Zaujímavosť
Nečakané spory o názvy modelov! Kto komu „ukradol“ meno? Čo ak by neexistovalo Porsche 911?
Viete, ktoré známe modely takmer dostali iné mená? Viete si predstaviť, že by neexistovalo Porsche 911? Aj takéto bývajú spory v zákulisí.
Vydané Text: Marek Lehmann
V automobilovom priemysle je rozmanitosť modelov a výrobcov obrovská. Preto je celkom prirodzené, že sa rôzne značky občas dostanú do konfliktov ohľadom názvov svojich modelov. Tieto „menovacie“ spory sú častejšie, než by sa mohlo zdať, a pritom nejde len o dávnu históriu, ale aj o súčasnosť. Niektoré z týchto prípadov sú skutočne fascinujúce. Tu je niekoľko z nich.
Ford vs Ferrari
Ani Formula 1 nie je výnimkou, keď dôjde na spory o názvy modelov. Príkladom je konflikt medzi Fordom a Ferrari. Ford už dlhé roky predáva svoj populárny model pick-upu F-150 v Spojených štátoch. Ferrari však plánovalo tento názov použiť pre svoje auto v sezóne Formuly 1 v roku 2011. Chceli si uctiť 150. výročie talianskej jednoty. Nakoniec však Ferrari od názvu F-150 ustúpilo a muselo sa uspokojiť s inou verziou, aby sa vyhlo konfliktu s americkým gigantom.
Peugeot vs Porsche
Kto by si pomyslel, že najznámejší športiak na svete, Porsche 911, mal pôvodne iný názov? Keď Porsche uviedlo na trh tento ikonický model, pôvodne ho nazvali Porsche 901. Problém však nastal, keď si francúzska automobilka Peugeot nárokovala právo na všetky trojčíselné názvy s nulou uprostred. Výsledkom bola žaloba, ktorú podal Peugeot na Porsche. To bolo nútené názov zmeniť na 911, čo je trojčíslie, ktorý dnes pozná celý svet. Stále však existuje niekoľko vzácnych modelov označených ako 901, ktoré sú dnes považované za skutočne zberateľské rarity.
Fiat vs Seat
V 80. rokoch došlo k pomerne napätému rozchodu medzi španielskou značkou Seat a talianskym Fiatom. Seat sa snažil zachovať svoju verziu Fiatu Ritmo, čo sa Talianom veľmi nepáčilo. Nasledoval súdny spor, kde Fiat tvrdil, že Seat Ronda je len ďalšou verziou ich modelu. Seat sa však dokázal obhájiť tým, že zaviedol nové komponenty a dostal povolenie model ponechať. Tento prípad ukázal, že na vytvorenie nového auta stačí niekedy pár úprav.
Fiat vs Audi
Audi a Fiat sa dostali do konfliktu kvôli označeniam Q2 a Q4, ktoré si Fiat registroval pre svoje modely s rôznymi pohonmi. Audi však túto nomenklatúru plánovalo použiť pre svoje SUV modely, pričom už vtedy sa na trhu objavil model s označením Q2. Po vyjednávaní dospeli k dohode, že Audi zaplatí Fiatu za právo používať tieto označenia. Konflikt sa tak uzavrel elegantným spôsobom.
Audi vs NIO
Čínska automobilka NIO a nemecké Audi sa stretli na súde v Mníchove, keď Audi obvinilo NIO z príliš podobného názvu ich modelov ES6 a ES8 voči modelom S6 a S8 od Audi. Súd v januári 2023 rozhodol v prospech Audi, čo prinútilo NIO upraviť názvy modelov na nemeckom trhu. Tento prípad jasne dokazuje, že pre nemecké značky je ochrana mena veľmi dôležitá a že budú hájiť svoje záujmy aj za cenu dlhých súdnych sporov.
Aston Martin vs Porsche
Porsche 911 je ikonickým modelom, ktorý sa objavuje aj v ďalších sporoch. Tentokrát sa do hry dostal Aston Martin so svojím športovým modelom Vantage, ktorý chcel nazvať GT3 RS – rovnako ako verzia Porsche 911. Aby sa však vyhli právnym komplikáciám, Aston Martin sa rozhodol zmeniť názov na GT12. Tento prípad je dobrým príkladom toho, ako sa automobilky môžu flexibilne prispôsobiť, aby predišli zbytočným konfliktom.
Renault vs Fiat
A nakoniec tu máme Fiat a Renault. Fiat mal v pláne pomenovať druhú generáciu modelu Panda názvom Gingo. Renault sa však ozval s námietkou, že meno Gingo je príliš podobné ich modelu Twingo. Po niekoľkých konzultáciách Fiat ustúpil a zachoval meno Panda, a vyhol sa tak súdnemu sporu. Niekoľko exemplárov sa však predsa len stihlo vyrobiť s označením Gingo, čo z nich dnes robí zaujímavé zberateľské kúsky.