Zaujímavosť
Peugette: Keď Peugeot a Pininfarina stavili na zábavu. Snívali o revolúcii, ktorá sa nikdy nekonala
Príbeh Peugette – auta, ktoré malo osloviť mladých vodičov svojou cenou, štýlom a jednoduchosťou, no nikdy sa nedostalo na cesty.
Vydané Text: Eva Karolčíková
Niektoré príbehy automobilového sveta začínajú veľkolepo, no končia iba vo forme výkresov a prototypov. Jedným z takých je aj Peugeot Peugette – malé auto s veľkými ambíciami, ktoré nikdy neprešlo do sériovej výroby. Peugette pritom začalo ako darček. Na oslavu 25 rokov spolupráce s Peugeotom vytvoril taliansky majster karosérie Pininfarina dva prototypy. Idea? Ponúknuť mladým ľuďom ľahké, lacné a zábavné auto. A meno? Peugette – láskavé, hravé a dokonale vystihujúce charakter malého vozidla.
Základ z modelu 104 ZS: drobček s ostrými líniami
Peugette vychádzala z platformy Peugeotu 104 ZS, trojdverového kupé s dĺžkou len 3,33 metra. Jej dizajn bol minimalistický, s ostrými uhlami a symetrickými dielmi, aby sa zjednodušila výroba a ušetrili náklady. Dokonca predný a zadný kryt bol navrhnutý tak, aby ste ich mohli medzi sebou meniť. Interiér? Ešte jednoduchší. Dve sedadlá, volant a štyri malé prístroje na palubnej doske. Všetko bolo podriadené myšlienke dostupného športového auta pre mladých.
Dynamika ukrytá v drobnom balení
Pod kapotou by ste našli motor 1,1 l s výkonom 66 koní. Na dnešné pomery možno slabé číslo, no pri hmotnosti len 740 kg dokázal tento drobček vyvinúť rýchlosť až 155 km/h. Pre mladých jazdcov v 70. rokoch to bolo viac než postačujúce na dynamickú jazdu. Peugette navyše ponúkala variabilitu – mohla byť kabrioletom s mäkkou alebo pevnou strechou, alebo sa z nej dal spraviť jednomiestny roadster s jednoduchým veterným štítom.
Prečo sa Peugette nikdy nevyrábala?
Aj keď mala potenciál stať sa ikonou mladých vodičov, Peugeot ju nikdy neposunul ďalej než na autosalón v Ženeve v roku 1976. Automobilka totiž čelila finančným problémom a sústreďovala sa na rokovania o kúpe Chrysler Europe. Malé športové auto nezapadalo do plánov racionalizácie výroby. A tak ostala len štúdiou…
Sedmička najlepších európskych áut roka: Tieto autá chcú ovládnuť Európu v roku 2025. Ktoré vyhrá?