Aktualita

Autá do centra nepatria! Usúdili v európskom hlavnom meste a prišli s ráznym riešením

Nové pravidlá povoľujú vstup do centra len vybraným skupinám vozidiel. Jazdiť tu môžu záchranné služby, autobusy, taxíky, ľudia so zdravotným postihnutím a domáci.

Vydané  Text: 

Paríž urobil ďalší výrazný krok k zlepšeniu kvality života v centre mesta. Od 4. novembra je tu zakázaná tranzitná doprava v zóne pokrývajúcej 1. až 4. obvod, teda v najfrekventovanejšej časti centra mesta. Do zóny patrí napríklad aj Louvre či Tuilerijské záhrady. Toto opatrenie je súčasťou politiky tamojšej starostky Anne Hidalgo, ktorá si dala za cieľ znížiť hustotu dopravy a zlepšiť ovzdušie v hlavnom meste.

Nové pravidlá povoľujú vstup do tejto zóny len vybraným skupinám vozidiel. Jazdiť tu môžu záchranné služby, autobusy, taxíky, ľudia so zdravotným postihnutím a vodiči, ktorí v tejto oblasti bývajú alebo pracujú. Výnimku dostáva aj tzv. cieľová doprava, teda návštevníci, ktorí idú do lekárne, na nákup alebo do kina. Štandardný prechod cez túto oblasť je však úplne zakázaný, aby sa znížila dopravná záťaž.

Sťažovali sa najmä obyvatelia zón

Mesto rozhodnutie zverejnilo 31. októbra a už o pár dní neskôr začali tieto nové opatrenia platiť. Očakáva sa, že doprava v zóne klesne až o 30 %, čo by malo priniesť najmä zníženie hluku a zlepšenie čistoty ovzdušia. Tento krok prišiel po častých sťažnostiach obyvateľov centra, ktorí sa cítili obťažovaní neustálym ruchom a smogom. Aj medzinárodné štatistiky hovorili o tom, že Paríž je stále medzi tými najviac znečistenejšími hlavnými mestami.

Inzercia

Nové pravidlá povoľujú vstup do centra len vybraným skupinám vozidiel. Jazdiť tu môžu záchranné služby, autobusy, taxíky, ľudia so...

Vynucovanie pravidiel bude prebiehať cez systém kontroly dokladov o trvalom pobyte a online notifikáciách. Prvé dni sú však v znamení prechodného obdobia, aby si ľudia zvykli na nové podmienky. Realizácia tohto projektu sa ťahala viac ako tri roky, hlavne kvôli ťažkým rokovaniam s políciou, ktorá má na starosti kontrolu dodržiavania pravidiel. Nakoniec ale došlo k dohode, pričom ale bola zóna o niečo zmenšená oproti pôvodnému plánu.

Tento krok kopíruje ďalšie iniciatívy Paríža, ako napríklad zvýšenie poplatkov pre SUV v meste. Cieľom je znížiť počet veľkých áut v uliciach a podporiť prechod na ekologickejšie formy dopravy, prípadne štandardnú mestskú dopravu, ktorej sieť je v hlavnom meste Francúzska veľmi dobre nastavená.







Inzercia