Novinka

Ikona českých ciest a terénu v novej podobe: Tatra Trucks testuje elektrický pohon

Ak chce Tatra Trucks ďalej prežiť, musí sa prispôsobiť podmienkam. Nákladné vozidlá budú s hybridným a vodíkovým pohonom.

Vydané  Text: 

Neúprosná honba za emisiami si vyberá svoju daň. Minimálne v automobilovou priemysle. Prísne normy totiž „nariaďujú“ ušetriť každý gram vyprodukovaného oxidu uhličitého, ale aj každý cent. Na strane automobiliek aj na strane koncových zákazníkov. Výrobcovia preto nemajú inú možnosť, len robiť veľké kompromisy. Kompromis v podobe „čistého“ pohonu a zároveň modelu, ktorý bude akceptovateľný u zákazníkov. Znova, po technickej a finančnej stránke. S týmto problémom zápasia nielen všetci európski výrobcovia osobných automobilov, ale aj výrobcovia nákladných vozidiel. Tatra prišla s vlastným riešením.

A práve výrobcovia nákladných vozidiel to majú o dosť ťažšie voči osobným automobilom. Preto aj „nástup elektrickej vlny“ modelov trvá o čosi dlhšie. Česká automobilka Tatra Trucks predstavila elektrický model s palivovým článkom (FCEV) a naftový hybrid. Pri Tatre je to ešte zložitejšie, pretože ich modely využívajú zákazníci predovšetkým v ťažkých terénoch. Každá konštrukcia a nový pohon musia byť schopné prejazdu náročným terénom so zachovaním mobility a stability pri náklonoch.

Dnešné „tatrovky“

Kopřivnická automobilka, známa pod značkou TATRA patrí k najstarším automobilkám na svete. Svojou viac ako 170 ročnou nepretržitou činnosťou významným spôsobom ovplyvnila automobilový priemysel. Tatra Trucks a.s. vlastní aj dcérsku spoločnosť TATRA METALURGIE a.s. , ktorá vyrába ťažké nákladné off-road automobily pre kombinovanú prepravu. V rámci požiadaviek zákazníkov sa neustále zdokonaľujú. Pre civilnú oblasť majú model Phoenix, špeciálnu a vojenskú radu tvoria modely Force, Tactic a v hasičskom segmente je to Terra. Spomínane verzie ste určite stretli aj na našich cestách, či už ide o hasičskú, vojenskú alebo komunálnu nadstavbu.

Ak chce Tatra Trucks ďalej prežiť, musí sa prispôsobiť podmienkam. Nákladné vozidlá budú s hybridným a vodíkovým pohonom.

Čim je však Tatra výnimočná? Je to celková koncepcia a podvozok. Žiadnemu výrobcovi nákladných vozidiel sa nepodarilo v tejto oblasti doposiaľ prekonať Tatru. Nákladné vozidlá z Kopřivnice sú legendárne vďaka svojej priechodnosti najťažším terénom, vysokej spoľahlivosti a užitočným vlastnostiam. To všetko vďaka vysokej úrovni ľudského potenciálu, podvozku s centrálnou nosnou rúrou a výkyvnými, nezávisle zavesenými polonápravami.

e-Drive a e-Drive Hybrid

Na začiatok upresňujeme, že toto sú zatiaľ predsériové modely. Tatra Force e-Drive Hybrid budú predstavené s podrobnými informáciami verejnosti na pražskej výstave E-Salon v termíne 7. – 10. 11. 2024. Zatiaľ sa vie len toľko, že za kabínou pribudli trakčné batérie a že medzi naftovým motorom a prevodovkou pribudol elektromotor. Podľa predstaviteľov automobilky bude Tatra Force e-Drive 8×8 Hybrid schopná aj čisto elektrickej prevádzky s obmedzeným počtom kilometrov. Je to jedna z alternatív, ktorá bude aj v sériovej výrobe.

Ak chce Tatra Trucks ďalej prežiť, musí sa prispôsobiť podmienkam. Nákladné vozidlá budú s hybridným a vodíkovým pohonom.

Model Force e-Drive je aktuálne na testovacích polygónoch a ukončenie testovania je podľa vyjadrení automobilky naplánované na koniec tohto roku. Kedy sa prvé kusy dostanú k zákazníkom vám nepovieme. Máme však technické informácie o e-Drive. Prototyp Tatra Force e-Drive má celkovú technickú hmotnosť 44 ton. Je postavený na štvor-nápravovom podvozku Tatra 8×6 s treťou zadnou zdvíhacou neriadenou nápravou. Odpruženie všetkých náprav je vzduchové.

Ak chce Tatra Trucks ďalej prežiť, musí sa prispôsobiť podmienkam. Nákladné vozidlá budú s hybridným a vodíkovým pohonom.

Hnacím ústrojenstvom je elektromotor s výkonom 480/580 kW (trvalý/krátkodobý) a točivým momentom 2 300 Nm. Prototyp e-Drive disponuje 5-st. elektricky ovládanou prevodovkou Tatra a 2-st. prevodom určeným pre zostupy. S najrýchlejším prevodom dosiahne Tatra Force e-Drive rýchlosť 85 km/h. Hmotnosť palivových článkov je 2 x 260 kg, kapacita je 30 kg vodíka. Akumulátor váži 1 650 kg.

Prezúvate auto doma? Tu je niekoľko tipov, ako to zvládnuť s prehľadom a bez stresu

Zdroje:  Tatra, AutomobilRevue







Inzercia