Poradňa
Skratky na pneumatikách: Ako sa v nich vyznať? Čísla, symboly a kódy, ktoré musíte poznať
Symboly a rôzne iné označenia, s ktorými sa stretávame na pneumatikách, môžu na prvý pohľad pôsobiť mätúco.
Preto sme pre vás zhrnuli tie najpodstatnejšie informácie o označeniach pneumatík, ktoré pomôžu ako teraz, tak aj po celý rok.
Vydané Text: Peter Piar
Každý pozorný vodič si už určite všimol, že bočnice jeho pneumatík pokrýva spleť rôznych označení, číslic a symbolov. Tieto skratky sú pritom špecifické údaje popisujúce daný typ pneumatiky. U drvivej väčšiny výrobcov sa pravidlá pre označovanie zhodujú, vďaka čomu má väčšina pneumatík podobnú logiku kódov. Okrem označenia výrobcu sa tu uvádzajú napríklad aj špecifické rozmery pneumatiky, typ konštrukcie, dátum výroby alebo obdobie, pre ktoré je určená.
Dôležité je však uvedomiť si, že aj keď výrobcovia na pneumatikách uvádzajú rovnaké typy údajov, umiestenie a dôraz na ich výraznosť sa môže líšiť. Takisto, rôzni výrobcovia môžu na svojich pneumatikách uvádzať aj ďalšie dodatočné údaje či varovania, ktoré u iných výrobcov nájsť nemusíme. Preto je potrebné vždy pozorne čítať.
Čo hľadať?
Najvýznamnejším označením pneumatiky je práve kód popisujúci jej rozmery a konštrukciu. Preto sa často jedná o najvýraznejší prvok grafiky na bočnici. Pozostáva zo špecificky zoradených písmen a číslic. Toto zoradenie má svoj význam, nakoľko každý údaj v tomto usporiadaní vyjadruje vlastnosti špecifické pre daný typ pneumatiky. Všetky tieto údaje a ich variácie, budú vysvetlené nižšie. Ako príklad nám poslúži tento obrázok:
Inzercia
Rozmery pneumatiky
Pre názornú ukážku si z vyššie uvedeného príkladu určíme rozmery danej pneumatiky. V označení sú pre tento účel uvedené 3 údaje.
- Šírka pneumatiky uvedená v milimetroch. Pri tejto pneumatike ju popisuje číslo 205, čo teda znamená, že šírka pneumatiky je 205 mm.
- Profil pneumatiky uvedený v percentách. V tomto prípade ho popisuje číslo 55, čo znamená, že profil pneumatiky je 55% z 205 mm, teda 112,75 mm.
- Priemer ráfika v palcoch, ktorý v tomto prípade popisuje číslo 16. Niektorí výrobcovia ho pri označovaní neoddeľujú od písmena popisujúceho konštrukciu pneumatiky. Preto na niektorých pneumatikách môžeme nájsť údaj napríklad R16, inde zas R 16. Nesúvisia však spolu, preto sa nenechajte spliesť.
Typ konštrukcie
Vo vyššie uvedenom obrázku sme si okrem iného spomenuli aj označenie typu konštrukcie. To závisí od spôsobu, akým je pletená kordová kostra pneumatiky.
Radiálne pneumatiky sú dnes najpoužívanejším typom. Ich kostra je pletená kolmo na bočnice pneumatiky a dodatočne zosilnená pletením pozdĺžnym so smerom jej otáčania, vďaka čomu poskytuje najlepšie jazdné vlastnosti. Nesie označenie písmenom R.
Okrem toho sa však môžeme stretnúť aj s označením písmenami B, C alebo D. Tieto písmená označujú takzvané diagonálne pneumatiky, ktoré majú diagonálne pletenú kostru, pevnejšie bočnice a vyššiu odolnosť proti prerazeniu.
Záťažový index
Záťažový index pneumatiky je číslo vyjadrujúce, akú hmotnostnú záťaž (v kilogramoch) zvládne jedna pneumatika. Výber pneumatiky so správny záťažovým indexom závisí od viacerých faktorov, menovite od konštrukčnej hmotnosti vozidla a od účelu, na aký bude využívané, respektíve ako bude hmotnostne zaťažované. Nakoľko je záťažových indexov veľké množstvo, určujú sa z pomerne rozsiahlej tabuľky. Len pre obraz, najmenší hmotnostný index vyjadruje číslo 50, ktoré označuje pneumatiku schopnú vydržať záťaž najviac 190 kg. Naproti tomu najväčší záťažový index popisuje číslo 124, čo označuje pneumatiku schopnú vydržať záťaž až 1600 kg.
V našom príklade je uvedený záťažový index 91, čo je pneumatika schopná odolávať záťaži najviac 615 kg.
