Test
TEST Fiat 600 Hybrid 1.2T La Prima: Nová hviezda medzi mestskými SUV?
Elegantné, ekologické, úsporné a cenovo dostupné auto, vhodné na každodenné mestské použitie. Splní tieto očakávania nová “600-vka” s hybridným pohonom?
Vydané Text: Martin Gašparík
Kompaktné, ale výrazné SUV
Hurá, dočkali sme sa! Fiat 600 prichádza ako hybridná verzia mestského SUV, ktoré spája eleganciu talianskeho dizajnu s modernou technológiou hybridného pohonu. Pri uvedení 600-vky na trh je jasné, že automobilka z Turína stavila na istotu. Ak máte ale pocit, že Fiat len okopíroval to čo mal doma na sklade, tak verte, že technologicky tieto autá nemajú spoločné vôbec nič.
Zatiaľ čo duchovný predchodcovia boli rýdzo talianske dielo, nový model je už postavený na koncernovej platforme Stellantis eCMP2. To však nič menení na tom, že “šestovka”, ako pravý talian očarí zaoblenými tvarmi, atraktívnymi detailmi a v našom prípade neštandardnou modrozelenou farbou (modrá Mare). Jej retro-moderný vzhľad čerpá inšpiráciu z ikonického modelu Fiat 500 a nevlastného súrodenca 500X.
Karoséria dlhá 4,17 metra a široká 1,78 metra je vhodná do mestských podmienok, no zároveň pôsobí robustne. Predné svetlomety s charakteristickým „očným viečkom“ dostali spolu s tými zadnými LED technológiu už v štandarde. Svetelný lúč v stretávacom režime je vcelku intenzívny, no zato v diaľkovom režime svetlomety svojou intenzitou príliš neoslnili. Veľké 18-palcové kolesá zdôrazňujú taliansku eleganciu, ktorá je jedným z hlavných lákadiel tohto modelu.
Inzercia
Výhodou moderného crossover dizajnu je aj jeho praktickosť – vozidlo má dostatočnú svetlú výšku vďaka čomu nebudete mať stres z mestských obrubníkov či parkovania v úzkych uličkách. Aby si okoloidúci, ktorí budú na vás upriamovať pohľad, „šestovku“ nepomýlili, nájdete logá “600” snáď na každej časti karosérie. Automobilka sa výraznou symbolikou a nostalgickým prepojením na minulosť snaží vybudovať autu vlastnú identitu až do takej miery, že sa vám už po pár dňoch dostane rovno pod kožu.
Elegancia s dôrazom na detaily
Vo vnútri vozidla vás čaká svet pohodlia. Aspoň na prvý pohľad. Sedadlá v najvyššej výbave La Prima majú kožené čalúnenie s kontrastným prešívaním a embasovaným logom 600. A nie len to! Zatiaľ čo som kožené sedadlá v 36 stupňoch vďaka absentujúcemu odvetraniu príliš neodcenil, naopak ich masážnú funkciu som si na dlhé cesty nemohol vynachváliť. Pomocou tlačidiel priamo na sedadle si viete nastaviť prifukovanie buď hornej časti alebo celého sedadla.
Pred vodičom sa rozprestiera okrúhly dvojramenný volant s miernym skosením v spodnej časti. Ten padne perfektne do ruky a vďaka silnému posilňovaču riadenia ide točiť veľmi ľahko, čo uľahčuje manévrovanie najmä v uliciach mesta. Už mimo mesta riadenie o niečo stuhne a hlavne zmení sa jeho prevod tak, že auto viete ovládať len miernymi pohybmi na volante.
Rýchlosť, stav nádrže či údaje o jazde nájdete na 7-palcovom digitálnom prístrojovom štíte, ktorý je na môj pomer až príliš jednoduchý. Okrúhly retrodizajn prístrojovky ponúka vcelku dosť miesta a tak jednoduchý malý displej bez grafiky je za mňa nevyužitím potenciálu. Centrom technológii je 10,25-palcový dotykový displej Uconnect s podporou Apple CarPlay aj Android Auto. Tento systém síce využíva bežný softvér Stellantis Group, no fyzické tlačidlá pre ovládanie klimatizácie a rádia prispievajú k lepšiemu ovládaniu, čo znižuje potrebu odvracať pozornosť od jazdy.
Pod hlavným displejom nájdete štvoricu tlačidiel, kde jedno z nich je skratkou k asistenčným systémom vozidla. Tých je hneď niekoľko, keďže Fiat 600 je narozdiel od dosluhujúcej malej päťstovky vybavený modernými asistenčnými systémami, ktoré zaisťujú maximálnu bezpečnosť vodiča a pasažierov. Zatiaľ čo najdôležitejšie funkcie ako systém núdzového brzdenia s detekciou chodcov a cyklistov či detekcia únavy vodiča sú štandardnou výbavou, tak adaptívny tempomat s udržiavaním bezpečnej vzdialenosti od predchádzajúceho vozidla, monitorovanie mŕtveho uhla, či predné, zadné a bočné parkovacie senzory s kamerou dokresľujúcou 360° obraz sú štandardom pre výbavu La Prima.
