Test
TEST Dacia Jogger Hybrid 140: Toto auto zmení váš pohľad na rodinné vozidlá
Dacia Jogger Hybrid je ideálne rodinné auto s úsporným hybridným pohonom a praktickými funkciami, možno najlepšie na trhu s touto cenovkou.
Vydané Text: Eva Karolčíková
Nedávna modernizácia celého portfólia Dacie nepriniesla veľké zmeny. Prečo by aj mala? Modely Dacie sa predávajú ako teplé rožky, často obsadzujú popredné priečky predajov po celej Európe. V tej istej Európe, kde sa pred rokmi na Daciu pozeralo cez prsty. No časy sa menia. Dacia už nie je outsider, ale stala sa symbolom úspechu pre Renault, ktorý si môže spokojne počítať svoje „zlaté vajcia“.
Značka si osvojila filozofiu cena/výkon, ktorú dokonale stelesňuje aj testovaný Jogger. Technicky vychádza z modernej platformy CMF-B od Renaultu, ktorá sa v rámci značky dostala do Sandera, Sandera Stepway a dokonca aj na nový Duster. Jogger je však výrazne väčší a s rázvorom 2,9 metra sa hrdo nechá nazývať skutočným rodinným autom. Aspoň do momentu, kým do predajní nedorazí nový Bigster.
Jogger je živým dôkazom toho, že šetrnosť a praktickosť idú ruka v ruke. Predná časť je prakticky ako dvojča Sandera Stepway. Nárazník, kapota, svetlomety, blatníky a dvere – všetko identické až po predné stĺpiky. No potom sa dizajnéri rozhodli pre malý trik: strechu za prednými dverami znížili o 4 centimetre. Možno to nie je najväčší hit na Instagrame, ale vďaka tomu sa vyšší pasažieri dozadu usadia bez gymnastických výkonov. Dacia vzadu stavila na vertikálne svetlá, ktoré robia dve veci: šetria peniaze pri výrobe a umožňujú naložiť maximum batožiny do kufra. Dacia pridala aj štýlové detaily – medené akcenty a logo na bokoch, aby to vyzeralo ešte o niečo lepšie.
Jogger síce neohúri luxusnými materiálmi, ale za to sa sústredí na to, čo má byť v rodinnom aute prvoradé – priestor a jednoduchosť. Palubná doska je navrhnutá účelne, bez zbytočných výstrelkov, s centrálnou obrazovkou, ktorá podporuje všetky bežné technológie, ako Android Auto a Apple CarPlay. Materiály použité v interiéri sú tvrdšie, no vyzerajú odolne a prakticky. Aj keď to nie je Audi Q8, kvalita spracovania je solídna a rozhodne presahuje očakávania pre túto cenovú kategóriu. Výbornou vlastnosťou je robustnosť celého interiéru, vďaka ktorej máte pocit, že auto vydrží aj náročnejšie zaobchádzanie bez toho, aby sa niečo pokazilo.
Pri testovaní Joggeru som si nemohla odpustiť výlet na Oravu, kde sa auto osvedčilo ako skvelý rodinný spoločník. Kufor pojme naozaj všetko, čo rodina na dovolenku potrebuje (a predovšetkým to, čo nepotrebuje). Dva veľké kufre, kočík, detskú stoličku, boxy s hračkami a dokonca aj bicykel – všetko sa zmestilo. A čo je najlepšie, pláto kufra sa stále dalo pohodlne zatiahnuť. Takže žiadne obavy, že bude batožina „pretekať“ cez okraj.
V päťmiestnej konfigurácii máte 506 litrov priestoru, čo je viac než dosť na každodenné použitie. Ak potrebujete viac sedadiel, sedemmiestna verzia síce zmenší batožinový priestor na 160 litrov, no pri sklopení všetkých zadných sedadiel získate až 1 594 litrov na prepravu veľkých nákladov. Pravidelný tvar kufra a veľké zadné dvere uľahčujú manipuláciu s objemnými predmetmi, takže naložiť športové vybavenie alebo batožinu na dovolenku je jednoduché a bez stresu.
Verzia Jogger Extreme je vybavená všetkým, čo by ste podľa Dacie v aute mali mať. Vrátane novej motorizácie. Ide o hybridný systém, ktorý tvorí 1,6-litrový štvorvalcový benzínový motor s výkonom 90 koní. Sprevádzajú ho dva elektromotory, jeden s výkonom 50 k, a štartér, ktorý je tiež vysokonapäťovým generátorom. Celkovo 140 koní. Hoci ide o hybridný model, priestor pre batožinu nie je obmedzený batériou, čo je obvyklý problém iných vozidiel v tejto kategórii. Batéria je strategicky umiestnená pod podlahou, podobne ako nádrž na LPG pri modeloch s motorom 100 ECO-G.
