Aktualita
Pre koho vlastne boli dotácie na elektromobily? Nová správa odhaľuje nepríjemnú pravdu
Dotácie na elektromobily v Nemecku predstavovali miliardy eur, no z prínosu pre klímu ťažia najmä vyššie príjmové skupiny.
Napriek investícii vyše 10 miliárd eur zostáva prínos pre klímu nižší, než sa očakávalo.
Vydané Text: Eva Karolčíková
Elektromobily mali v Nemecku silnú podporu zo strany štátu, ale z najnovšej správy vyplýva, že dotácie neboli prínosné pre všetky vrstvy obyvateľstva rovnako. Podľa informácií nemeckého ministerstva hospodárstva bola od roku 2016 podporená kúpa takmer 2,2 milióna elektrických vozidiel, pričom na tento program vynaložila vláda približne 10,2 miliardy eur. Projekt však ukončili náhle koncom roka 2023 z dôvodu rozpočtových obmedzení, čo podnietilo diskusiu o jeho efektivite.
Hoci štátna dotácia mala za cieľ podporiť prechod na ekologickejšiu dopravu, hodnotenie od inštitútu Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research a spoločnosti Technopolis naznačuje, že efekt bol menej výrazný, ako sa očakávalo. Z dotovaných áut pripadlo 1,4 milióna na čisto batériové vozidlá, 475 na vodíkové modely a zvyšok tvorili plug-in hybridy. Celkovo sa očakáva, že tieto autá znížia emisie CO2 v nemeckej doprave o 44 miliónov ton počas 15 rokov. Tento príspevok pre klímu však nie je výlučne zásluhou dotácií, a preto sa hodnotí trochu inak.
Inzercia
Kľúčovým faktorom je tzv. „take-away efekt,“ ktorý ukazuje, že tretina až polovica obyvateľov by si elektromobil zaobstarala aj bez štátnej podpory. Tento jav, typický aj pre iné krajiny, v Nemecku spôsobil, že vynaložené prostriedky na zníženie emisií CO2 dosiahli 318,52 eur za tonu. To je podstatne viac ako aktuálna cena emisných kreditov na európskom trhu, kde sa tona CO2 obchoduje okolo sumy 65 eur.
Zaujímavou časťou správy je sociálna analýza poberateľov dotácií, ktorá odhalila, že väčšinu dotácií využili muži, čo zodpovedá celkovej štruktúre nemeckého trhu s novými vozidlami. Avšak rozdiely v príjmoch a majetku prijímateľov boli výrazné. Takmer 30 % príjemcov dotácií žilo v domácnostiach s čistým mesačným príjmom vyšším ako 6 000 eur, čo naznačuje, že podporu využívali prevažne majetnejší občania. Tieto zistenia zvyšujú obavy, že dotácie slúžili viac na podporu tých, ktorí si elektromobily mohli dovoliť aj bez pomoci.
Na programe sa podieľali viac západné krajiny Nemecka, kým tie východné prejavili o tieto dotácie menší záujem, čo môže byť ovplyvnené ekonomickou situáciou v jednotlivých regiónoch. Napriek tomu, že investície do elektromobility dosiahli takmer 49,5 miliardy eur, výsledkom nebolo podstatné zlepšenie konkurenčnej výhody nemeckého automobilového priemyslu, čo bola jedna z hlavných motivácií štátnej podpory.
V reakcii na pokles predaja elektromobilov mnohí výrobcovia, vrátane Volkswagenu a Opel, ako aj predstavitelia koaličnej strany SPD a Spolkovej rady, žiadajú obnovenie dotácií. Argumentujú tým, že by mohli stimulovať trh a udržať rozvoj elektromobility v krajine. Tento návrat podpory by mohol pomôcť najmä bežným zákazníkom, pre ktorých je cena elektromobilov stále vysoká.
Nemecká skúsenosť ukazuje, že zložité dotácie nie vždy splnia očakávania, najmä ak sa veľká časť finančných prostriedkov dostane k tým, ktorí ich nepotrebujú. Výzvy, ktoré sa ukázali pri podpore elektromobilov, prinášajú otázky nielen pre nemeckú vládu, ale aj pre ďalšie krajiny, ktoré sa snažia nájsť efektívny spôsob na prechod k udržateľnejšej doprave. V podobnom duchu to zrejme dopadlo aj v iných krajinách, kde boli poskytované dotácie, ktoré reálne využívali tí, ktorí si prechod na elektromobilitu už predtým mohli dovoliť…