Prvá jazda
Prvá jazda Opel Grandland: Hybridný, plug-in alebo elektrický? Má odpoveď na všetko
Opel Grandland je významnejší, než sa môže na prvý pohľad zdať. Je to prvý Opel stojaci na úplne novej platforme a prináša dizajnové aj technologické novinky, pričom si ctí právo výberu typu motora.
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Máte to radšej trošku hybridné? Tak na 48 voltov? Alebo veľmi hybridné s elektrickým dojazdom 87 km? Alebo ste sa už posunuli a preferujete čistú elektrinu? To, že vám nový Opel Grandland dá takto veľkoryso na výber, je veľmi sympatické.
Minimálne rovnako sympatické ako dizajn tejto novinky. Patrí totiž k tým odvážnejším a to sa cení. Ak by ste Grandland takto niekde zbadali na autosalóne, pokojne by ste si mohli myslieť, že ide o štúdiu. Nasvedčuje tomu nové 3D stvárnenie masky Vizor, osvetlené logo blesku a najmä zadná časť auta. Ale nie. Štartuje, jazdí, bliká a trúbi. A my sme si ho vyskúšali v okolí jeho rodného Rüsselsheimu.
Inzercia
Nový Grandland je od predchodcu väčší vo všetkých smeroch. Len do dĺžky narástol o 173 mm a do šírky až o 49 mm! V praxi to znamená o 20 mm viac priestoru na nohy vzadu, čo sa hodí, ale aj batožinový priestor s objemom 550 litrov. Ďalších, až 36 litrov každodenných vecí, natlačíte do odkladacích priestorov rozmiestnených po celej kabíne.
Zaujímavý je polopriehľadný Pixel box v stredovej konzole, pod ktorým sa nachádza bezdrôtová nabíjačka na telefón. Páči sa mi, že Opel odolal pokušeniu inštalovať do stredu palubnej dosky obrazovku, za akej veľkosť by sa pred pár rokmi nehanbila priemerná postsocialistická domácnosť.
Miesto toho je tu mimoriadne elegantný 16-palcový širokouhlý displej. Nie je teda rozhodne malý, ale jeho zapracovanie je elegantné. Nezabudlo sa však na tlačidlá, ktorými môžete ovládať tie najdôležitejšie funkcie. Opäť plusový bod.
Opel je známy tým, že prináša do danej cenovej hladiny medzi prvými technológie z vyšších tried. V tomto prípade prepašoval do svojej triedy HD matrix svetlá, ktoré sa v reči značky Opel nazývajú Intelli-Lux HD s 25 600 svetelnými prvkami v každom svetlomete. Vďaka tomu sa dajú nechcené objekty zatieniť oveľa presnejšie než doteraz a vodičovi zostáva viac osvetlenej plochy. Plusom je zjemnenie osvetlenia dopravných značiek.
A teraz detailnejšie o pohonných jednotkách. Nová architektúra STLA Medium umožňuje montáž až 97 kWh batérie a dojazd až cca 700 km podľa WLTP. Zároveň je však pripravená aj na spaľovací motor, či jeho kombináciu s batériou. Grandland Electric bude využívať 73, alebo 82 kWh batériu a dosiahne dojazd 523, resp. 582 km. Výkon 157 kW (213 k) a 345 Nm stačia na svižné jazdné vlastnosti. Svižné je aj nabíjanie s maximálnym výkonom 160 kW.
Plug-in hybrid pozostáva zo 110 kW (150 k) spaľovacieho benzínového motora s tajným objemom a konfiguráciou (ozaj sa tým Opel nechváli, bohvie prečo) a 92 kW elektromotora. So systémovým výkonom až 143 kW (195 k) zrýchli na stovku za slušných 7,8 sekundy. Dodajme, že 87 km čisto elektrický dojazd umožňuje 17,9 kWh batéria.
Základom bude mild-hybridná verzia s 1,2-litrovým preplňovaným trojvalcom (no vidíte, že to ide) s výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 230 Nm, ktorý v potrebných chvíľach doplňuje elektromotor dodatočným výkonom 21 kW (28 k). Malý motor na také veľké auto? Možno, ale zrýchlenie na 100 km/h za 10,2 sekundy rozhodne nepatrí k najhorším a mild-hybrid dokáže pekne potiahnuť v nižších otáčkach, kým sa benzínový motor iba zobúdza.
A čo jazdné vlastnosti? Tu Opel tradične nešetril a doprial modelu Grandland naše obľúbené tlmiče s technológiou FSD – Frequency Selective Damping. To znamená, že na nerovnostiach sa tlmiče s povrchom cesty nehádajú, ale v zákrutách si stoja za svojím. Tešíme sa na podrobnejší test v domácich podmienkach!
TEST Opel Combo: Priestranný interiér, ktorý môže očariť aj fanúšikov SUV
Juraj Hrivnák
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.