Aktualita

1200 km diaľnic pod kontrolou: Ako sa NDS pripravila na zimu? Kedy nasadzujú sypače?

Národná diaľničná spoločnosť nasadila do zimnej pohotovosti 299 strojov a 37-tisíc ton posypového materiálu. Ako funguje zimná údržba?

Vydané  Text: 

Zimná sezóna je za dverami a s ňou prichádza aj zvýšená príprava na bezpečnosť našich diaľnic a rýchlostných ciest. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) spustí plnú zimnú údržbu 1. novembra, no jej pracovníci sú už teraz v pohotovosti, aby mohli zasiahnuť v prípade náhlych zmien počasia. Na takmer 1200 kilometroch ciest je pripravených 299 kusov techniky, doplnených o viac než 37-tisíc ton posypového materiálu.

Na zabezpečenie plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky disponuje NDS pôsobivým vozovým parkom. V teréne bude počas zimnej sezóny 183 sypačov, pričom 20 z nich je úplne nových. Okrem toho má NDS k dispozícii 9 nákladných vozidiel, 13 nákladných vozidiel s pluhom, 12 traktorov s radlicami, snehové frézy, nosiče náradia, nakladače a ďalšie špecializované stroje. Táto rôznorodosť techniky umožňuje NDS zvládať rôzne úseky diaľnic, od rýchlostných ciest po privádzače, parkoviská a križovatky.

Národná diaľničná spoločnosť nasadila do zimnej pohotovosti 299 strojov a 37-tisíc ton posypového materiálu. Ako funguje zimná údržba?

Kým štandardná údržba trvá až do marca, pracovníci sú pripravení zasiahnuť aj skôr, keďže pravidelne sledujú klimatické podmienky a reagujú na prvé známky mrazu alebo snehu. „Naša priorita je jednoznačná – zabezpečiť plynulú a bezpečnú jazdu pre všetkých vodičov,“ zdôrazňuje hovorca NDS.

Bezpečné predbiehanie sypačov: Na čo si dať pozor?

V zimných podmienkach často stretávame sypače, ktoré zabezpečujú zjazdnosť ciest pluhovaním a posypom. Vodiči však niekedy podceňujú bezpečnosť pri predbiehaní týchto vozidiel, čo môže byť obzvlášť riskantné. Sypače často pracujú v tandeme, teda dve alebo tri vozidlá za sebou, ktoré prejdú celé jazdné pruhy, pričom udržujú bezpečný odstup medzi sebou 50 až 100 metrov. Pohybujú sa rýchlosťou 40 až 50 km/h a ich hlavným cieľom je rovnomerne a dôkladne ošetriť povrch diaľnice.

Ak svetelná signalizácia na sypači ukazuje smerovú šípku, je možné predchádzať v smere šípky. Pri signalizácii krížikom je však zákaz predbiehania a vodiči by mali počkať. Jazda za sypačom vás síce môže trocha zdržať, no dodržiavaním odstupu a rešpektovaním signalizácie sa významne znižuje riziko nehôd, predovšetkým na neošetrených úsekoch.

Národná diaľničná spoločnosť nasadila do zimnej pohotovosti 299 strojov a 37-tisíc ton posypového materiálu. Ako funguje zimná údržba?

Pripravenosť a bezpečnosť ako priority

Každý rok NDS pred zimou dôkladne preveruje všetky stroje, školí svojich zamestnancov a vykonáva technické kontroly, aby zaručila, že všetky sypače a pluhy budú v najlepšej kondícii. Okrem toho prebieha kontrola odvodňovačov a mostných objektov, ktoré sú v zime vystavené náročným podmienkam. „Zimná údržba je náročná a vyžaduje dôkladnú koordináciu. Naši pracovníci sa pravidelne školia a všetky vozidlá a zariadenia sú kontrolované, aby sme boli na sezónu pripravení,“ dodáva hovorca NDS.

Zimná údržba diaľnic a rýchlostných ciest nie je len otázkou techniky, ale aj ľudského nasadenia. Počas zimy je v nepretržitej pohotovosti viac ako 700 pracovníkov, ktorí majú na starosti nielen údržbu, ale aj operatívnu reakciu na mimoriadne situácie. Bezpečnosť je tak prioritou, ktorú NDS zabezpečuje komplexným prístupom – od moderných strojov až po vzdelávanie a prípravu svojich ľudí.

Zníženie miezd a zatváranie tovární: Volkswagen hľadá novú cestu k ziskovosti







Inzercia