresívneho správania iných šoférov. Nadávky rozdáva viac ako polovica opýtaných, trúbenie či „lepenie sa“ na auto pred sebou používajú ako formu protestu desiatky percent. A čo je horšie, 21 % šoférov neváha vystúpiť z auta a „vysvetľovať“ si situáciu osobne. Slovenskí vodiči sa od európskeho priemeru veľmi nelíšia – agresivita je viditeľná aj u nás.
- 83 % európskych vodičov tvrdí, že sa obáva agresívneho správania iných vodičov (83 % slovenských vodičov);
- 52 % opýtaných priznáva, že nadáva iným vodičom (43 %);
- 50 % trúbi na vodičov, ktorí ich vytáčajú (47 %);
- 31 % sa úmyselne „nalepí“ na vozidlo vodiča, ktorý ich vytáča (24 %);
- 21 % vystúpi z vozidla, aby si vyjasnilo situáciu s iným vodičom (24 %).
Pravidlá cestnej premávky sa často porušujú bez ohľadu na bezpečnosť.
Inzercia
- 85 % európskych vodičov tvrdí, že prekračuje povolenú rýchlosť o niekoľko kilometrov za hodinu (84 % slovenských vodičov);
- 58 % respondentov tvrdí, že nedodržiava bezpečnostné vzdialenosti (56 %);
- 53 % jazdí v strednom pruhu diaľnice, keď je pravý pruh voľný (47 %);
- 35 % predbieha vpravo na diaľnici (24 %).
Rozptýlenie a únava
Moderná doba si vyžiadala svoju daň. Telefón za volantom používajú viac ako dve tretiny vodičov a až 44 % z nich to robí pravidelne. To často vedie k nehodám alebo situáciám, ktoré sa takmer skončili tragicky. Navyše, 38 % šoférov pripúšťa, že jazdí aj vtedy, keď sú unavení. Nejde pritom len o nepozornosť – pre mnohých je únava taká veľká, že im za volantom „padá hlava“. A hoci by si mohli jednoducho zdriemnuť, väčšina to ignoruje.
- 77 % európskych vodičov používa za volantom smartfón alebo programujú GPS (80 % Slovákov);
- 67 % používa telefón za volantom (+4 v porovnaní s rokom 2018; 71 %) a 44 % dokonca pravidelne (43 %). Bluetooth je čoraz rozšírenejší: 57 % vodičov ho používa na telefonovanie (+12 v porovnaní s rokom 2018; 58 %);
- Z tých, ktorí používajú telefón, 14 % malo alebo takmer malo nehodu v dôsledku používania telefónu za volantom (13 %);
- 84 % vodičov tvrdí, že počas jazdy niekedy odvráti pohľad od cesty na viac ako 2 sekundy (+6 za 4 roky; 75 %).
38 % európskych šoférov tvrdí, že šoférujú, keď sa cítia veľmi unavení (30 % slovenských vodičov). Patrí medzi nich:
- 38 % (42 %) už malo dojem, že im za volantom padala hlava oproti 26 % vodičov vo všeobecnosti (27 %) ;
- 18 % (20 %) malo nehodu alebo takmer malo nehodu v dôsledku spánku za volantom, oproti 13 % vodičov vo všeobecnosti (12 %) ;
- 38 % (35 %) sa nikdy nezastaví na zdriemnutie oproti 38 % vodičov vo všeobecnosti (40 %).
Mladí muži v rizikovej zóne
Závažné čísla prichádzajú aj pri téme alkoholu a drog. Viac ako 17 % mužov vo veku 25 – 34 rokov v Európe si sadne za volant pod vplyvom alkoholu. Marihuana nie je výnimkou – 9 % šoférov priznáva, že jazdili po jej užití. Tragédií je potom neúrekom – až 40 % z tých, ktorí šoférovali pod vplyvom, priznávajú, že mali alebo takmer mali nehodu.
- 17 % mužov vo veku 25 až 34 rokov (12 % slovenských mužov vo veku 25 až 34 rokov) už šoférovalo pod vplyvom alkoholu, t. j. keď prekročilo povolenú hranicu alkoholu a pociťovalo účinky alkoholu na svoj fyzický stav alebo vnímanie, oproti 7 % vodičov vo všeobecnosti (3 %) ;
- 9 % mužov vo veku 25 až 34 rokov (7 % slovenských mužov vo veku 25 až 34 rokov) už šoférovalo po fajčení marihuany oproti 4 % vodičov vo všeobecnosti (1 %);
- 26 % všetkých šoférov, ktorí uviedli, že šoférovali pod vplyvom alkoholu, šoférovalo aj po fajčení marihuany (25 %);
- 40 % vodičov, ktorí si sadli za volant pod vplyvom alkoholu, už malo alebo takmer malo nehodu súvisiacu s týmto excesom (53 %).
Chcete nové auto bez úveru? Tieto 4 modely majú najnižšiu cenu na trhu