Jazdné vlastnosti hybridného Joggeru prinášajú niekoľko zaujímavých funkcií. Auto vždy štartuje v tichom elektrickom režime a pri zrýchlení sa bez povšimnutia zapojí spaľovací motor. Automatická prevodovka Multimode zabezpečuje hladký prechod medzi oboma režimami, takže sa nemusíte obávať žiadnych komplikácií. Zaujímavou funkciou je aj rekuperačné brzdenie, ktoré premieňa energiu z brzdenia na elektrinu, čo sa v mestskom prostredí prejavuje nižšou spotrebou.
V mestskom prostredí sa tento model osvedčil na jednotku – pohybuje sa hladko a jeho spotreba, ktorá sa väčšinou drží tesne nad 5 l/100 km, je skutočne obdivuhodná. Dojazd takmer 1 000 kilometrov je len ďalší bonus. Na diaľničných trasách síce spotreba narastie na približne 5,5 až 6 l/100 km, stále však zostáva veľmi prijateľná. Jogger podľa údajov od Dacie dokáže v meste prejsť až 80 % času v elektrickom režime, pričom ušetrí až 40 % paliva. Pri jazde po diaľnici alebo pri vyšších rýchlostiach sa batéria automaticky dobíja spaľovacím motorom, čím sa zabezpečí, že budete mať vždy dostatok energie.
Pokiaľ ide o rýchlejšiu jazdu, tento model nemá ambíciu športového auta. Pri bežných rýchlostiach je jazda stabilná a príjemná, no ak sa pokúsite dostať z neho maximum, batéria sa rýchlo vyčerpá. Vtedy začne byť motor hlučnejší a výkon klesá na 90 koní, čo v kombinácii s dlhšími prevodovými stupňami pôsobí ako obmedzenie. Okrem toho pri rýchlosti nad 125 km/h hluk v kabíne narastie natoľko, že rozhovor so spolujazdcom sa mení na hlasnú výmenu názorov. Ak chcete viesť konverzáciu, odporúčam udržiavať nižšiu rýchlosť. Tento nedostatok izolácie ale nie je úplne na škodu, ak máte dieťa, ktoré ťažko zaspáva. „Biely šum“ z diaľnice vám zabezpečí, že si aspoň hodinku oddýchnete, kým dieťa pokojne spí. V našom prípade to fungovalo na výbornú.
Pokiaľ ide o jazdné režimy, Jogger ponúka len možnosti Eco a Normal, medzi ktorými nie sú výrazné rozdiely, ak nerátam mierne odlišnú odozvu akcelerátora. Na rozdiel od Clia E-TECH tu chýba režim Sport, ktorý by sa mohol osvedčiť na okresných cestách. V Cliu E-TECH režim Sport preferuje spaľovací motor, čo zabezpečí nielen dlhšiu výdrž batérie, ale aj lepšie jazdné vlastnosti v zákrutách, kde má spaľovací motor väčšiu istotu a stabilitu. Vďaka mäkkému odpruženiu sa auto správa príjemne na rozbitých cestách, pričom ponúka stabilitu a predvídateľné reakcie. Jazda je pokojná – skvelá pre rodinné výlety, kde agresívna dynamika nemá svoje miesto. Jogger teda nežiari obratnosťou v ostrých zákrutách, ale vo svojej kategórii ponúka pohodlia tak akurát.
Dacia má povesť cenovo dostupného výrobcu, ale dnes už nie je synonymom najlacnejších vozidiel. Aj keď ceny áut všeobecne narástli, Jogger si stále udržuje atraktívnu cenovku v porovnaní s konkurenciou. Tento 5-miestny Jogger Hybrid 140 Extreme s cenou 24 900 eur ponúka zaujímavú hodnotu, hoci lacný v pravom slova zmysle nie je. Základný model Jogger Hybrid 140 začína na sume 23 000 eur (zatiaľ čo päťmiestna verzia ECO-G 100 Essential je k dispozícii už od 16 200 eur). Stále však platí, že na trhu hybridných rodinných áut v podobnej cenovej kategórii nájdete len málo alternatív.