Rýchlostný index
V označení pneumatiky rovnako môžeme nájsť aj takzvaný rýchlostný index. Ten vyjadruje, pre akú maximálnu rýchlosť je pneumatika stavaná. Najbežnejšie sú:
- Q – do 160 km/h
- R – do 170 km/h
- S – do 180 km/h
- T – do 190 km/h
- H – do 210 km/h
- V – do 240 km/h
- W – do 270 km/h
- Y – do 300 km/h
Dátum výroby (DOT kód)
Najmä staršie pneumatiky starnutím strácajú jazdné vlastnosti. Preto nie je na škodu skontrolovať si kód DOT. Jedná sa o označenie, ktoré uvádza približný dátum výroby jednotlivej pneumatiky. Má formu štvormiestneho čísla, pred ktorým často stojí aj samotné označenie DOT, prípadne aj iné údaje. Prvé dvojčíslie DOT kódu uvádza týždeň v roku, v ktorom bola konkrétna pneumatika vyrobená. Druhé dvojčíslie zas uvádza samotný rok výroby pneumatiky. Teda napríklad pneumatika s údajom DOT 0618 bola vyrobená v šiestom týždni v roku 2018.
Zimné a celoročné pneumatiky
Nie je to tak dávno, čo sa spôsob označovania zimných pneumatík stal predmetom horúcich debát. Od 1. októbra 2024 mala v našom zákone nastať zmena, ktorá zimné a celoročné pneumatiky s označením M+S (Mud+Snow, slovensky Blato+Sneh) a jeho obdobami M.S a M&S už nepovažovala za vhodné pre zimné obdobie. Ale, aj keď sa v niektorých európskych krajinách sprísňujú predpisy pre výrobcov, vodiči môžu byť pokojní. „Pre spotrebiteľov sa nič nemení, nové pravidlá sú zamerané len na výrobcov,“ vysvetľuje Ľubomír Moravčík, riaditeľ štátneho dopravného úradu. „Predpisy o typovom schvaľovaní vozidiel a ich systémov, komponentov alebo samostatných technických jednotiek stanovujú v prípade sprísnenia technických požiadaviek termín, od kedy výrobcovia musia plniť nové technické požiadavky a zároveň stanovujú, do kedy je možné tieto výrobky v prípade neplnenia nových technických požiadaviek uvádzať na trh.“ Ako doplnil, „tieto termíny nemajú nič spoločné s používaním vozidiel a ich systémov, komponentov alebo samostatných technických jednotiek pokiaľ boli výrobcom uvedené na trh v správnom termíne.“ Legálne sú teda pneumatiky ako s označením M+S, tak aj 3PMSF.
A čo hovorí zákon? Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke vo svojom § 38 stanovuje, že ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami. Motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca, pokiaľ nastanú vyššie prípady týkajúce sa zhoršených podmienok.
Ďalšie označenia
Okrem vyššie uvedených označení existuje ešte zopár údajov, ktoré môžeme na pneumatikách nájsť, no v prípade osobných áut sú menej časté. Radia sa sem napríklad skratky XL alebo RF, ktoré označuje pneumatiky so zvýšenou nosnosťou. Pozornosť si tiež zaslúži aj symbol tl, ktorý označuje bezdušové pneumatiky. Okrem už spomínaného písmena Y, ktoré je najvyšším rýchlostným indexom, sa pre vysokorýchlostné pneumatiky zas zvykne používať aj označenie ZR.
Tabuľky tlakov
Správne obutie vozidla je jedna vec, správny tlak v pneumatikách druhá. Množstvo vodičov často podceňuje podstatu správneho nahustenia pneumatík. Okrem drahých a častých návštev v pneuservisoch im tak hrozí aj nebezpečenstvo nehody a úrazu. Prehustenie pneumatiky rozhodne nie je dobré pre jej životnosť, ani pre jazdné vlastnosti. Podhustená je však oveľa nebezpečnejšia. Okrem toho, že má tendenciu viac sa opotrebovávať okolo vonkajších hrán kontaktnej plochy, má výrazne podhustená pneumatika aj vyšší valivý odpor. Vďaka tomu zvyšuje spotrebu vozidla, je náchylnejšia na prehrievanie, opotrebenie a v kritických prípadoch aj zlyhanie.
Aby sa predišlo zbytočným nepríjemnostiam, vodiči by si mali tlak v pneumatikách kontrolovať pravidelne a podľa výrobcom uvedených údajov. Tie sa dajú nájsť v tabuľke tlakov. Väčšina áut ich má ukryté v ráme dverí vodiča. Niektoré autá ich ale môžu mať ukryté napríklad pod vekom palivovej nádrže, alebo na iných špecifických miestach.
Tieto tabuľky uvádzajú predpísaný tlak v pneumatikách o rozmeroch, ktoré boli pre auto schválené, respektíve nimi bolo vybavené od výroby. Rovnako tabuľky určujú tlaky pre rôzne situácie podľa potreby využitia, ako napríklad úsporná jazda, zvýšená hmotnostná záťaž posádkou a batožinou, či jazda vysokými rýchlosťami.
Slovenskí vodiči sa nemusia báť, od 1. októbra 2024 sa na zimných pneumatikách nič nemení