Aktualita
Šéf Renaultu by chcel, aby sa Európa inšpirovala trendom Kei Cars. Viete, o čo ide?
Európsky trh by mohol čerpať inšpiráciu z japonských Kei Cars, ktoré spájajú kompaktnosť, nižšie náklady a praktickosť pre mestské prostredie.
Vydané Text: Marek Lehmann
Luca de Meo, generálny riaditeľ spoločnosti Renault, sa nedávno vyjadril, že by Európa mohla získať výhody, ak by sa rozhodla zaviesť špecifické predpisy pre malé autá, ktoré by mohli byť inšpirované japonským fenoménom Kei Cars. Tieto drobné vozidlá, ktoré dominujú japonským mestám, spĺňajú prísne limity na rozmery aj výkon, čím znižujú náklady a daňové zaťaženie pre majiteľov.
Kei Cars, ktoré sú v Japonsku mimoriadne populárne, pripomínajú niektoré európske miniatúrne autá, aj keď sú väčšinou ešte kompaktnejšie a menej výkonné. Európske mestské modely ako Citroën Ami či jeho príbuzní z koncernu Stellantis, alebo autá značiek ako Axiam a Ligier, majú podobné rozmery, no spĺňajú iba niektoré z prísnych požiadaviek.
Pokus o adaptáciu Kei Cars na európsky trh sme tu už v minulosti zažili. Napríklad Smart sa snažil prispôsobiť svoje modely týmto špecifikáciám, no kvôli väčším rozmerom a vyššiemu výkonu tieto vozidlá nakoniec do kategórie nepasovali. Taktiež prvá generácia Renaultu Twingo mala k tejto kategórii blízko, ale i tak nesplnila všetky normy.
V 70. rokoch, keď zasiahla Európu ropná kríza, sa objavilo viacero koncepcií mestských áut s malými motormi, ale kvôli nedostatku dopytu sa tieto projekty napokon neuchytili. Kei cars si v Japonsku však našli pevné miesto, pretože prinášajú aj praktické výhody. Ich malé rozmery znamenajú nižšie dane a v niektorých mestách uľahčujú parkovanie, čo je výhodné najmä v hustejších oblastiach.
Dnešné Kei Cars sú limitované na 3,40 metra na dĺžku a 1,48 metra na šírku, pričom ich motory majú maximálny objem 660 cm³ a výkon 64 koní. Sú dostupné v rôznych typoch, od rodinných po športové verzie, no najväčšiu obľubu majú tzv. „mydlové krabičky.“ Tieto modely sú šikovne navrhnuté, aby napriek malej dĺžke poskytli dostatok miesta pre štyroch pasažierov.
Ak by sa európske normy mierne upravili, malé mestské vozidlá inšpirované kei cars by mohli byť zaujímavou alternatívou pre Európu. Predpisy by však museli zohľadniť rozdielne potreby, napríklad znížiť požiadavky na nárazové testy či stanoviť limit na rýchlosť. De Meo povedal, že takéto vozidlá by mohli mať maximálnu dĺžku okolo 3,7 metra, šírku 1,65 metra a výkon do 75 koní. Elektrické verzie by zase mohli byť vybavené batériami s kapacitou okolo 15 až 20 kWh, čo by malo stačiť na bežné jazdy v meste.