Praktické riešenia zahŕňajú viacero úložných priestorov vrátane priehradky v stredovej konzole, ktorá obsahuje bezdrôtovú nabíjačku. Zadné sedadlá sú dostatočne priestranné pre deti, no dospelí môžu mať menšie problémy s priestorom na nohy. Batožinový priestor s objemom 385 litrov patrí k tým väčším v segmente a v prípade, žeby ste potrebovali preniesť niečo ešte väčšie, po sklopení druhého radu sedadiel sa celkový objem zväčší na 1 256 litrov.
Konečne aj spaľovací motor
Pod kapotou sa nachádza 1,2-litrový benzínový motor s výkonom 74 kW (100 k) podporený 48V mild-hybridným systémom, ktorý zahŕňa malý elektromotor integrovaný do 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky e-DCT. V mestských podmienkach umožňuje krátke jazdy v čisto elektrickom režime pri rýchlostiach do 30 km/h, čo je ideálne pre rozbehy a posúvanie v zápchach.
Aj keď má elektromotor výkon len 21 kW (29 k) a krútiaci moment 55 Nm, jeho prítomnosť počas jazdy jednoznačne cítiť. Pohyby z miesta aj pružná akcelerácia sú plynulejšie, kedže kým prevodovka podradí, auto už vďaka elektromotoru akceleruje. V meste a na okreskách je motor dostatočne pružný a vďaka asistencii elektromotora poskytuje svižné reakcie najmä pri nižších rýchlostiach.
Na diaľnici je už cítiť, že by sa predsa len pár koníkov navyše zišlo, preto kto jazdí viac aj mimo mesta odporúčam pri výbere zvážiť novú 100 kW (136 k) verziu. Pri brzdení sa využíva rekuperácia energie, ktorá dobíja batériu bez potreby externého nabíjania. Čo mi však úplne nevyhovuje je silná intenzita rekuperácie bez možnosti nastavenia. Na dlhších trasách sa hybridný systém osvedčuje ako veľmi ekonomický, nám sa počas testu podarilo dosiahnuť priemernú kombinovanú spotrebu na úrovni 5,5 l/100 km.
Verdikt: Všestranné hybridné SUV s talianskym štýlom
Fiat 600 Hybrid La Prima je skvelým príkladom toho, ako sa dá spojiť tradičný taliansky štýl s modernými technológiami. To, prečo som písal na začiatku testu “hurá” je cena v porovnaní s Fiat 600e. Treba uznať, že áno v elektrickej verzii jazdí auto príjemnejšie, má lepšiu odozvu na plynový pedál a neustále tichá jazda má niečo do seba. No hybrid s cenou od 21 990 eur poskytuje Fiatu 600 výbornú hodnotu za peniaze a stáva sa dostupným riešením pre tých, ktorí hľadajú spoľahlivé a štýlové SUV.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |||
Fiat 600 Hybrid 1.2T La Prima | |||
Motor | Prepl. benzínový R3, 1 199 cm3 | ||
Výkon | 74 kW (100 k) pri ot./min. | ||
Krútiaci moment | 205 Nm pri 1 750 ot./min. | ||
Elektromotor | synchrónny s perm. magnetom | ||
Výkon | 36 kW (29 k) | ||
Krútiaci moment | 55 Nm | ||
Systémový výkon | 74 kW (100 k) | ||
Pohon a podvozok: 6- stupňová dvojspojková automatická prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu torzná priečka. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 215/55 R18. | |||
Batožinový priestor | 385/1 256 dm³ | ||
Rozmery: 4 178 × 1 779 × 1 525 mm, rázvor 2 557 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 355/1 782 kg, objem nádrže 44 l. | |||
Najvyššia rýchlosť | 184 km/h | ||
Zrýchlenie 0 – 100 km/h | 10,9 s | ||
Spotreba (WLTP) | 4,5 – 5,5 l/100 km | ||
Emisie CO₂ | 102 – 125 | ||
Cena/testované auto | 21 990/25 590 € | ||
Konkurenti: | Toyota Yaris Cross, Suzuki Vitara | ||
HODNOTENIE | 3,5* | ||
Pohon | 7 | ||
Podvozok | 7 | ||
Komfort | 7 | ||
Interiér | 8 | ||
Cena/výbava | 8 | ||
Súčet bodov | 37 | ||
PLUS: Cena, masážne sedadlá, jednoduchý infotainment | |||
MÍNUS: kvalita plastov, kožené sedadlá bez ventilácie |
Martin Gašparík
Autá boli moja srdcovka už od malička, keď sme sa hrávali Need for Speed II na prvých počítačoch. Hneď po spravení vodičáku, som mal možnosť ako prvé auto zdielať bratovú BMW E36 328i so samosvorným diferenciálom. Toto auto mi dalo veľkú školu života a odštartovalo moju vášeň pre automobilové závodenie. Naučilo ma jak jazdu driftom tak jazdu na čistú stopu. Neskôr som presedlal do Citroenu Saxo VTS (predný pohon, ľahký hatchback) s ktorým sme získali už cez 30 pohárov v auto slalomových súťažiach. Moje testy budú zamerané najmä na dojmy z jazdy, správanie podvozku a odozvu motora. Ako každý fanúšik rýchlej jazdy mám na 1. mieste Porsche 911 GT3 ( hádam sa raz dostanem za volant 🙂 . Z aut, ktoré som mal možnosť šoférovať sú u mňa v TOP 3 BMW M2, Renault Megane IV Trophy FL. a Toyota Yaris GR 🙂