Štúdia
Oplatí sa počkať na nový elektromobil? V roku 2026 budú podľa štúdie stáť toľko ako spaľováky
Podľa štúdie Goldman Sachs Research budú elektromobily už v roku 2026 cenovo konkurovať benzínovým autám, a to vďaka výraznému poklesu cien batérií a technologickému pokroku.
Vydané Text: Eva Karolčíková
Za posledných desať rokov sa technológie v oblasti elektromobilov posunuli míľovými krokmi vpred. Kým prvé modely, ako napríklad Nissan Leaf, dokázali prejsť len niečo vyše 200 km na jedno nabitie, dnes bežne vidíme elektromobily so skutočnou autonómiou presahujúcou 400 km. Tento pokrok je výsledkom zlepšení v technológii batérií, ktoré nielen zvyšujú energetickú hustotu, ale aj znižujú náklady na ich výrobu.
Podľa najnovšej štúdie od Goldman Sachs Research sa očakáva, že ceny batérií klesnú ešte rýchlejšie, než sa pôvodne predpokladalo. Už v roku 2026 by sme mali dosiahnuť cenovú paritu medzi elektromobilmi a benzínovými vozidlami, čo znamená, že elektrické autá budú stáť približne rovnako ako tie so spaľovacími motormi. Kým dnes tvorí cena batérie 30 až 40 % z celkových nákladov na elektromobil, do roku 2026 by cena batérie mala klesnúť na približne 80 USD za kWh. To predstavuje takmer 50 % pokles oproti súčasným cenám.
Významný pokles ceny batérií je podľa štúdie spôsobený najmä dvoma faktormi: technologickými inováciami a znížením cien surovín. Energetická hustota batérií sa v niektorých prípadoch zvýšila až o 30 %, čo znamená, že batérie sú schopné poskytnúť viac energie za nižšiu cenu. Pokles cien surovín, ako je lítium a kobalt, ktoré predstavujú až 60 % nákladov na batériu, prispieva k znižovaniu celkových výrobných nákladov.
Aj keď optimizmus v oblasti batériových technológií narastá, Goldman Sachs Research upozorňuje, že stále sme len na začiatku tejto „elektrickej revolúcie“. Kým sa na trhu objavia batérie s pevným elektrolytom, ktoré by mali priniesť obrovské zlepšenie energetickej hustoty, môže to trvať ešte niekoľko rokov. Vývoj týchto batérií sa totiž oneskoril pre problémy s prechodom z laboratórneho prostredia na masovú výrobu, čo znamená, že ich príchod sa očakáva až ku koncu tohto desaťročia.
Medzitým zostávajú dominantnými hráčmi na trhu lítium-iónové batérie typu NMC (nikel-mangán-kobalt), ktoré predstavujú 60 % trhu, a batérie typu LFP (lítium-železofosfát), ktoré zaberajú zvyšných 40 % a sú najviac využívané čínskymi výrobcami.
Audi A5: Prináša viaceré novinky, ktoré môžu zmeniť hru v automobilovom priemysle