Aktualita
Slovensko v porovnaní s Európou: Je náš trh s ojazdenými autami bezpečný? Podľa CarVertical…
Transparentnosť trhu s ojazdenými vozidlami v Európe podľa štúdue CarVertical značne kolíše, pričom najbezpečnejšie podmienky nájdete v západnej Európe.
Vydané Text: Ivan Kratochvíl
Trh s ojazdenými autami prechádza neustálymi zmenami, čo prináša rôzne riziká pre kupujúcich v jednotlivých krajinách. S cieľom preskúmať úroveň transparentnosti v tomto segmente uskutočňuje spoločnosť CarVertical každoročný prieskum s názvom Index transparentnosti trhu. V roku 2024 bol tento index zostavený na základe údajov z 25 krajín, pričom analýza zahŕňala niekoľko dôležitých ukazovateľov, ako sú:
- Podiel áut s upraveným počítadlom kilometrov
- Priemerný rozdiel v kilometroch pri manipulovaných odometroch
- Podiel poškodených áut
- Priemerná výška poškodenia
- Podiel dovezených ojazdených vozidiel
- Priemerný vek kontrolovaných áut
Tieto faktory pomáhajú určiť úroveň rizika pre kupujúcich. Čím vyššie hodnoty dosahujú, tým menej transparentný je trh pre spotrebiteľov.
Najtransparentnejšie trhy v Európe
Spojené kráľovstvo aj naďalej vedie v rebríčku transparentnosti, keďže len 2,1 % vozidiel vykázalo manipuláciu s kilometrami a 17,8 % áut bolo poškodených. Keďže Veľká Británia využíva najmä vozidlá s volantom na pravej strane, len 2 % vozidiel sú importované, čo pozitívne vplýva na zníženie podvodov. Medzi päť najlepších trhov patria aj Taliansko, Švajčiarsko, Nemecko a Švédsko, kde sú podvody s odometrom a poškodením áut tiež menej časté.
V západnej Európe a Škandinávii sú riziká pre kupujúcich nižšie vďaka prísnejším zákonom a mladším vozidlám, čo umožňuje spotrebiteľom lepšie dôverovať histórii vozidiel.
Najmenej transparentné trhy: Stredná a východná Európa
Východoeurópske trhy, ako sú Ukrajina, Lotyšsko, Litva, Rumunsko a Estónsko, zaznamenali najnižšiu úroveň transparentnosti. Časté manipulácie s kilometrami, poškodenia vozidiel a vysoký podiel dovozov starších áut zvyšujú riziko pre spotrebiteľov. Napríklad Lotyšsko vedie v podvodoch s kilometrami (11,1 %), zatiaľ čo Poľsko má najviac poškodených áut (62,1 %). Nižšia kúpyschopnosť obyvateľov východnej Európy vedie k dopytu po lacnejších autách, čo často láka dovozcov a predajcov na prepravu starších či poškodených vozidiel z krajín so silnejšou ekonomikou.
Najviac importovaným trhom je Ukrajina, kde až 81,1 % áut pochádza zo zahraničia. Podobne sú na tom Srbsko, Bulharsko a pobaltské krajiny.
Stredná Európa ako prechodné územie
Stredná Európa, vrátane Slovenska, Česka a Maďarska, má v porovnaní s východnou Európou lepšiu úroveň transparentnosti, aj keď situácia stále nie je ideálna. Slovinsko, ktoré sa umiestnilo na 7. mieste, dosiahlo dobré výsledky v počte zmanipulovaných odometrov a poškodených áut. Slovensko, Maďarsko a Česko sú však stále v strede rebríčka, čo signalizuje mierne zlepšenie oproti východným susedom. Stredoeurópski spotrebitelia majú tendenciu kupovať ojazdené autá s nižšími rizikami, hoci aj tu je trh stále poznačený dopytom po lacnejších vozidlách.